Meervocht vasthouden met warm weer

Meer vocht vasthouden met warm weer: Dit kun je eraan doen!

Spread the love

Meer vocht vasthouden met warm weer kan je gewicht met enkele kilo’s doen toenemen, zonder dat je écht bent aangekomen. Met warm weer voer je moeilijker vocht af en gaan je bloedvaten in je meer openstaan. Hierdoor hou je meer vocht op dan bij normale temperaturen. 

Dit kun je zelf doen om minder vocht vast te houden.

Vooral op warme dagen is het belangrijk om voldoende water te drinken, minimaal twee liter per dag. Meer water drinken wanneer je meer vocht vasthoudt, klinkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. Voldoende water drinken op warme dagen zorgt ervoor dat je langzamer gehydrateerd blijft. Je houdt meer water vast als je te weinig drinkt en loopt daardoor het risico uitgedroogd te raken.

Je vochtbalans verschilt van dag tot dag

De hoeveelheid vocht in ons lichaam is afhankelijk van verschillende factoren en varieert van dag tot dag en van moment tot moment. Wat je elke dag eet en drinkt, bepaalt grotendeels hoeveel vocht je vasthoudt. Dat is makkelijk het equivalent van twee kilo vocht, en het verschil verklaart waarom je de ene dag iets meer aankomt dan de andere.

Bij te weinig vocht gaat je lichaam in spaarstand

Als je lichaam te weinig vocht bevat, gaat het in spaarstand. Dan gaat er minder vocht naar je darmen en je andere organen. Constipatie of verstopping en een droge mond zijn zijn dan de belangrijkste gevolgen. Bij ziekte en koorts, diarree of braken is het gevaar op een vochttekort groot. Hormonen hebben ook invloed op je vochtbalans, vooral  voor, tijdens en zelfs na je menstruatie of op je eisprong.

Meer vocht vasthouden met warm weer: Eet de juiste voeding

Wanneer je vocht vasthoudt tijdens warme (zomer)dagen eet je best voedingsproducten een vocht afdrijvend effect. Voeding tegen vocht vasthouden is vooral:

  • Verse groenten: asperges, artisjokken, wortels, uien, peterselie, selderzout, tuin- en waterkers, venkel en uien
  • Fruit: (water)meloen, ananas, kersen, perzik, kiwi, vijgen, pruimen, citroen, limoen, aardbei, bessen, frambozen, druiven, papaja en cranberry’s
  • Kruiden: paardenbloem, knoflook, paardenbloem, heermoes, brandnetel, hibiscus, dille, rozemarijn, bieslook, tijm, salie, munt, koriander en jeneverbes
  • Augurken: zijn rijk aan zout, een stof met een sterk uitdrogend effect
  • Onbewerkte noten: voornamelijk hazelnoten, walnoten, cashewnoten, amandelen en pinda’s
  • Avocado
  • Aardappels
  • Rijst
  • Thee: brandnetel-, peterselie-, berkenblad-, paardenbloem-, gember- en groene thee

Meer vocht vasthouden met warm weer: Let op je zoutgebruik

Door het gebruik van teveel zout houd je meer vocht vast. Gebruik voortaan minder zout, en breng je gerechten op smaak met verse kruiden, zoals peterselie, bieslook, dille, rozemarijn, tijm, salie, munt, basilicum en koriander.

Drink dagelijks een kopje matcha thee

Drink bij voorkeur ’s morgens een kopje matcha thee. Matchapoeder is namelijk een bron van energie en dus uitstekend om je dag mee te beginnen. Daarnaast versterkt het je immuunsysteem en werkt het sterk vochtafdrijvend. De andere voordelen van matcha thee:

  • Helpt je om meer vet te verbranden
  • Doet je makkelijker afvallen
  • Kan diabetes type twee voorkomen of omkeerbaar maken 
  • Verlaagt je cholesterol in je bloed
  • Versterkt je immuunsysteem en verhoogt je natuurlijke weerstand
  • Verkleint je risico op verkoudheden, griep (influenza), corona, infecties van je luchtwegen en bronchitis 

Meer vocht vasthouden met warm weer: Neem wisseldouches

Heb je last van zware, gezwollen benen of voeten? Neem dan een douche, en wissel warm en koud water af. Dit verbetert je bloedcirculatie, waardoor het vasthouden van vocht wordt verminderd. Heb je nog steeds klachten na het douchen? Breng vervolgens een koud kompres aan op het gezwollen gebied.

Meer vocht vasthouden met warm weer: Leg je benen wat hoger

Je benen, enkels en voeten ervaren vaak de meeste klachten. Door de zwaartekracht ‘stroomt’ vocht sneller. Heb je zware benen? Plaats ze dan wat hoger, door bijvoorbeeld een of meerdere kussens onder je voeten te leggen. Of ga op de grond liggen met je benen omhoog, eventueel tegen een muur. Dit zal verlichting geven en de zwelling verminderen.

Meer vocht vasthouden met warm weer: neem een massage

Een massage zal je bloedcirculatie en doorbloeding bevorderen en het overtollige vocht helpen afvoeren.

Meer vocht vasthouden bij warm weer door meer te bewegen

Meer lichaamsbeweging zorgt voor een betere doorbloeding en vochtafvoer. Stem je activiteit uiteraard af op de temperatuur. Tijdens een hittegolf is hardlopen op het heetst van de dag zeker niet aan te raden. In plaats daarvan maak je beter ’s avonds een rustige wandeling, een fietstochtje. Zwemmen is ook een aanrader.

Meer vocht vasthouden met warm weer voorkomen met gezonde levensstijl

Minder vocht vasthouden doe je in de eerste plaats met een gezonde eet- en levensstijl. Daarin passen vooral veel verse groenten, fruit, volkorenproducten, magere zuivelproducten zoals yoghurt en Griekse yoghurt zonder toevoegingen, kwark en skyr, en onbewerkte noten, zaden en pitten. Drink minstens twee liter water per dag. Koffie en thee zonder melk en suiker en een zelf gemaakte smoothie zijn uitstekende alternatieven. Bewerkt voedsel en zeker rood vlees horen niet thuis in een gezond eetpatroon. Dit werkt alleen in combinatie met voldoende lichaamsbeweging.

Heb je nog nuttige tips om minder vocht vast te houden? Stuur ze ons gerust door. Alleen zo kunnen we elkaar helpen.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.