Militair dieet doet je tot 5 kilo afvallen in 1 week + aangepaste dagmenu’s

Een militair dieet is in de eerste plaats bestemd voor al diegenen die in de kortst mogelijke tijd zoveel mogelijk aan overgewicht willen verliezen. Met dit militair dieet is dit perfect mogelijk. Tot gemiddeld 5 kilo in amper 1 week. 

Dit militair dieet staat ook bekend als het 3 dagen dieet. Tijdens deze periode eet je gezond maar krijg je een absoluut minimum aan calorieën naar binnen.

Is het wel een goed idee om je overgewicht definitief kwijt te spelen met een militair dieet en zijn er dan geen gezondere alternatieven?

Een militair dieet helpt je dus in de korst mogelijke tijd zoveel mogelijk afvallen. Volgens ons is dit de definitie van een crash dieet en daar stonden we nooit achter.

Zo’n crash dieet is als gevolg van zijn extreem karakter erg ongezond en niet efficiënt. Het is onmogelijk om zo’n dieet lang vol te houden. Na korte tijd herval je in je oude (lees ongezonde) leefgewoonten zodat de kilo’s er sneller weer aanvliegen dan je ze met het crash dieet verloor.

Zo weeg je al snel meer dan bij de start van je dieet en dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Toch betekent dit niet dat het militair dieet niet nuttig kan zijn.

Met enkele aanpassingen maak je van dit militair dieet een gezond eetpatroon. En dat is nodig als je blijvend wilt afvallen zonder het gevreesde jojo effect.

Afvallen zonder jojo effect lukt niet met een dieet. Daar heb je een gezond eet- en leefpatroon voor nodig.

Waarom zou je dan een militair dieet volgen

Omdat er in een militair dieet ook aandacht gaat naar voldoende bewegen denken zij die iets aan hun overgewicht willen doen dat ze met dit dieet goed bezig zijn.

De resultaten die met dit dieet worden geboekt zijn slechts van erg korte duur.

Het overgewicht dat je op deze manier verliest betreft uitsluitend vocht en… spieren en geen opgeslagen lichaamsvet.

Als je je gezond streefgewicht wilt bereiken en behouden doe je niet aan spierafbouw, integendeel. Spieren helpen ons afvallen. Hoe groter je spiermassa hoe meer vet je verbrandt, zelfs als je slaapt. In een gezond eet- en leefpatroon kweek je dus meer spieren in plaats van ze af te bouwen

Toch is lang niet alles fout wat het militair dieet voorschrijft. Met enkele aanpassingen is het zelfs een uitstekende manier om af te vallen.

Dit mag je wel en niet doen in een  militair dieet

In een militair dieet eet je de eerste drie dagen zo weinig mogelijk zodat je een minimum aan calorieën naar binnen krijgt. Uiteraard val je op deze manier razendsnel af.

Met het militair dieet loop je wel ernstig gevaar op een gebrek aan gezonde voedingsstoffen.

JA! ik wil meer gezonde voedingstips en originele recepten om verantwoord mijn overgewicht te verliezen

Met het militair dieet krijg je dagelijks maximaal tussen de 750 en 900 calorieën naar binnen.

In een normaal gezond voedingspatroon ligt deze limiet voor mannen op gemiddeld 2500 en voor vrouwen op 2000 calorieën.

Om je doel te bereiken:

  • Eet je zo weinig mogelijk vetten, suikers en zetmeelhoudende producten
  • Vervang je geraffineerde witte suiker enkel door stevia
  • Drink je zoveel mogelijk water: minstens 2,5 en maximaal 4 liter per dag. Je kunt immers ook teveel water drinken en dan is water drinken ongezond. Voldoende water drinken is nodig om je verzadigingsgevoel te verlengen en je lichaam schoon te spoelen van alle giftige afvalstoffen die zich daarin opstapelden
  • Je eet driemaal per dag en slaat geen enkele maaltijd over
  • Eten tussen de maaltijden wordt sterk afgeraden
  • Drink zo weinig mogelijk en liefst geen frisdranken, ook geen light varianten en fruit- en vruchtensappen
  • Koffie en thee zonder melk en suiker: zijn wel toegelaten

Aangepast dieetschema

In een militair dieet eet je dus drie dagen zo beperkt mogelijk. Je eet natuurlijk en eenvoudig. Na deze drie dagen schakel je over op je normaal voedingspatroon. Je eet uiteraard gezond, evenwichtig en gevarieerd met veel verse groenten, fruit, onbewerkte noten, zaden, pitten, volkorenproducten en vette vis.

JA! ik wil meer gezonde voedingstips en originele recepten om verantwoord mijn overgewicht te verliezen

Dit eet je op dag 1:

  • Als gezond ontbijt: eet je 1/2 grapefruit, 1 geroosterde volkoren boterham met 2 eetlepels pindakaas en 1 kop koffie of thee zonder suiker of melk
  • Als lunch of middagmaal: 1 half blikje tonijn, 1 geroosterde boterham zonder boter en 1 kop koffie of thee zonder suiker of melk
  • Als diner of avondmaal: 100 gram mager vlees (bij voorkeur kip of kalkoen, 1 kopje groene bonen, 1 halve banaan, 1 appel en 1 eetlepel suikervrij vanille- ijs

Dit eet je op dag 2:

  • Als ontbijt:1 ei klaargemaakt zoals jij dat wilt, 1 geroosterde boterham en 1 halve banaan
  • Als lunch of middagmaal: 1 kopje magere natuurkwark zonder enige toevoeging, 1 hardgekookt eitje en 5 crackers
  • Als diner of avondmaal:2 hotdogs zonder brood, 1 stronkje broccoli, 1 half kopje wortels, 1 halve banaan en 1 eetlepel suikervrij vanille- ijs

Dit eet je op dag 3:

  • Als ontbijt:5 crackers, 1 appel en 1 klein plakje magere kaas (20+) naar keuze
  • Als lunch of middagmaal: 1 ei en 1 geroosterde volkoren boterham
  • Als diner of avondmaal: 1 blik tonijn, 1 halve banaan en 1 eetlepel suikervrij vanille- ijs

Aanpassingen om een militair dieet wel gezond te maken om meer vet te verbranden en af te vallen

Een militair dieet is een crash dieet en dat is geen goede manier om blijvend af te vallen. Je verliest immers uitsluitend vocht en spieren en geen vet waardoor je onmiddellijk na het stoppen van dit extreme militair dieet razendsnel bijkomt.

Met deze aanpassingen vormt een militair dieet wel een goede basis om je overgewicht te verliezen:

  • Eet zo gezond, evenwichtig en gevarieerd mogelijk. Dat doe je met natuurvoeding zonder ook meer enige toevoeging
  • Vervang de hotdogs van dag 2 door mager vlees zoals kip en kalkoen 
  • Eet dagelijks 250 gram groente en twee verschillende stukken fruit

Gezonde aanpassingen om van het militair dieet een gezonde manier van afvallen te maken zijn ongetwijfeld de vele gezonde voedingstips en originele recepten van de Fitchef

Wat je kunt verwachten:

  • FitChef is het eerste ‘echte’ en dus gedrukte boek van voedingscoach Mark Van Oostenrijck. Het bedoeld voor iedereen die fit wil worden en blijven
  • Het boek geeft veel goed onderbouwde informatie over wat ons lichaam nodig heeft en hoe je je eten daarop afstemt
  • De gerechten bevatten relatief veel eiwit, wat gunstig is om lang verzadigd te blijven en spieren op te bouwen. De hoeveelheid vet en koolhydraten is juist verhoudingsgewijs minder dan we gewend zijn. Alle recepten zijn eenvoudig te maken met ingrediënten uit de supermarkt.

olijven

 

 

 

JA! ik wil meer gezonde voedingstips en originele recepten om verantwoord mijn overgewicht te verliezen
Door |2017-03-27T11:12:51+00:00januari 6th, 2017|Geen categorie|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.