Is honing een gezond alternatief voor geraffineerde witte suiker

Is honing een gezond alternatief voor geraffineerde witte suiker

Honing een gezond alternatief voor geraffineerde witte suiker? Over honing bestaan nog steeds vele misverstanden, zeker als je gezond en dus suikervrij eet. Dan ben je haast constant op zoek naar gezonde alternatieven voor geraffineerde suikers. Op die manier kom je al vlug bij honing terecht. Velen zweren bij honing als gezonde suikervervanger, voor anderen is dit puur natuur product even ongezond als geraffineerde suiker. Wie heeft het bij het rechte eind?


Is honing een aanrader als vervanger voor ongezonde, witte suiker?

Honing dat is puur natuur. Kortom, voeding in zijn zuiverste vorm. Zo wordt gezegd! Maar is dat ook zo? We denken immers van vele voedingsproducten dat ze gezond zijn, ook al werd wetenschappelijk het tegenovergestelde bewezen. Er bestaan vele soorten honing. Als wij het hier over honing hebben, gaat het altijd over biologische honing. Er bestaat inderdaad ene hemelsbreed verschil tussen deze bio- honing en de honing uit de supermarkt die je nog nauwelijks honing kan noemen. Industriële honing is best vergelijkbaar met… puur suikerwater en dus even ongezond als geraffineerde witte suikerVerder heb je ook nog de keuze tussen koudgeslingerde honing en rauwe honing.

Rauwe bio- honing met mate gebruikt doet mijn bloedsuikerspiegel nauwelijks toenemen en is dus zeker één van de gezondste suikervervangers 

Gezonde honing is onbewerkt en dus zonder toevoegingen

Gezonde voeding is in de eerste plaats onbewerkt en onverhit. Dat is even goed het geval voor honing. Rauwe biologische honing is honing in zijn zuiverste en dus zijn meest natuurlijke vorm en bezit al zijn gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. Rauwe bio- honing komt van de imker, zo uit de honingraat opgevangen.  De smaak en voedingswaarde van industriële en bewerkte honing is zeker niet vergelijkbaar met onze rauwe bio- honing. Dat zijn twee verschillende producten. Eens bio- honing geproefd, wil je geen andere meer. Het is een echte delicatesse.

Rauwe, biologische honing werkt niet verslavend. Bij het eten van zoetigheden verlang je steeds meer naar zoet en suiker. Dat is bij rauwe honing niet het geval

De voordelen van honing

Vooral rauwe, biologische honing biedt ons vele gezondheidsvoordelen. Deze honing barst van alle gezonde voedingsstoffen, vooral vitaminen B en essentiële mineralen maar even goed enzymen, aminozuren, en sterke antioxidanten.

  • Bloedsuikerspiegel: het zal diegenen die suikervrij eten enorm plezier doen te vernemen dat deze onbewerkte en biologische honing niet de minste negatieve invloed heeft op je bloedsuikerspiegel. Hou er bij het gebruik van deze honing wel rekening mee dat je ook deze soort honing met mate moet eten
  • Natuurlijke suikers: honing is mieren zoet en barst van de natuurlijke suikers. Dat weegt echter niet op tegen alle gezondheidsvoordelen die dit natuurproduct ons biedt.

Honing verhitten is doodzonde. Door het verhitten blijft puur suiker over. Honing in thee is daarom geen geslaagde combinatie 

Het gebruik van rauwe bio- honing

Ik eet rauwe bio- honing uitsluitend koud. Dus niet voor het bakken en braden. Verwarmde rauwe bio- honing is niet meer rauw en verliest vele gezonde voedingsstoffen. Op die manier geniet je maximaal van alle gezondheidsvoordelen ban honing .

Gebruik voor het bereiden van maaltijden bij voorkeur koud geslingerde honing.

Rauwe bio- honing kun je dus rechtstreeks uit de korf zo eten. Voor iedere maaltijd één koffielepeltje zorgt voor een optimale spijsvertering. Ik smeer rauwe bio honing ook op mijn afgekoelde pannenkoek en zelfs in rauwe chocolade, in zelf gemaakte rauwe taarten, in heerlijke rauwe toetjes en zo door mijn yoghurt, kwark en zeker door mijn gezonde smoothies. Heerlijk!

Conclusie 

Rauwe biologische honing, onbewerkt en onverhit, is een gezonde suikervervanger indien je deze met mate gebruikt. Daarmee bedoel ik uiteraard dat je ook hier niet mag overdrijven en niet iedere dag een potje van deze delicatesse mag uit lepelen.

Wil je rauwe bio- honing gebruiken als gezond alternatief voor suiker, dan is dat dus geen probleem. Wissel regelmatig af met andere, goede en vooral gezonde suikervervangers en vooral dan het natuurlijke stevia.

Meer gezonde voedingstips en recepten krijg je ongetwijfeld van de Fitchef

Wat je kunt verwachten:

  • FitChef is het eerste ‘echte’ en dus gedrukte boek van voedingscoach Mark Van Oostenrijck. Het bedoeld voor iedereen die fit wil worden en blijven
  • Het boek geeft veel goed onderbouwde informatie over wat ons lichaam nodig heeft en hoe je je eten daarop afstemt
  • De gerechten bevatten relatief veel eiwit, wat gunstig is om lang verzadigd te blijven en spieren op te bouwen. De hoeveelheid vet en koolhydraten is juist verhoudingsgewijs minder dan we gewend zijn. Alle recepten zijn eenvoudig te maken met ingrediënten uit de supermarkt.

olijven