Sesamzaad barst van de voedingsvezels, en is daardoor onmisbaar in ieder gezond eetpatroon.  Vezels zijn belangrijk voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora, en een vlotte darmtransit.  Voedingsvezels zijn plantendeeltjes die onze dunne darm niet wordt verteerd.  

Zo komen ze ongewijzigd in onze dikke darm terecht.  Vezelrijke voeding bevatten hoge concentraties aan plantaardige voedingsmiddelen.  Daardoor nemen zaden, en zeker sesamzaad; een belangrijke in ieder gezond eetpatroon in.

Hoe gezond is sesamzaad, en welk effect heeft het op onze gezondheid?

Voedingsvezels kunnen in twee groepen worden ingedeeld. Daarbij wordt rekening gehouden met hun fermenteerbaarheid en met hun viscositeit. Dat heeft betrekking op de dikte van onze ontlasting.

Op het vlak van de fermenteerbaarheid heeft men vooral aandacht voor de vele gezonde eigenschappen van voedingsvezels. Tijdens het fermentatieproces worden suikers en andere koolhydraten omgezet in producten zoals melkzuur, azijnzuur en in ethylalcohol.

Fermentatie verwijst naar de groei van allerlei micro- organismen op voedsel.

Het verschil tussen fermenteerbare en niet- fermenteerbare voedingsvezels:

  • Fermenteerbare vezels: worden afgebroken in onze dikke darm. De voedingsstoffen die hierbij vrij komen, houden onze ontlasting soepel. Gefermenteerde vezels dienen als goede bacteriën in onze darmen, en zorgen zo voor een gezonde darmflora. Vezels die als voeding dienen voor deze goede darmbacteriën, noemt men prébiotica 
  • Niet- fermenteerbare voedingsvezels: worden niet in ons darmstelsel afgebroken. Zij zorgen voor een grotere darminhoud, en voor een betere beweeglijkheid van onze darmen, waardoor onze darmtransit vlotter verloopt.
JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en aangepaste recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Sesamzaad en spijsverteringsproblemen

Voedingsvezels voorkomen allerlei spijsverteringsproblemen, of verminderen de symptomen ervan. Resultaten van recente wetenschappelijke onderzoeken, leerden ondertussen dat vezelrijke voeding beschermt tegen slokdarmkanker en tegen darmkanker.

Sesamzaad beschermt tegen de vrije radicalen

Zaden, en in de eerste plaats sesamzaad spelen een hoofdrol bij de gezondheid van onze spijsverteringEn uitgerekend die spijsvertering helpt niet alleen onze gezondheid in stand houden.

Ons ingenieus spijsverteringsproces bepaald mee onze vetverbranding, en dus ook ons lichaamsgewicht.

Dit zaad barst zowel van de vitaminen, als van de mineralen en sterke antioxidanten. Deze sterke antioxidanten zijn ons beste wapen tegen de vrije radicalen.

Die dringen ons lichaam binnen, versnellen ons natuurlijk verouderingsproces en kunnen ons ziek maken.

Sterke antioxidanten bestrijden deze vrije radicalen, en zijn dus erg belangrijk voor onze gezondheid.

Sesamzaad is rijk aan alle gezonde voedingsstoffen

Het bevat zelfs meer calcium dan melk.

Andere gezonde voedingsstoffen in sesamzaad:

  • Vitaminen: sesamzaad is rijk aan hoogwaardige vitaminen van het B-complex zoals niacine (B3), foliumzuur (B11), thiamine (B1), pyridoxine (B6) en riboflavine (B2) en vitamine E
  • Mineralen: mangaan, koper, magnesium, fosfor, zink, ijzer en seleen
  • Sesamzaad: bevat heel wat voedingsvezels en proteïnen

Sesamzaad helpt bij: 

  • Hoge bloeddruk
  • Aandoeningen van onze lever
  • Het reinigen van ons lichaam van giftige afvalstoffen als resultaat van onze onze ongezonde voeding
JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en aangepaste recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!
  • Allerlei huidaandoeningen waaronder constitutioneel eczeem, acne, psoriasis en rosacea
  • Een verstoort cholesterolgehalte
  • Hart- en vaatziekten: dankzij de aanwezigheid van onverzadigde vetzuren zoals oliezuur verkleint dit zaad ons risico op kanker, en hart- en vaatziekte
  • Kanker: sesamzaad is rijk aan tryptofaan; een essentiële aminozuur dat de ontwikkeling van veel voorkomende soorten kanker kan vertragen
  • Tryptofaan:  is als voedingssupplement verkrijgbaar in de betere natuurwinkels en bio- shops
  • Osteoporose: in dit zaad vinden we meer calcium dan in melk. Daardoor beschermt  sesamzaad uitstekend tegen osteoporose of botontkalking

Gebruik sesamzaad:

  • Als Gezond ontbijt: sesamzaad past bij ieder gezond ontbijt, bijvoorbeeld samen met muesli. Tahin van sesamzaad is niet alleen bijzonder geneeskrachtig, maar ook lekker op de boterham. Een combinatie van honing en sesamzaad, is dat ook.
  • Als versterker van gezondheidsvoordelen van allerlei groenten:  je kan de gezondheidsvoordelen van allerlei groenten nog versterken door er een handvol sesamzaad aan toe te voegen. Dat is bijvoorbeeld het geval met groene bladgroenten als spinazie, allerlei koolsoorten, andijvie en broccoli
  • In al onze gezonde salades: gebruik steeds een handjevol sesamzaad, in combinatie met pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten en maanzaad in alle gezonde salades
  • Voor het bakken van koekjes: sesamzaad is perfect om te verwerken in zelfgebakken koekjes, brood en gebak
  • In kaasfondue: brood en kaas gaan perfect samen met sesamzaad 
  • Tahin: is een heerlijke sesampasta, heerlijk als broodbeleg en als basis voor allerlei gezonde sauzen.

“Afvallen is moeilijk en niet leuk!”… Benieuwd hoe het anders kan?

Je gezondheid verbeteren en blijvend afvallen doe je met de gezonde voedingstips en aangepaste recepten uit de Afslank Receptenbijbel!

Hoe beginnen met een gezonde leefstijl?

natuurlijke weerstand verhogenVind jij het moeilijk om gezonde eetgewoonten aan te leren? Maak dan VRIJBLIJVEND kennis met het Afslank Receptenboek van voedingsdeskundige Richard Ridder.

Wat mag je verwachten van dit receptenboek verwachten?

  • De nieuwste wetenschappelijke feiten met praktische tips
  • Recepten die je goed verzadigen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn

Met deze wetenschappelijk onderbouwde voedingstips en vele gezonde recepten met uitsluitend natuurlijke ingrediënten voor zowel je ontbijt als je lunch (middagmaal), diner (avondmaal) als je gezonde tussendoortjes échte oplossingen voor je gewichtsprobleem.

Dit Afslank Receptenboek hielp ondertussen als meer dan 15000 Nederlanders en bijna evenveel Belgen definitief van hun overgewicht af.

8 kilo afvallen in 1 maand is met deze Afslank Receptenbijbel perfect mogelijk

Dat wil jij toch ook? 

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en aangepaste recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!