Koorts – Deze voeding helpt tegen koorts

Koorts – Deze voeding helpt tegen koorts

Koorts is een signaal waarmee je lichaam je wilt verwittigen dat je gezondheid gevaar loopt, door bijvoorbeeld invloeden van buitenaf. Koorts is erg vervelend, maar nochtans van voorbijgaande aard.  Toch kan het onze dagelijkse bezigheden ernstig verstoren.  Koorts heeft echter ook positieve gevolgen.  Het is het bewijs dat je lichaam zich verdedigd tegen ziekmakende bacteriën, virussen en schimmels.  Koorts moet niettemin goed opgevolgd worden. Als koorts te lang aansleept is dokters tussenkomst noodzakelijk. Om zo vlug mogelijk koorts te laten zakken, zoeken we op alle manieren verkoeling. Maar wist je dat de juiste voeding de symptomen verzacht?

Welke voeding helpt tegen koorts?

Er is een verschil tussen temperatuursverhoging en koorts.

Onze lichaamstemperatuur bedraagt in normale omstandigheden 37 graden. Vanaf 38 graden spreken we van koorts. Koorts komt voor bij alle leeftijden, maar vooral bij kleine kinderen tussen nul en vier jaar.

Het is een afweerreactie van ons lichaam bij een infectie met virussen of bacteriën.

In de meeste gevallen helpt koorts de infectie te bestrijden. Bij koorts kunnen ziekmakende virussen en bacteriën niet overleven. Koorts zegt echter weinig over de ernst van de aandoening.

Als ons lichaam de warmte aankan, zal de koorts nooit tot 41 graden stijgen.

Vanaf het moment dat de ziekte bestreden is, zal de koorts spontaan verdwijnen. Duurt de koorts langer dan vier dagen, dan kun je best je vertrouwde huisarts raadplegen.

Dat is ook het geval bij: 

  • Kortademigheid
  • Vermoeidheid
  • Bij een lage natuurlijke weerstand na ziekte of na een ingreep
  • Bij diabetes, hart- , long- , en nierziekte
  • Weinig drinken of plassen

De belangrijkste symptomen van koorts zijn:

  • Vermoeidheid
  • Koude rillingen
  • Hoofdpijn, rug- , spier- , en gewrichtspijn

Gezonde voeding tegen koorts

Aangepaste voeding kan de koorts doen zakken en de vervelende symptomen verzachten.

Bij koorts kun je best je spijsvertering zo weinig mogelijk belasten. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je in een periode van koorts niet mag eten, integendeel. Je moet alleen de juiste voeding eten om je lichaam te laten afkoelen.

De symptomen van koorts verzachten doe je met:

  • Eet meer fruit: kies fruit rijk aan vitamine C. Deze vitamine helpt infecties te bestrijden, waardoor je koorts automatisch zakt soorten. Alle citrusvruchten zoals sinaasappel, citroenen, limoenen, grapefruit, maar ook papaja’s, mango’s, avocado’s, komkommer,  alle soorten bessen, aardbeien, frambozen, watermeloen, en meloenen zijn uitstekend tegen koorts. Deze waterrijke fruitsoorten hydrateren je lichaam. Dat is belangrijk om uitdroging te voorkomen
  • Drink veel water: water hydrateert, zuivert je lichaam en doet je lichaamstemperatuur dalen
  • Kruidenthee: zoals tijm, munt, linde, rozenbottel, basilicum, calendula, witte wilgenbast, hysop, framboos, gember, oregano
  • Soep: vooral kippenbouillon en kippensoep met rijst en groenten helpen tegen koorts. Op deze manier krijg je alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en sterke antioxidanten naar binnen. Daardoor zal je genezingsproces minder lang duren. Soep zal je tegelijk beschermen tegen uitdroging
  • Eet meer eiwitten: geef daarbij de voorkeur aan gemakkelijk verteerbare voeding rijk aan eiwitten zoals kip, en kalkoen. Roerei is eveneens uitstekend om koorts te verlagen
  • Voeding die je bij koorts best kunt vermijden: vette voeding, vet en gebakken vlees, alle gefrituurde gerechten, en bewerkte voeding dingen zoals charcuterie (vlees als broodbeleg), kant- en- klare gerechten en diepvriesmaaltijden, pittige gerechten, kruiden en specerijen zoals pepers

Andere tips tegen koorts

  • Neem een warm of lauw bad: zal je lichaamstemperatuur geleidelijk doen dalen
  • Maak sokken nat en wikkel ze om: dat Deze werkt vooral ‘s nachts. Neem een paar katoenen sokken die lang genoeg zijn om de enkels te bedekken en maak ze nat in koud water. Wring ze uit, en trek ze aan. Doe over deze sokken een paar puur wollen sokken ter isolatie. Deze behandeling komt uit de natuurgeneeskunde. Door de afkoeling van je voeten, wordt de bloedsomloop gestimuleerd. Dat versterkt je immuunsysteem. Ons lichaam kan zo zijn extra warmte kwijt, waardoor de sokken opdrogen, en je lichaam afkoelt
  • Natte handdoeken: vouw handdoeken dubbel in de lengte. Week de handdoeken in koud water, als het kan in ijswater. Wring de handdoeken uit, en sla ze om je hoofd, de nek, enkels en/of je polsen. Gebruik de handdoeken op niet meer dan twee plekken, anders zal je teveel en te snel afkoelen
    De koude handdoeken onttrekken hitte aan je lichaam, waardoor je lichaamstemperatuur daalt. Herhaal het als de handdoeken zijn opgedroogd of als ze niet koud genoeg meer zijn.
Door |2017-03-27T11:14:29+00:00oktober 28th, 2015|Gezondheid|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.