Marjolein

Marjolein als kruid kan ook voor jouw gezondheid veel betekenen

Spread the love

Marjolein en vooral zoete marjolein is een gearomatiseerd kruid uit de muntfamilie dat al duizenden jaren wordt verbouwd in het gebied langs de Middellandse Zee en in Noord-Afrika en West-Azië. De vaste planten wordt gemiddeld een halve meter hoog. Hun rechtopstaande stengels dragen mooie witte en roze bloemen. De donkergroene bladeren zijn eivormig en licht behaard.

Vergelijkbaar met tijm

Marjolein heeft echter een zachtere smaak dan tijm. Het wordt als smaakmaker in onze keuken vooral gebruikt in salades, soepen, sauzen en in vleesgerechten. Het kruid kan zowel vers als gedroogd gebruikt worden. Gedroogde marjolein is het doeltreffendst. Beiden worden vooral verwerkt als thee of extract.

Marjolein voedingswaarde

Alle kruiden zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen en vooral aan:

  • Vitaminen: voornamelijk vitamine A, B1, B2, C en K
  • Mineralen: zoals kalium, natrium, calcium, ijzer, magnesium, fosfor, zink, boron en mangaan
  • Voedingsvezels
  • Eiwitten

Dankzij deze gezonde voedingsstoffen wordt marjolein vooral gebruikt als ontstekingsremmer. Daarnaast heeft het ook antibacteriële en antioxiderende eigenschappen.

Brengt je hormonen in evenwicht en regelt je menstruatiecyclus 

Het brengt je hormonen weer in evenwicht. Dat heeft een positieve invloed op je menstruatiecyclus. Een gezonde hormonenhuishouding voorkomt allerlei huidaandoeningen zoals acne. Marjolein verhoogt bovendien je insulinegevoeligheid waardoor diabetes beter onder controle te houden is.

Verbetert je spijsvertering

Marjolein zorgt voor een betere spijsvertering, een gezonde darmflora en een regelmatige stoelgang. Het helpt tegelijk bij een opgeblazen buik en winderigheid. Dit kruid stimuleert namelijk de aanmaak van maagsappen, stimuleert je galafscheiding en voorkomt maagzweren.

Vermindert ontstekingen

Naast vitaminen en mineralen vinden we in marjolein ook sterkte antioxidanten. Die zijn nodig om ons te beschermen tegen de vrije radicalen. Deze laatste kunnen onze weefsels beschadigen door oxidatieve stress, kunnen ons ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces versnellen. Dankzij de aanwezigheid van carvacrol helpt marjolein ontstekingen te verminderen. Dat is ook goed nieuws voor diabetici en zogenoemde auto- immuunziekten zoals reumatoïde artritis, dermatomyositis, hepatitis, pneumonie, sommige vormen van bloedarmoede en neuropathie.

Natuurlijk antidepressiva

Het is ook een natuurlijke antidepressiva dat je ontspant en je zenuwstelsel versterkt en helpt ook bij:

  • Angst, stress en depressie 
  • Spanning en hyperactiviteit
  • Slapeloosheid
  • Verdriet
  • Hoge bloeddruk
  • Hartkloppingen,
  • Spanningshoofdpijn, nerveuze hoofdpijn en migraine
  • Benauwdheid en duizeligheid

Andere voordelen van marjolein

Je gebruikt dit kruid inwendig bij:

  • Diabetes type II
  • Hoge bloeddruk
  • Spijsverteringsproblemen
  • Menstruatiepijn en krampen
  • Spierspanningen
  • Insulineresistentie
  • Verkoudheid, griep en infecties van je luchtwegen zoals bronchitis
  • Werkt hoeststillend
  • Verzacht de symptomen van sinusitis
  • Te snel werkende schildklier

Marjolein gebruik

Voeg het in kleine hoeveelheden toe aan je zelf gemaakte sauzen, salades en soepen, aan groenten en aan alle vleesrecepten. Je gebruikt marjolein in thee of als extract.

Uitwendig gebruik

Uitwendig kun je het gebruiken als etherische olie, natuurlijk gorgel- of spoelmiddel, lotion of als inhaleringsmiddel.

 Marjolein als etherische olie

Gebruik je vooral bij spierspanningen en spierpijn, bij een stijve nek, kwetsuren, kneuzing, verstuiking en zwellingen.

Marjolein als gorgel- of spoelmiddel

Bij tandvlees- en mondslijmvliesontsteking, aften, keelpijn en amandelontsteking.

Als lotion

Marjolein als omslag of lotion gebruik je bij artrose en artritis, jeuk, allerlei insectenbeten en bij vrieswonden.

Als inhaleringsmiddel

Marjolein kun je tenslotte ook gebruiken als doeltreffend inhaleringsmiddel bij neusverkoudheid en lopende neus, bronchitis en als hoeststillend middel.

Marjolein recept: Broccolisoep met marjolein

Ingrediënten voor acht personen: anderhalve kilo broccoli, 1500 milliliter groentebouillon, zestien takjes verse marjolein, vijftig gram pijnboompitten, twee uien, drie teentjes knoflook, twee eetlepels olijfolie, een snuifje peper en zout

Bereiding

  • Pel en snij de uien en de knoflook fijn
  • Snij de broccoli in roosjes en spoel ze grondig met koud water
  • Kook de groentebouillon
  • Verwarm de olijfolie en voeg de fijn gesnipperde ui toe als de olie heet is
  • Pers de knoflook boven de pan en fruit alles in een minuut 
  • Doe de broccoliroosjes erbij en hou er enkele apart
  • Giet daarna de groentebouillon erbij.
  • Breng aan de kook en laar daarna twintig minuten zachtjes doorkoken
  • Rooster de pijnboompitten goudbruin op een laag vuur of rooster ze in de oven 
  • Verwijder de blaadjes marjolein van de takjes, was de blaadjes en snipper ze fijn 
  • Als de broccoli gaar is, pureer het geheel tot een egale, gladde soep
  • Breng op smaak met peper en zout
  • Giet de soep in kommen
  • Verdeel de blaadjes marjolein over de soep en voeg er de pijnboompitten en een klein roosje broccoli bij

Marjolein recept: Ratatouille crumble met marjolein en aubergine

Ingrediënten voor vier personen: vijf takjes fijngehakte marjolein, een aubergine, een courgette, een ui, twee tomaten, tien eetlepels olijfolie, vijftig gram magere parmezaanse kaas, vijftig gram paneermeel, twintig gram boter, een snuifje peper en zout

Bereiding

  • Je oven voorverwarmen op 180 graden
  • Verwijder de uiteinden van de aubergine en de courgette en snij ze in plakken
  • Schil de ui en verwijder de pel van de tomaten en snij ze in stukken
  • Stoof de groenten samen met de olijfolie gedurende dertig minuten op een laag vuurtje terwijl je geregeld roert
  • Kruid met peper en zout en doe de ratatouille in een ovenschaal
  • Maak een kruimelig mengsel met het paneermeel, de parmezaanse kaas, de marjolein en de boter en breng op smaak met peper en zout.
  • Strooi de crumble over de ratatouille en zet dit tien minuten in de oven, tot de crumble mooi goudbruin is
  • Past uitstekend bij gebraad of bij gegrilde kip

Marjolein recept: Gegrilde lamsribbetjes met marjolein

Ingrediënten voor vier personen: acht lams- of varkensribbetjes of mignonette, 400 gram tomaten, vijf takjes marjolein, vier eetlepels olijfolie, peper en zout

Bereiding

  • Wrijf de ribbetjes in met peper, zout en twee eetlepels olijfolie
  • Wrijf dit alles goed in de ribbetjes en laat de smaken een tijdje indringen
  • Verhit de olijfolie samen met de knoflook en bak dit samen met de volledige tomaten lichtjes aan Voeg wat zout, peper en de marjolein toe
  • Laat nog vijf minuten zachtjes sudderen op een zacht vuurtje en roer zachtjes
  • Braad de ribbetjes aan beide zijden op de grill of in de grillpan snel en hevig aan
  • Verdeel de ribbetjes over de borden en giet er de tomaten en de saus over
  • Dien onmiddellijk op
  • Dien dit gerecht op met brood en fruit

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.