Koorts verlagen op een natuurlijke manier doe je zo

Koorts verlagen kun je op vele manieren. Heb je last van koorts? Dan beschik je ook over heel wat natuurlijke middelen om daar wat aan doen. Koorts maakt velen ongerust, maar is op zich geen ziekte. Het is een alarmsignaal om je te verwittigen dat er iets mis is. Bij koorts is er vaak sprake van infecties en ontstekingen. Men spreekt van koorts bij een lichaamstemperatuur vanaf 38 graden. Het manifesteert zich als we over onvoldoende antilichamen beschikken om de aanval van een virus, bacterie of van een ander soort micro-organisme af te weren. Door het verhogen van ons lichaamstemperatuur zijn we in staat om deze ziekmakende organismen te doden en ze uit te zweten.

Met welke natuurlijke middelen kunnen we onze koorts verlaten?

Koorts verlagenEr is een verschil tussen temperatuursverhoging en koorts. In normale omstandigheden bedraagt onze lichaamstemperatuur 37 graden. Vanaf 38 graden spreken we van koorts. Het is een afweerreactie van ons lichaam bij een infectie met virussen of bacteriën. Koorts helpt vaak een infectie te bestrijden. Bij koorts kunnen ziekmakende virussen en bacteriën onmogelijk overleven. Het zegt echter weinig over de onderliggende aandoening. Kan ons lichaam de extra warmte bij koorts aan, dan zal die nooit tot 41 graden stijgen. Is de ziekte genezen, dan verdwijnt de koorts spontaan. Duurt ze langer dan vier dagen, dan kun je best je vertrouwde huisarts raadplegen.

Dat is ook het geval bij: 

  • Diarree
  • Braken en misselijkheid
  • Spijsverteringsstoornissen
  • Maag- en darmproblemen
  • Kortademigheid
  • Vermoeidheid
  • Bij een lage natuurlijke weerstand na ziekte of na een ingreep
  • Bij diabetes, hart-, long-, en nierziekten
  • Weinig drinken of plassen

De belangrijkste symptomen van koorts zijn:

  • Vermoeidheid
  • Gebrek aan eetlust
  • Koude rillingen
  • Hoofdpijn, rug-, spier-, en gewrichtspijn

Koorts meten

Koorts verlagenDat doe je met een koortsthermometer. Koorts meten met een thermometer doe je rectaal, onder de tong of onder de oksel en nu zelfs door eenvoudig een thermometer tegen het voorhoofd te houden. Een oorthermometer is ook een efficiënte manier.

Koorts verlagen met deze gezonde en natuurlijke voeding

Het is dus zeker niet altijd nodig om bij koorts een dokter te raadplegen. We kunnen gelukkig zelf veel doen om die te verlagen en de vervelende symptomen te verzachten. Belast in ieder geval je spijsvertering zo weinig mogelijk. Dat is niet hetzelfde als helemaal niets eten. Je koorts verlagen en je lichaam afkoelen doe je door de juiste voeding te eten. Er zijn heel wat natuurlijke manieren om koorts te verlagen. Ze zijn makkelijk en veilig te gebruiken, zodat je lichaam weer op de juiste temperatuur kan komen.

Koorts verlagen en de symptomen verzachten doe je met thee van:

Koorts verlagenDuizendblad: of Achillea millefolium wordt al eeuwenlang gebruikt om koorts te verlagen. Het verlaagt de lichaamstemperatuur. Daarnaast zorgt het voor een betere spijsvertering. Tegen koorts maak je best thee van duizendblad, munt en vlierbessen.

Aardappelen: werken sterk ontstekingsremmend en zijn rijk aan enzymen die je koorts verlagen. Pureer of rasp ze en meng ze met koud. Laat alles rustig trekken en leg ze na een kwartier op je voorhoofd.

Vers fruit: met veel vitamine C. Dat helpt tegen allerlei infecties. Alle citrusvruchten zoals sinaasappel, citroenen, limoenen, grapefruit, maar ook papaja’s, mango’s, avocado’s, komkommer,  alle soorten bessen, aardbeien, frambozen, watermeloen, en meloenen zijn uitstekend tegen koorts. Deze waterrijke fruitsoorten hydrateren je lichaam en voorkomen uitdroging

  • Eiwitrijke voeding: dat ook makkelijk verteerbaar is. Dat zijn in de eerste plaats kip, kalkoen en eend. Ook eieren en vooral roerei verlaagt je koorts
  • Drink veel water: en minstens 2,5 liter per dag. Dat hydrateert en zuivert je lichaam en doet je lichaamstemperatuur dalen
  • Kruidenthee: hierbij denken we in de eerste plaats aan tijm, munt, linde, rozenbottel, basilicum, calendula, witte wilgenbast, hysop, framboos, gember, oregano
  • Soep: koorts verlagen doe je zeker ook met kippenbouillon en kippensoep met rijst en groenten. Zo krijg je ook alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en sterke antioxidanten naar binnen. Die verkorten je genezingsproces. Soep beschermt je ook tegen uitdroging

Koorts verlagen met probiotica

Probiotica versterken je immuunsysteem en zorgen voor een goede spijsvertering en een gezonde darmflora. Maar liefst 80 procent van ons immuunsysteem voltrekt zich in onze darmen. Kombucha of gefermenteerde zoete thee en miso soep (een traditionele Japanse soep) zijn beiden uitstekende probiotica. Probiotica vind je ook in bepaalde voedingssupplementen.

Koorts verlagen met voldoende slaap

koorts verlagenAls je slaapt maken je hersenen bepaalde hormonen aan die de vorm van nieuw weefsel stimuleren. Dit weefsel versterkt je afweermechanisme. We maken tijdens onze slaap ook meer witte bloedcellen aan. Die beschermen ons tegen virussen en bacteriën. Onvoldoende slaap maakt koorts verlagen moeilijker. Melatonine en valeriaan helpen je beter slapen. Vooral kersen, gojibessen, tomaten, ananas, bananen, mosterdzaad, walnoten en amandelen zijn rijk aan melatonine.

Bij koorts kun je deze voeding best zoveel mogelijk vermijden:

  • Alle voeding met veel vet
  • Vet en gebakken vlees
  • Gefrituurde gerechten
  • Bewerkte voeding en zeker vlees als broodbeleg zoals worsten, salami, paté ontbijtspek
  • Kant en klare gerechten
  • Diepvriesmaaltijden
  • Pittige gerechten
  • Kruiden en specerijen zoals pepers
  • Frisdranken, kant en klare fruit- en vruchtensappen
  • Cafeïnerijke dranken zoals koffie, en thee
  • Alcoholische dranken
  • Roken

Koorts verlagen

Je koorts verlagen kan ook met deze natuurlijke tips:

Neem een warm of lauw bad: dat doet je lichaamstemperatuur geleidelijk dalen. Voeg essentiële oliën zoals lavendel toe aan je badwater. Dat ontspant je spieren

Maak katoenen handdoeken nat: en wikkel ze om je hoofd, nek, enkels of je polsen. Dat zal je afkoelen

Draag losse, luchtige en comfortabele kleding

Laat je (slaap)kamer goed verluchten

Zorg voor een aangename temperatuur. Die varieert tussen de 22 en 25 graden.

Door |2018-12-13T19:40:44+00:00november 29th, 2018|Gezondheid|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.