Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Voor velen is suiker sowieso ongezond en de grote boosdoener bij overgewicht. Uiteraard is dat voor een deel waar, maar is suiker dan écht zo ongezond dan steeds wordt gezegd? Teveel is nooit goed zei ons moeder en dat is met suiker niet anders. Gebruik je teveel suiker of ben je zelfs suikerverslaafd, dan heeft dat uiteraard een negatieve weerslag op je gezondheid. Weet echter dat je lichaam suiker nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Welke invloed heeft teveel suiker dan écht op onze gezondheid en wat zijn de mogelijke alternatieven?

Suiker wordt vooral aanzien als smaakmaker, maar wordt ook veel gebruikt als bewaarder en om extra structuur te geven aan ons voedsel

Suiker wordt vandaag meestal in een verkeerd daglicht gesteld. Het is nochtaans veel gezonder dan de meesten onder ons wel denken. Zelfs wetenschappers zijn daarvan overtuigd. Zaak is dat je lichaam suiker broodnodig heeft. Het is een belangrijke bron van energie en van warmte. Uiteraard kan een teveel aan suiker je gezondheid negatief beïnvloeden. Maar het is vooral geraffineerde of witte  suiker dat voor dit negatief effect zorgt. Lang niet alles wat over het gebruik van suiker in onze voeding wordt gezegd, werd ook wetenschappelijk bewezen. Zo is men in wetenschappelijke kringen niet eens zeker over het verband van suiker en overgewicht. Wat wél vast staat is dat een teveel aan suiker je weerstand zal verminderen waardoor je vatbaarder bent voor allerlei aandoeningen…

Enkelvoudige koolhydraten

Er zijn in totaal zes soorten suiker, maar allen bevatten enkelvoudige koolhydraten. Deze enkelvoudige koolhydraten komen onder andere voor in alle soorten groenten en fruit en in de meeste voedingsproducten. Wanneer we het over suiker hebben, gaat het meestal over sacharose of sucrose. Beiden worden die gewonnen wordt uit suikerbieten of uit suikerriet. Sacharose is een combinatie van glucose of het bekende druivensuiker en van fructose of vruchtensuiker. Er bestaat ook suiker van dierlijke oorsprong, en dan spreken we van lactose, aanwezig in alle soorten melk afkomstig van dieren. Lactose is veel minder zoet dan fructose, vandaar ook de minder zoete smaak van melk, dat nochtans een hoog suikergehalte heeft. Suiker wordt vooral gebruik als smaakmaker, maar heeft ook heel wat kwaliteiten als bewaarmidde en om meer structuur te geven aan ons voedsel.

Witte, geraffineerde suiker is het minst gezonde van de zes soorten suikers waarover we beschikken

Geraffineerde suiker ongezond

Met witte geraffineerde suiker,  bruine suiker, kandijsuiker, rietsuiker, meel- en bloemsuiker beschikken we dus over zes soorten suiker waarvan de witte, geraffineerde suiker het minst gezond is. Dat is het gevolg van de vele bewerkingen die deze suiker ondergaat. Daardoor zijn alle vitaminen, mineralen en andere gezonde voedingsstoffen uit deze witte suiker verdwenen. Al deze bewerkingen geven deze suiker zijn witte kleur. Geraffineerde suikers verschaffen ons immers geen vitaminen, integendeel, ze breken de aanwezige vitaminen in je lichaam zelfs verder af.

Goede spijsvertering

Je lichaam heeft suiker nodig voor de nodige energie en om zo goed te kunnen functioneren. Maar suiker is ook nodig voor een vlotte spijsvertering en om ons bloed te bevoorraden. Probleem is dat we ruimschoots voldoende suikers binnen krijgen uit onze voeding. Gebruik je daar bovenop nog veel extra suiker, dan zit je uiteraard met een probleem. Niet alleen diabetes maar tal van andere ernstige aandoeningen zijn dan het resultaat.

Fruit bevat, net als groenten, reeds van nature uit veel natuurlijke suikers

Tip van de diëtiste:

  • Dagelijkse hoeveelheid suiker: hou je van zoet en heb je niet genoeg aan de suiker uit je voeding, dan mag je volgens wetenschappers dagelijks 20 gram extra suiker gebruiken. Je moet er alleen voor zorgen dat dit cijfer nooit hoger ligt dan 34 gram.

Natuurlijke en toegevoegde suikers

Velen zijn van oordeel dat natuurlijke suikers gezonder zijn dan toegevoegde suikers. Natuurlijke suikers zijn vooral aanwezig in groenten en fruit. Volgens wetenschappelijk onderzoek zijn deze natuurlijke suikers nochtans niet gezonder dan de toegevoegde. Natuurlijke suikers uit fruit bevatten een evenveel calorieën en zijn even slecht voor je tanden als toegevoegde suikers. Suiker uit bijvoorbeeld sinaasappelsap bestaat voor ruim de helft uit sacharose zoals in een doodgewoon klontje. Drinkyoghurt bevat zelfs meer suiker dan… cola! Het enige verschil tussen beiden is dat drinkyoghurt en vruchtensap een kleine hoeveelheid vitaminen en mineralen bevatten en dat is bij frisdranken niet het geval.

Suikerverslaafd

Iedereen van ons wordt al wel eens geconfronteerd met een (onweerstaanbare) drang naar zoetigheden. Is het dan écht mogelijk verslaafd te worden aan suiker? Velen denken van wel, maar zelfs dat werd niet eens bewezen.  Volgens wetenschappers kan een teveel aan suiker op termijn wel je serotonine- gehalte in je hersenen beïnvloeden. Serotonine zorgt ervoor dat we ons goed in ons vel voelen en wordt niet voor niets hét gelukshormoon genoemd.

Kan je regelmatig je trek in zietigheden niet bedwingen, dan wik dat zeker nog niet zeggen dat suiker ook verslavend werkt

Gezond alternatief: stevia

Stevia is inderdaad een waardevol alternatief voor suiker. In landen als Japan en Latijns Amerika wordt het trouwens al meer dan zestig jaar doeltreffend gebruikt tegen allerlei aandoeningen waaronder zwaarlijvigheid en obesitas. Deze natuurlijke zoetstof bevat geen calorieën en koolhydraten, en is rijk aan antioxidanten.

De andere eigenschappen van stevia:

  • Bloedrukverlagend: stevia werkt bloeddrukverlagend.
  • Overgewicht:  het bevat geen calorieën en past daardoor in ieder dieet.
  • Schoonheidsindustrie: stevia wordt nu zelfs meer en meer gebruikt in gezichtsmaskers tegen veroudering. Het doet ouderdomsrimpels vervagen en maakt je huid strak en fluweelzacht.
  • Huidproblemen: stevia is zelfs efficiënt tegen allerlei huidaandoeningen als eczeem, acné en jeuk en versnelt aanzienlijk het genezingsproces van wondjes en koortsblaasjes.
  • In de keuken: stevia is ook een graaggeziene gast in de keuken.Je kan het zowel gebruiken bij het koken als het bakken. Bij het bakken gebruik je bij voorkeur de helft suiker.
Enhanced by Zemanta