Ontstekingsremmend – Deze voeding helpt tegen infecties

Ontstekingsremmend werken van voeding is belangrijk tegen infecties.

Je lichaam is voortdurend blootgesteld aan allerlei ontstekingen die je gezondheid ernstig ondermijnen.

Ontstekingen liggen immers aan de basis  van vele ernstige aandoeningen en versnellen je natuurlijk verouderingsproces.

Allerlei ontstekingsremmers en pijnstillers beloven je vlug resultaten, maar de meesten doen veel meer kwaad dan goed.

Ze doen tijdelijk wel iets aan de symptomen van deze ontstekingen, maar laten de échte oorzaak ongemoeid.

Té kwistig gebruik van ontstekingsremmers kunnen je immuunsysteem verzwakken aantasten, waardoor je nog vatbaarder bent voor ontstekingen allerlei.

Maar niet getreurd, met een aangepaste voeding kan je veel doen om ontstekingen te voorkomen of te behandelen.

Wat zijn dan de belangrijkste voedingsmiddelen die ontstekingsremmend werken?

Hoe groot de negatieve invloed is van ontstekingen op je gezondheid, wordt onderstreept door de resultaten van recente wetenschappelijke onderzoeken.

Die tonen één voor één aan dat ontstekingen je risico op het ontstaan van heel wat soorten kanker drastisch vergroten.

We worden regelmatig geconfronteerd met infecties en ontstekingen, dikwijls zonder dat we het weten.

Gelukkig leiden niet alle infecties tot ontstekingen.

Het is dus belangrijk infecties of ontstekingen tijdig te herkennen.

Wat is een infectie?

Een infectie leidt gelukkig lang niet altijd tot een ontsteking.

Infecties zijn een belangrijk alarmsignaal, waarmee je lichaam je wil duidelijk maken dat er iets mis loopt.

Het is een aanval van ziekteverwekkende micro- organismen op je algemene gezondheidstoestand.

Pas als er niet tijdig wordt ingegrepen, ontstaan ontstekingen.

Het is dus uitkijken naar middelen die ontstekingsremmend werken.

Infecties worden veroorzaakt door allerlei soorten micro- organismen waaronder virussen.

Organismen die aan de basis liggen van ontstekingen zijn bacteriën, prionen, viroïden, parasieten en schimmels.

Die komen via je mond, neus, je ogen of open wonden je lichaam binnen.

Sommige van deze ziekteverwekkers vermenigvuldigen zich razend vlug, anderen doen er meer tijd over.

Ontstekingsremmend tegen giftige stoffen

Vanaf het moment dat een of andere ziekteverwekker je lichaam is binnen gedrongen, zal het zich vermenigvuldigen.

Daarbij vormen zich allerlei toxische stoffen en schadelijke enzymen, die zich verder verspreiden.

Je immuunsysteem slaat alarm,  en probeert deze ziekmakende indringer(s) af te stoppen.

Daardoor moeten weefsels en lichaamscellen zich herstellen, en dat proces doet meestal ontstekingen ontstaan.

Gelukkig veroorzaakt niet elke infectie ontstekingen.

De belangrijkste symptomen van een ontsteking zijn een rode, gezwollen, pijnlijke en warm aanvoelende huid

Als er niet snel en ontstekingsremmend wordt opgetreden, ontstaan er  chronische ontstekingen.

Ontstekingsremmend werken

Naast infecties, kunnen ook allerlei andere stoffen ontstekingen veroorzaken.

Ontstekingen worden dikwijls gelinkt aan ongezonde voeding, zoals:

  • Geraffineerde witte suiker: en voeding rijk aan zetmeel zoals witte deegwaren, witte pasta en rijst
  • Gepasteuriseerde zuivel: zoals melk. Door het pasteurisatie proces zijn alle gezonde voedingsstoffen uit de melk verdwenen
  • Bewerkte voedingsmiddelen: zoals bewerkt vlees, gefrituurde gerechten, kant- en- klare gerechten en diepvriesmaaltijden
  • Genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen
  • Pesticiden
  • Kunstmatige toevoegingen: waaronder vooral allerlei geur- , kleur- , smaak- , en bewaarmiddelen

Deze veroorzaken allergische reacties, waarop je immuunsysteem reageert met ontstekingen.

Giftige stoffen uit zowel je voeding, als resultaat van de vele lichaamsprocessen en de milieuverontreiniging doen eveneens ontstekingen ontstaan.

Met een verzwakt immuunsysteem en een lage natuurlijke weerstand zijn we vatbaarder voor chronische infecties.

Infectie of ontsteking?

Om zo vlug mogelijk van je ontsteking verlost te geraken, moet je die ook tijdig kunnen herkennen.

Dat lukt bij de ene ontsteking gemakkelijker dan bij de andere.

Een plaatselijke ontsteking herken je aan een rode, en meestal opgezwollen huid die warm en pijnlijk aanvoelt.

Veel voorkomende of systemische ontstekingen zijn veel moeilijker te herkennen.

Sommige ontstekingen manifesteren zich zonder specifieke symptomen.

  • Symptomen van ontstekingen zijn: (chronische) vermoeidheid, een opvallend gebrek aan eetlust,  gewichtsverlies zonder aanwijsbare reden, hoge koorts, zweten (vooral ‘s nachts), koude rillingen, krampen, huiduitslag, hoesten en een lopende neus.
  • Opsporen ontsteking: gebeurt in de eerste plaats door een bloed- , urine- ontlasting en/of speekselonderzoek, röntgenonderzoek van je borstkas of een grondige analyse van de vloeistof van je ruggenmerg.
  • Ontstekingen spelen een hoofdrol bij: acne, overgewicht en buikvet, astma, artritis, tand- en tandvlees problemen, borstkanker, depressies, schizofrenie, darmziekten zoals de Ziekte van Crohn, Alzheimer, Diabetes, reuma, MS en bijholteproblemen (echte oorzaak vaak het bovengebit).

Gevolgen van ontstekingen:

  • Kanker: ontstekingen verhogen je risico op allerlei soorten kanker. Bij ontstekingen worden immers vrije radicalen aangemaakt die je DNA beschadigen en cel mutaties veroorzaken.
  • Verouderingsproces: ontstekingen versnellen je verouderingsproces. De reactie van je immuunsysteem veroorzaken immers oxidatieve stress hetgeen je kans op ernstige aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, aderverkalking, de Ziekte van Parkinson en van Alzheimer en staar sterk vergroot.

Voeding die ontstekingsremmend werkt

Infecties en ontstekingen kun je niet altijd voorkomen.

Met een aangepaste voeding ben je toch al een flink eind op de goede weg.

Om ontstekingen het hoofd te bieden, heb je een sterk immuunsysteem onmisbaar.

Je immuunsysteem versterken en je natuurlijke weerstand verhogen doe je met een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding.

Deze gezonde voeding werkt ontstekingsremmend:

  • Kelp: en zeewier zoals kombu, spirulina en chlorella  bevat fucoidan. Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat deze stof een ontstekingsremmend werkt
  • Omega 3 vetzuren EPA en DHA: werken eveneens ontstekingsremmend. Daarnaast hebben ze een gunstige invloed op al je hersenfuncties en werken stillen de pijn.
  • Voeding rijk aan omega 3 vetzuren: vette vis zoals wilde zalm, makreel, haring, makreel, paling, forel, tonijn, tong, ansjovis, heilbot en dorade, maar ook biologische eieren en vlees van wilde dieren of graasdieren, zaden, noten en pitten bevatten hoge concentraties omega 3 vetzuren
  • Linolzuur: is een veel voorkomend omega 3 vetzuur, dat vooral aanwezig is in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, maïsolie en sojaolie, maar ook in margarine, halvarine en bak- en braadvetten
  • Gember: bevat vele fytonutriënten als gingerol en shoagol. Deze helpen zowel bij acute als bij chronische ontstekingen. Gember toevoegen aan je dagelijkse gerechten is dus een aanrader en werkt ontstekingsremmend. Voeg gember toe aan al je gerechten. Gemberthee is niet alleen, maar ook doeltreffend tegen ontstekingen. Het helt ook tegen allerlei spijsverteringsproblemen zoals misselijkheid en braken
  • Avocado:  is rijk aan carotenoïden zoals alpha- caroteen; beta- caroteen, luteïne, en zeaxtansanthine, allemaal stoffen die sterk ontstekingsremmend werken. Carotenoïden zijn sterke antioxidanten die je lichaamscellen beschermen tegen oxidatie. Avocado ‘s zijn niet alleen lekker in smoothies, maar zeker ook in  groenteschotels en salades
  • Groene thee:  remt zowel de groei van ontstekingen als van kankercellen. In groene thee vind je vooral polyfenolen, chemische verbindingen die voorkomen in planten. Om maximaal van zijn vele gezonde eigenschappen te profiteren, drink je bij voorkeur vijf kopjes thee per dag
  • Voeding rijk aan polyfenolen zijn: noten, kruiden, fruit en groenten
  • Dit fruit werkt eveneens ontstekingsremmend: granaatappels, druiven, bessen, alle citrusvruchten (ook hun schil) en mango ‘s zijn rijk aan polyfenolen en dus uitstekende ontstekingsremmers
  • Groenten die ontstekingsremmend werken zijn: courgettes, groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie, koolsoorten, broccoli, en sla
  • Andere ontstekingsremmende voeding: olijfolie, cacao, chocolade, ginkgo biloba, en pinda´s

Ontstekingsbevorderende voeding vermijden: ben je onderhevig aan infecties en ontstekingen dan moet je de consumptie van kip, varkensvlees, witte rijst, gierst en couscous zoveel mogelijk te beperken