Kruiden om af te vallen verbeteren ook je gezondheid

Keuken: kruiden helpen tegen kanker en laag libido

Niet alleen wat je eet is van groot belang voor het in stand houden van je gezondheid. Je leef- en eetgewoonten zijn dat zeker ook. Sommige eetgewoonten brengen je gezondheid duidelijk in gevaar, terwijl anderen je dan weer beschermen tegen allerlei (ernstige) aandoeningen als kanker, huidveroudering, osteoporose en slaapproblemen.  Kruiden staan ongetwijfeld centraal in ieder gezond eetpatroon. Maar welke kruiden precies helpen onze gezondheid in stand te houden?

Dat het gebruik van allerlei kruiden belangrijk zijn voor je gezondheid wordt onderstreept door landen langs de Middellandse Zee zoals Spanje, Griekenland en Portugal waar huidkanker amper voor komt. Opmerkelijk toch, want de bevolking geniet er een groot gedeelte van het jaar van een (brandende) zon.

En zijn uitgerekend de schadelijke ultra- violette stralen van de zon niet de belangrijkste oorzaak van huidkanker? Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat veel te maken heeft met het mediterrane dieet van deze landen.

Mediterrane dieet

Onze huid is veruit het grootste orgaan van ons lichaam Door de blootstelling aan de zon krijgt die het bijzonder zwaar te verduren. Zonnecrème smeren is dan de boodschap, maar je kan je huid ook extra beschermen met een aangepaste voeding. Het mediterrane dieet afkomstig uit landen langs de Middellandse Zee is er een sprekend voorbeeld van. Voeding rijk aan antioxydanten en omega 3 vetzuren staan in de mediterrane keuken centraal. Vandaar dat er massaal gebruik wordt gemaakt van (uitsluitend) olijfolie, vis, yoghurt en allerlei volkorengranen, bonen, groenten en fruit en… dagelijks enkele glazen rode wijn. Het werd reeds meermaals wetenschappelijk aangetoond dat dit mediterrane dieet niet alleen levensbedreigende hart- en vaatziekten voorkomt maar ook het risico op huidkanker sterk verkleint. Om hun huid tegen  de stralende zon te beschermen, laden de bewoners langs de Midellandse Zee hun winkerkarretjes vol met huidbeschermende voeding als blauwe bosbessen (voorkomt huidveroudering, rimpels en kraaienpootjes), groene thee (tegen pigmentvlekken) spinazie, granaatappel voor een jonge, soepele en fluweelzachte huid, en met komkommers en appelen die zorgen voor extra hydratie.

Extrta tip van de diëtiste:  eet zo weinig mogelijk (rood) vlees, verwerkte vleesproducten (charcuterie), alcohol met uitzondering van rode wijn, maar ook voedingsmiddelen die psoraleen bevat zoals peterselie, selder, dille en vijgen.

Osteoporose

Osteoporose manifesteert zich meestal vanaf je veertigste. Je botmassa neemt dan stelselmatig af, waardoor je beenderen  brozer worden en je risico op botbreuken toeneemt. Dit is vooral een probleem voor vrouwen ouder dan vijftig. Zij kampen immers met een verminderende concentratie van het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Ook erfelijke factoren kunnen een rolo spelen, maar gezonde voeding kan dit proces gunstig beïnvloeden. Zorg dat er dagelijks voldoende voeding rijk aan calcium op je menu staat. Melk en melkpoducten maar ook allerlei groene groenten met brocolli op kop, spinazie en groene kool maar ook noten en peulvruchten  bevatten heel wat calcium. Vitamine D is eveneens belangrijk. Dat helpt je lichaam om meer calcium uit je voeding te halen. Zonlicht is de belangrijkste bron aan vitamine D,  maar ook vette vissoorten als paling, zalm, makreel, sardines en haring, champignons en eieren bevatten veel vitamine D.

Extra tip van de diëtiste: drink zo weinig mogelijk cafeïnehoudende dranken als koffie, thee,  en sommige frisdranken. Zij zorgen voor calcium en magnesiumverlies via je urine. Dat is overigens ook het geval met zout.

Melatonine tegen slaapproblemen

Een verkwikkende nachtrust staat borg voor een goede gezondheid. De hoeveelheid slaap verschilt van persoon tot persoon. De slaap niet kunnen vatten is veruit het grootste probleem. Ruim de helft van onze bevolking krijgt hier vroeg of laat mee te kampen. Bij meer dan tien procent gaat het zelfs om een chronsich inslaapprobleem.

Gebrek aan een gezonde slaap vertraagt je stofwisseling en dat vergroot dan weer de kans op overgewicht. In plaats van te vluchten in allerlei slaapmiddelen, kun je beter je voeding aanpassen. Wetenschappers ontdekten recent dat kersen een hoge dosis melatonine bevatten. Het betreft een natuurlijk slaapmiddel dat je lichaam zelf aanmaakt.

Extra tip van de diëtiste: een uitgebreide maaltijd kort voor het slapengaan is af te raden net als cafeïne en/of alcoholhoudende dranken, sterk gekruide  en vette voeding.

Boeiend liefdesleven start in de keuken

 

Als gevolg van ons jachtig en stressi leven van alledag kampen velen met een uitgeblust liefdesleven en een laag libido. Bij mannen gaat dit dikwijls samen met erectiestoornissen.  Deze kunnen uiteraard zowel lichamelijke als psychische aandoeningen als oorzaak hebben, waarvoor dokterstussenkomst uiteraard noodzakelijk is. Toch kun je een té laag libido (zin in seks) een extra boost bezorgen door je voeding en voedingsgewoonten aan te passen. Een boeiend en bevredigend liefdesleven begint niet bed, maar in de keuken.  Voeding rijk aan zink en vitamine B6 bevorderen de aanmaak van het mannelijk hormoon testosteron en zijn dan ook belangrijk om je liefdesleven op te krikken. Oesters worden niet voor niets aanzien als dé zinneprikkelende voeding bij uitstek.

Zink en vitamine B6 zijn ook in hoge concentraties terug te vinden in pistachenoten, amandelen en hazelnoten en in zaden, maar ook in uien en knoflook. Deze bevatten allicine,  een bestanddeel dat je bloedsomloop verbetert. Dat is eveneens zo met… bananen. Deze zijn rijk aan kalium, een mineraal dat een positieve invloed heeft op je hart en bloedsomloop.

Extra tip van de diëtiste: beperk zoveel mogelijk voeding dat veel onverzadigde vetten bevat, die laten je aders langzaam maar zeker dicht slibben met een slechte doorbloeding en erectiestoornissen tot gevolg. Alcoholische dranken zijn te mijden.

Een goed alternatief voor het Mediterrane dieet is het Paleo Dieet

paleorev-new2Paleo eten is dan ook beslist iets voor jou. Het Paleo dieet van Mitchell Van Duuren is geen dieet in de echte betekenis van het woord, maar een gezonde eet- en levenswijze die je na een korte aanpassing moeiteloos kunt volhouden. Met Paleo eet je vooral veel groenten; fruit, zaden, pitten en noten, even goed vlees en vis.

“De Paleo Revolutie” is een “dieetboek” gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en studie naar onze evolutie. Het is controversieel en gaat recht in tegen alles wat je “denkt te weten” over voeding en is, simpel gezegd de beste handleiding om weer controle te krijgen over je lichaam.

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.