Spinazie is superfood, ook voor verantwoord afvallen?

Spinazie is een snel groeiende, groene bladgroente, die in de eerste plaats aan kracht en sterkte wordt gelinkt. Dat is het gevolg van zijn hoge concentratie aan ijzer. Spinazie is, als onderdeel van ieder gezond eetpatroon, een echt superfood. Dankzij zijn vele gezonde voedingsstoffen, zorgt deze populaire groente voor vele gezondheidsvoordelen. Ook wat overgewicht betreft. Zo ondersteunt spinazie onze vetverbranding, waardoor we gemakkelijker afvallen.

Wat doet spinazie als superfood met onze gezondheid en ons lichaamsgewicht? 

Is spinazie je favoriete groenten, en wil je iets doen aan je overgewicht? Dan mag je er voortaan nog meer van eten. Zweedse wetenschappers kwamen er immers recent achter dat deze groene bladgroenten ons gemakkelijker doet afvallen.

Spinazie verkleint onze trek in ongezonde tussendoortjes zoals snoep, koekjes en gebak.

Spinazie vertraagt ons verzadigingsproces, waardoor onze honger langer uitblijft en we automatisch minder eten. Met het bekende gevolg.

Om hiervan maximaal te profiteren drink je voor je ontbijt een zelf gemaakte groene smoothie met spinazie en je favoriete fruit.

Met een zelf gemaakte groene smoothie met spinazie val je tot 6 kilo af in 2 maanden

Gemakkelijker afvallen met spinazie is dus zeker mogelijk. Deze groente bestaat voor een groot deel uit water, en bezit weinig of geen calorieën. Spinazie laat zich gemakkelijk in allerlei gerechten verwerken. Het is niet alleen een geslaagde combinatie met aardappelen. Het is ook heerlijk bij volkoren deegwaren, pasta en zilvervliesrijst. Samen met een rauwe groentesalade en als onderdeel van een zelf gemaakte groene smoothie is spinazie heerlijk. Spinazie is niet alleen lekker, en een van onze favoriete groenten, spinazie is ook erg gezond.

Deze groente bladgroente barst immers van alle gezonde voedingsstoffen, waaronder:

leefnugezonderbuttonGROENEVVitaminen: spinazie is rijk aan zowat alle vitaminen van het B- complex,  en bevat tevens een hoge concentratie aan vitamine K

leefnugezonderbuttonGROENEVMineralen: ijzer is een belangrijke bron van mineralen waaronder vooral mangaan en magnesium, maar ook ijzer, calcium, kalium, koper, fosfor, zink en seleen

Spinazie is tegelijk ook rijk aan sterke antioxidanten. Die beschermen ons tegen de vrije radicalen, die ons ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces versnellen. Dat heeft spinazie in de eerste plaats te danken aan de aanwezigheid van luteïne.

Naast dit alles bevat spinazie ook plantaardige omega 3 vetzuren en foliumzuur. Beiden verkleinen je risico op hart- en vaatziekten.

 Spinazie helpt bij:

leefnugezonderbuttonGROENEVOvergewicht

leefnugezonderbuttonGROENEVExtra spieropbouw

leefnugezonderbuttonGROENEVAderverkalking

leefnugezonderbuttonGROENEVHart- en vaatziekten

leefnugezonderbuttonGROENEVOsteoporose

leefnugezonderbuttonGROENEVGezichtsproblemen

Niets gaat boven verse spinazie.

Spinazie laat zich op vele manieren bereiden. Je kan het zowel stoven als roerbakken, en zelfs aan al je gezonde salades, smoothies en zelf gemaakte sausjes toevoegen.

Diepvriesspinazie of spinazie uit blik moeten op het vlak van gezonde voedingsstoffen nauwelijks voor hun verse variant onderdoen.

De nadelen van spinazie

Naast zijn vele voordelen, heeft het eten van spinazie ook enkele nadelen:

  • Spinazie is rijk aan nitraat: wanneer voeding rijk aan nitraat intens wordt verwarmd, langdurig worden bewaard of binnen je spijsverteringskanaal worden verteerd, wordt nitraat voor een belangrijk deel omgezet in nitriet. Nitriet wordt door bepaalde zuren omgezet in nitrosaminen. Deze laatste stof is mogelijk kankerverwekkend, en kan maag- en darmklachten veroorzaken
  • Spinazie bevat oxaalzuur: deze stof onttrekt calcium aan ons gebit. Daardoor gaan onze tanden ruw aanvoelen. Tandenpoetsen direct na het eten van bladspinazie verergert fit effect. Door toevoeging van een beetje melk of room, wordt het oxaalzuur geneutraliseerd
  • IJzer uit spinazie wordt moeilijk opgenomen: spinazie is uitzonderlijk rijk aan ijzer. Het betreft hier de ferri variant, en die wordt relatief moeilijk door ons lichaam opgenomen. IJzer afkomstig uit bijvoorbeeld vlees, vis, citrusvruchten, tomaten, broccoli en bloemkool wordt door ons lichaam gemakkelijker opgenomen
  • Teveel ijzer: is giftig en veroorzaakt diarree
  • Spinazie is ongeschikt: voor mensen die gevoelig zijn aan de vorming van nier- , gal- , maag- , of leverstenen
  • Jicht: als je last hebt van jicht, kun je best zo weinig mogelijk spinazie eten
  • Verse spinazie: de concentratie aan gezonde voedingsstoffen neemt af naarmate de groente langer blijft liggen. Kies dus steeds voor verse babyspinazie, voor diepvriesspinazie of voor spinazie uit blik
  • Rauwe spinazie: eet spinazie nooit rauw

Afvallen met spinazie kan best, maar eet gevarieerd

Afvallen met spinazie is dus best mogelijk, tot zes kilo in twee maanden. Afvallen kadert echter in  een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon. Afvallen door zoveel mogelijk spinazie te eten, heeft dus geen enkele zin.

Afvallen met spinazie maakt deel uit van een gezond eetpatroon.

Daarbij staan groenten en fruit, noten, zaden, pitten, volkorenproducten en onbewerkte voeding centraal.

Je zal alleen afvallen met een gezond eetpatroon en door dagelijks voldoende te bewegen.

Conclusie

Spinazie is een Super gezonde groene bladgroente met alle gezonde voedingsstoffen, nodig om gezond te blijven functioneren, ook als je wilt afvallen.

Meer spinazie eten

Tweemaal per week spinazie eten bij aardappelen of pasta wordt dan ook sterk aangeraden. Voeg dagelijks een handjevol fijn gesnipperde babay spinazieblaadjes toe aan al je gezonde salades, recepten, sauzen en aan je zelf gemaakte groene smoothie. Drink deze groente smoothie op je nuchtere maag, dus voor je aan je ontbijt begint. Zo profieer je maximaal van alle gezonde ingrediënten die in  deze groene bladgroenten aanwezig zijn.

Maak zelf je groene spinazie smoothie

Een zelf gemaakte groene smoothie met enkele baby spinazieblaadjes is zo gemaakt, stimuleert je gezondheid en helpt je gemakkelijker afvallen.

De ingrediënten voor één gezonde smoothie met spinazie:

leefnugezonderbuttonGROENEV120 milliliter kefir, magere melk of gefilterd water

leefnugezonderbuttonGROENEV1 banaan, eventueel bevroren

leefnugezonderbuttonGROENEV1 handvol spinazie

leefnugezonderbuttonGROENEV2 theelepels honing

leefnugezonderbuttonGROENEV1 limoen

leefnugezonderbuttonGROENEV2/3 theelepel vanille-extract

leefnugezonderbuttonGROENEV120 ml gefilterd water

Bereiding:

leefnugezonderbuttonGROENEVPers de limoen

leefnugezonderbuttonGROENEVDoe alle ingrediënten in je blender

leefnugezonderbuttonGROENEVMix tot het een gladde massa is en het drankje een mooie groene kleur heeft.

Gemakkelijker en gezond afvallen die je met originele recepten voor je zelf gemaakte groene smoothies

Maak zelf je groene en gezonde smoothies met veel groene bladgroenten en je favoriete fruit. Op die manier krijg je steeds alle gezonde voedingsstoffen naar binnen om gezond te blijven functioneren.

Dankzij een combinatie van een gezond eetpatroon en deze gezonde smoothies werden al meer dan 10000 Nederlanders en bijna evenveel Belgen definitief van hun overgewicht verlost. 

Ben jij de volgende?

spinazie