Natuurlijke voedingssupplementen

Natuurlijke voedingssupplementen of synthetische: Dit is je beste keuze

Spread the love

Iedereen heeft gezonde, natuurlijke voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden nodig. Vooral om goed te kunnen functioneren. Ons eenzijdig voedingspatroon met steeds minder gezonde voedingsstoffen is vaak oorzaak van een tekort aan vitaminen, mineralen, eiwitten en voedingsvezels. Om onze voorraad voedingsstoffen regelmatig aan te vullen, kunnen we deze tekorten aanvullen met natuurlijke voedingssupplementen. Volgens vele wetenschappelijke onderzoeken hebben deze een steeds belangrijkere invloed op onze gezondheid.

Er zijn natuurlijke voedingssupplementen en synthetische, maar wat is onze beste keuze?

Natuurlijke voedingssupplementen

Natuurlijke voedingssupplementen bevatten uitsluitend natuurlijke ingrediënten. Die zijn zowel van plantaardige als van dierlijke oorsprong. Ze zijn rijk vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten, eiwitten, voedingsvezels en alle andere en onmisbare nutriënten. Natuurlijke voedingssupplementen nemen we makkelijker op dan hun synthetische tegenhangers.

Zo wordt natuurlijke vitamine E twee keer beter opgenomen als zijn synthetische variant.

Synthetische voedingssupplementen

Deze zijn meestal kunstmatig, en op een industriële manier geproduceerd. We nemen ze minder goed op, en zijn veel minder doeltreffend. In sommige gevallen doen deze synthetische voedingssupplementen veel meer kwaad dan goed. Ze kunnen zelfs schadelijk zijn voor onze gezondheid.

Om alle vitaminen, mineralen en andere gezonde voedingsstoffen in voldoende hoeveelheden binnen te krijgen, neem je best dagelijks een goed gedoseerde multivitamine pil.

Kies altijd voor natuurlijke voedingssupplementen

Door ons druk professioneel en sociaal leven, krijgen we lang niet altijd voldoende gezonde voedingsstoffen binnen. Dit kunnen we ondersteunen met het slikken van natuurlijke voedingssupplementen. Die worden door ons lichaam makkelijk herkent, waardoor hun efficiëntie vergroot. Dat danken we aan hun hoge concentraties aan vitaminen in hun meest actieve vorm. In deze natuurlijke voedingsstoffen vinden we alle mineralen in organische of lichaamseigen verbindingen. Dit is niet het geval bij de synthetische variant die niet over deze lichaamseigen verbindingen beschikt. Lees dus eerst altijd zorgvuldig het etiket voor je een definitieve keuze maakt.

Natuurlijke voeding en natuurlijke voedingssupplementen

Beiden helpen om overgewicht, aderverkalking, hart- en vaatziekten, een verstoord cholesterolgehalte, hoge bloeddruk en diabetes type 2 te voorkomen of beter onder controle te krijgen. Natuurlijke voeding zonder toegevoegde stoffen zijn onze belangrijkste bron van gezonde voedingsstoffen. Daarom bestaat een gezond en natuurlijk eetpatroon uit veel:

Groenten en fruit

Zowel groenten als fruit zijn rijk aan vitaminen, mineralen, voedingsvezels en plantenstoffen. Groenten verlagen vooral ons risico op hartziekten, kanker, diabetes, artritis en sommige hersenaandoeningen. Fruit beschermt ons vooral tegen lage bloeddruk, oxidatieve stress en een gezonde bloedsuikerspiegel.

Vette vis rijk aan gezonde vetten, vooral omega-3

Gezonde, onverzadigde vetten en vooral vetzuren (omega-3) verbeteren ons hartfunctie hart. Uit de resultaten meerdere wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat diegenen die wekelijks tweemaal vette vis eten, tot 20 procent minder kans lopen op  een hartaanval, beroerte en hartinfarct.

  • Vete vis met de meeste omega-3 vetzuren zijn: wilde zalm, tonijn, paling, schar en schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis

Bonen en peulvruchten rijn rijk aan hoogwaardige eiwitten

Naast een hoge concentratie hoogwaardige eiwitten bevatten peulvruchten ook belangrijke hoeveelheden oplosbare vezels, vitaminen, mineralen en sterke antioxidanten. Ze verkleinen daardoor onze kans op hartziekten, diabetes en sommige soorten kanker. Peulvruchten helpen ook voor een evenwichtig cholesterolgehalte. Probleem is dat we allemaal veel te weinig van deze peulvruchten eten. De meest bekende peulvruchten zijn: erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, linzen en kikkererwten.

Noten en zaden

Ook onbewerkte noten en zaden zijn vooral rijk aan sterke antioxidanten, mineralen en gezonde vetten. Zo beschermen ze ons tegen aderverkalking, hart- en vaatziekten, teveel vet in ons bloed, hoge bloeddruk en diabetes. Onbewerkte noten zijn naast ongezouten ook ongeroosterd en niet gebrand.

Volle granen volle graanproducten

De gezondste vollegraan soorten zijn ongetwijfeld haver, zemelen, boekweit, gierst en quinoa. Denk bij vollegraan producten vooral aan alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en aan zilvervliesrijst. In volle granen vinden we vooral vezels, B-vitaminen en mineralen zoals ijzer, magnesium en selenium. Volle granen kunnen overgewicht, aderverkalking hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes voorkomen.

IJzer helpt tegen bloedarmoede 

Werd er bloedarmoede bij jou vastgesteld? Dan kan een natuurlijk voedingssupplement met ijzer helpen.

Conclusie: Synthetische voedingssupplementen maken ons niet gezonder 

Er zijn geen aanwijzingen waaruit blijkt dat synthetische supplementen gunstig zijn voor onze gezondheid. Ons helpen om meer opgeslagen vet te verbranden en zo makkelijker af te vallen doen ze ook niet. Dat wordt toch vaak beweerd. Synthetische voedingssupplementen worden ze door De Food and Drug Administration en de EFSA niet getest op hun veiligheid en doeltreffendheid. Daardoor kunnen deze supplementen meer of minder werkzame stoffen bevatten dan vermeld op het etiket. Als we al veel gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt via onze dagelijkse voeding, kunnen extra supplementen de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) overschrijden. Een teveel aan wateroplosbare vitaminen zoals vitamine C en de B-vitaminen worden afgevoerd uit het lichaam via de urine. Daar is dus niets mis mee.

Vetoplosbare vitaminen

En vooral vitamine A, D, E en K kunnen worden opgeslagen in ons lichaam. Dat vergroot ons risico op een te hoge concentratie in ons lichaam, wat hypervitaminose kan veroorzaken. Zwangere vrouwen moeten dan weer extra opletten met de inname van vitamine A. Een teveel van deze vitamine kan ernstige geboorteafwijkingen veroorzaken zoals een open ruggetje en een hazenlip.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.