is honing gezonder dan suiker?

Is honing gezonder dan suiker?

Spread the love

Is honing gezonder dan suiker? Vooral diabetici maar nu ook meer en meer landgenoten die op hun gewicht moeten letten vragen zich dat af. Over honing bestaan nog steeds vele misverstanden, zeker als je gezond en dus zonder toegevoegde suikers wilt eten. Dan ben je bijna constant op zoek naar gezonde alternatieven voor witte suiker. Op die manier kom je al vlug bij honing terecht. Velen kiezen honing als gezonde suikervervanger, voor anderen is dit puur natuurproduct even ongezond als het witte goedje suiker.

Is honing gezonder dan suiker en een goed alternatief voor witte suiker?

Pure witte suiker is voor niemand gezond. En zeker niet voor voor diabetici en personen met overgewicht. Uitgerekend witte en toegevoegde suikers zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en daaraan verbonden aandoeningen. Dat zijn vooral aderverkalking, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes. Suiker bevat geen gezonde voedingsstoffen en barst van de calorieën. Het brengt je gezondheid niets bij, integendeel. Je kunt het dus best missen

Wat is honing?

Bloemetjes en de bijtjes zijn de leveranciers van honing. Bloemen bevatten nectar, een vloeibare en natuurlijke stof rijk aan suiker. Bijen maken er honing van en gebruiken het als voedsel, vooral in de winter.

Soorten honing

Er bestaan verschillende soorten honing. De populairste zijn:

  • Acaciahoning
  • Kastanjehoning
  • lindebloesemhoning
  • Klaverhoning
  • Tijmhoning
  • Eucalyptushoning
  • Lavendelhoning
  • Manukahoning
  • Bloemenhoning
  • Heidehoning

Hoe gezond is honing: Honing bevat veel suiker

Inderdaad, honing bevat veel suiker. Dat zijn vooral natuurlijke suikers uit nectar. Honing is vloeibare suiker met meerdere gezonde ingrediënten.

Natuurlijke suikers

Natuurlijke suikers zoals in honing zijn het tegenovergestelde van ongezonde, toegevoegde suikers.  In tegenstelling met deze toegevoegde suikers vinden we in natuurlijke suikers wel gezonde voedingsstoffen. Daardoor zijn ze veel gezonder dan toegevoegde suikers. Hoe dan ook, ook natuurlijke fruitsuikers blijven nog altijd suikers. Honing met kaneel versterkt nog de gezondheidsvoordelen van beide natuurlijke stoffen.

Zijn voedingswaarde

In tegenstelling met toegevoegde suikers bevat honing toch ook gezonde voedingsstoffen. Die zijn nodig om onze gezondheid op peil te houden en om goed te blijven functioneren. In honing vinden we vooral:

  • Vitaminen: vooral vitamine C
  • Mineralen: zoals natrium, kalium, calcium, ijzer, fosfor, magnesium en zink
  • Voedingsvezels
  • Eiwitten
  • Water
  • Suiker: glucose (30-50%), fructose (25-45%), sucrose en overige suikers

Is honing gezonder dan suiker?

Inderdaad, is daardoor honing gezonder dan suiker? Honing in beperkte mate gebruikt, is inderdaad gezonder dan toegevoegde suikers. Het is namelijk een natuurlijke stof. Je kunt het daardoor gerust gebruiken als vervanger van geraffineerde witte suikers.

Nadelen van geraffineerde suikers blijven 

Wanneer je teveel honing gebruikt, blijven de nadelen van geraffineerde suikers bestaan. Honing is mogelijk alternatief voor toegevoegde suikers. Bijvoorbeeld als vervanger van suikerklontjes in je koffie of thee.

Is honing van bij de imker gezonder?

We kopen onze honing meer en meer bij de imker. Is die gezonder dan honing van in de supermarkt?  Zeker, imkers bewerken of verwarmen hun honing niet. Vergeleken met honing uit de supermarkt, is honing van bij de imker rijker aan vitaminen, mineralen en andere gezonde voedingsstoffen.

Honing past in elk gezond eetpatroon

Omdat honing vooral natuurlijke suikers bevat, past het in elk gezond en natuurlijk eetpatroon. Tenminste, als je er niet mee overdrijft. Wat wetenschappelijk vaststaat is dat honing je immuunsysteem versterkt en je natuurlijke weerstand verhoogt. Daardoor loop je een kleiner risico op verkoudheden, griep (influenza), corona, infecties van je luchtwegen en bronchitis.

Honing geschikt voor diabetici

Honing heeft een evenwichtige balans tussen fructose en glucose. Daardoor zorgt het voor een constantere bloedsuikerspiegel. Deze natuurlijke fructose maakt dat je lever de glucose makkelijker omzet in glycogeen. Daardoor verschilt honing grondig van toegevoegde suikers. Zeker honing van bij de imker heeft een lage Glycemische Index, waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Honing is dus zeker geschikt voor diabetici.

Natuurlijk antibioticum

Honing is een natuurlijk antibioticum en werkt desinfecterend, vooral voor de huid. Honing heeft bacterie- en schimmel dodende eigenschappen dankzij enzymen die bijen aan honing bijvoegen. Het brengt verlichting bij keelpijn en keelontsteking, een maagzweer of een bacteriële darminfectie. Honing verkort ook het genezingsproces van kleine wondjes

Hoe gezond is honing: De andere voordelen van honing

Honing heeft nog andere gezondheidsvoordelen:

  • Beschermt tegen aderverkalking en tegen hart- en vaatziekten
  • Verbetert je uithoudingsvermogen
  • Versterkt je immuunsysteem en verhoogt je natuurlijke weerstand
  • Zorgt voor een gezonde darmflora
  • Helpt tegen een droge huid

Hoeveel honing per dag is gezond?

Vraag je je ook af hoeveel honing per dag gezond is? Precies zoals dat met alle voedingsmiddelen het geval is, eet je ook honing niet onbeperkt. Dat is het gevolg van de hoeveelheid (natuurlijke) suikers die we in honing aantreffen. Volgens de American Heart Association gebruiken mannen niet meer dan negen theelepels of 36 gram honing per dag consumeren. Voor vrouwen ligt die limiet op 25 gram.

Honing ongeschikt voor baby’s

Aan baby’s jonger dan een jaar geef je best geen honing. Honing kan namelijk clostridium botulinum. Gemiddeld zo’n tien procent van de honing wereldwijd bevat deze bacterie. Die tast het immuunsysteem van baby’s aan waardoor ze een grotere kans maken om ziek te worden.

Conclusie: en, hoe gezond is suiker?

Is honing gezonder dan suiker? In tegenstelling met honing uit de supermarkt, bewerken of verhitten imkers hun honing niet. Vaak is honing uit de supermarkt een suikermengsel van meerdere honingsoorten of zelfs een suikeroplossing. Deze industriële honing meestal verhit op hoge temperaturen, waardoor veel gezonde voedingsstoffen verloren gaan. Controleer voor je aankoop altijd de verpakking van honing. Wanneer wordt vermeld dat de een mengsel is afkomstig is van landen buiten de Europese Unie, is die vaak van bedenkelijke kwaliteit. Je laat hem dus best staan. Een gezond alternatief voor suiker is zeker ook stevia.

Recepten met honing

Er zijn heel wat gezonde recepten waar een lepeltje onbewerkte honing een extra touch aan geeft. Natuurlijk eten verbetert daar bovenop ook nog je gezond.

Rijstschotel met honing kip

Ingrediënten voor vier personen: 500 gram kippenfilet, 200 gram zilvervliesrijst, twee eetlepels zonnebloem, 500 gram groentemix voor nasi of soepgroenten, een ui, een teentje knoflook, een centimeter gemberwortel, drie eetlepels sojasaus, vier eetlepels onbewerkte honing van bij de imker, een theelepel sesamolie, een eetlepel appelciderazijn en een eetlepel allesbinder

Bereiding

  • Begin alvast met de rijst te kopen
  • Snijd kipfilets in kleine stukjes om sneller te garen
  • Snipper de ui, pers de knoflook
  • Snipper en raspt de gemberwortel
  • Doe twee eetlepels olie in de pan, voeg en bak de ui, gember en knoflook
  • Voeg de kip toe als de uien glazig beginnen te worden
  • Bak de kip goudbruin en voeg groenten toe
  • Fruit groenten tot ze gaar zijn
  • Voeg honing, sesamolie en appelciderazijn toe
  • Voeg tot slot het allesbindmiddel toe om het vocht in de saus te binden
  • Breng op smaak met een snufje zout en peper

Geitenkaasquiche met honing

Ingrediënten voor vier personen: 250 gram deeg (croissant), 500 gram sjalotten, twee eetlepels olijfolie, vier eieren, 250 ml verse, magere slagroom, twee eetlepels vloeibare honing, acht gram verse tijm, 150 g zachte geitenkaas

Bereiding:

  • Start met het voorverwarmen van je oven op tweehonderd graden
  • Bedek je bakvorm met beslag (deeg)
  • Snij de sjalotten middendoor Halveer de sjalotten
  • Verhit olie en bak de sjalotten zacht en goudbruin en zacht. Verdeel ze over de vorm
  • De eieren los kloppen met de slagroom en de honing
  • Breng op smeek met de tijm, peper en zout
  • Bak de quiche gaar en goudbruin (veertig minuten) en sprenkel er een eetlepel honing over
  • Lekker én gezond met geroerbakte spinazie