Sesamzaad gezond want het barst van alle gezonde voedingsstoffen maar vooral van onmisbare voedingsvezels. Het past dan ook in ieder gezond eetpatroon. Vezels zorgen namelijk voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora, en een vlotte stoelgang. Ze verteren moeilijk en vragen veel energie. 


Sesamzaad is gezond maar wat doet het met ons lichaamsgewicht en teveel aan ongezond buikvet?

Sesamzaad gezond want rijk aan alle gezonde voedingsstoffen die we nodig hebben om gezond te functioneren zoals:

  • Vitaminen: sesamzaad is rijk aan hoogwaardige vitaminen van het B- complex zoals niacine (B3), foliumzuur (B11), thiamine (B1), pyridoxine (B6) en riboflavine (B2) en vitamine E
  • Mineralen: en vooral calcium maar ook mangaan, koper, magnesium, fosfor, zink, ijzer en seleen
  • Voedingsvezels
  • Eiwitten
  • Sterke antioxidanten
JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en aangepaste recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Voedingsvezels onmisbaar voor een goede gezondheid

sesamzaad gezondSesamzaad is gezond want rijk aan voedingsvezels. Die worden ingedeeld in twee groepen. Daarbij wordt rekening gehouden met hun fermenteerbaarheid en met hun viscositeit. Voor hun fermenteerbaarheid zijn vooral voedingsvezels belangrijk. Tijdens hun fermentatieproces worden suikers en andere koolhydraten omgezet in afvalproducten zoals melkzuur, azijnzuur en in ethylalcohol. Er zijn belangrijke verschillen tussen fermenteerbare en niet- fermenteerbare voedingsvezels.

Fermenteerbare vezels

Deze worden afgebroken in onze dikke darm. De voedingsstoffen die hierbij vrij komen houden onze ontlasting soepel. Gefermenteerde vezels dienen als gezonde darmbacteriën. Die zorgen zo voor een gezonde darmflora. Vezels die als voeding dienen voor deze goede darmbacteriën, noemt men prébiotica 

Niet- fermenteerbare voedingsvezels:

Deze worden deze niet in ons darmstelsel afgebroken. Ze zorgen voor een grotere darminhoud en voor een betere beweeglijkheid van onze darmen, waardoor onze darmtransit ook vlotter verloopt.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en aangepaste recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

De belangrijkste voordelen van voedingsvezels 

sesamzaad gezond

 

Resultaten van recente wetenschappelijke onderzoeken leerden ondertussen dat vezelrijke voeding:

Voedingsvezels vinden we vooral in:

  • Verse groenten en vooral in groene bladgroenten
  • Vers fruit
  • Peulvruchten: zoals erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Volkorengranen: hierbij denken we in de eerste plaats aan haver, zemelen, boekweit en quinoa
  • Volkorenproducten: volkorenbrood, volkoren deegwaren, volkoren ontbijtgranen en in zilvervliesrijst
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand
JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en aangepaste recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Hoeveel voedingsvezels eten voor betere gezondheid en snel afvallen?

We hebben dagelijks gemiddeld  tussen de 30 tot 40 gram voedingsvezels nodig om van al hun voordelen te genieten.

Sesamzaad gezond want beschermt tegen de vrije radicalen

Sesamzaad gezond

Een te hoge concentratie aan slechte LDL- cholesterol heeft een negatieve invloed op je hart- en bloedvaten

Sesamzaad gezond want bevat sterke antioxidanten. Die beschermen ons tegen de vrije radicalen die onze lichaamscellen beschadigen, ons ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces versnellen. Dat laat zich het eerste merken aan onze huid met ouderdomsvlekjes, rimpels en kraaienpootjes. zorgt in de eerste plaats voor

Sesamzaad helpt bij: 

  • Hoge bloeddruk
  • Aandoeningen van onze lever
  • Het reinigen van ons lichaam van giftige afvalstoffen als resultaat van onze ongezonde voeding
  • Allerlei huidaandoeningen waaronder constitutioneel eczeem, acne, psoriasis en rosacea
  • Een verstoort cholesterolgehalte
  • Hart- en vaatziekten: dankzij de aanwezigheid van onverzadigde vetzuren zoals oliezuur verkleint dit zaad ons risico op kanker, en hart- en vaatziekte
  • Kanker: sesamzaad is rijk aan tryptofaan; een essentiële aminozuur dat de ontwikkeling van veel voorkomende soorten kanker kan vertragen
  • Tryptofaan:  is als voedingssupplement verkrijgbaar in de betere natuurwinkels en bio- shops
  • Osteoporose: in dit zaad vinden we meer calcium dan in melk. Daardoor beschermt  sesamzaad uitstekend tegen osteoporose of botontkalking
  • Ontstekingsziekten en vooral bij: reuma, artrose en artritis, migraine, astma, bot aandoeningen
JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en aangepaste recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Gebruik sesamzaad:

sesamzaad gezond

  • Bij een gezond ontbijt: sesamzaad past bij ieder gezond ontbijt, bijvoorbeeld samen met muesli. Tahin van sesamzaad is niet alleen bijzonder geneeskrachtig, maar ook lekker op de boterham. Een combinatie van honing en sesamzaad is dat ook
  • In al je gezonde salades: gebruik steeds een handjevol sesamzaad, in combinatie met pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten en maanzaad in alle gezonde salades
  • Voor het bakken van koekjes: sesamzaad is perfect om te verwerken in zelfgebakken koekjes, brood en gebak
  • In kaasfondue: brood en kaas gaan perfect samen met sesamzaad 
  • Tahin: is een heerlijke sesampasta, heerlijk als broodbeleg en als basis voor allerlei gezonde sauzen.

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen doe je alleen in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!