Hoeveel water drinken is gezond en helpt ons makkelijker afvallen?

Hoeveel water drinken is gezond en helpt ons makkelijker afvallen?

Hoeveel water drinken is gezond? Velen vragen zich dit af en is lang zo gek niet. We kunnen namelijk ook te veel water drinken en ook dat zorgt voor gezondheidsnadelen. Om onze vochtbalans in evenwicht te houden drink je best water. Water hydrateert ons lichaam, spoelt ons lichaam schoon en geeft ons een snel en langdurig voldaan gevoel. Dat betekent dat wie water inpast in zijn of haar gezond eet- en leefpatroon ook makkelijker afvalt.

Maar hoeveel water drinken per dag is gezond en helpt ons van ons overgewicht af?

We bestaan voor meer dan 60 procent uit water en vocht. Vocht verliezen we via zweten, onze urine en tijdens het ademen. Om het vochtniveau in balans te houden, moeten we gemiddeld twee liter water per dag drinken. Om onze vochtbalans in evenwicht te houden is voldoende water drinken onmisbaar. Onze dagelijkse hoeveelheid die we nodig hebben verschilt van persoon tot persoon. Algemeen neemt men aan dat gemiddeld 2,5 liter water ideaal is. De dagelijkse hoeveelheid water hangt van meerdere factoren af, vooral van je:

  • Leeftijd

  • Lichaamsgewicht

  • Voldoende beweging

  • Dagelijkse inspanningen

  • Eetpatroon

  • De temperatuur

We houden onze vochtbalans niet alleen met water drinken in evenwicht. Naast water zijn ook koffie en thee zonder melk en suiker, melk en een zelf gemaakte smoothie goede alternatieven voor een evenwichtige vochtbalans.

Lees ook: Passen sportdranken in een gezond eetpatroon om af te vallen + Recepten?

 

Hoeveel water drinken: Kenmerken van genoeg drinken

We drinken als we dorst hebben. Maar dan is het eigenlijk al te laat. Je bent dan al twee procent uitgedroogd. Drinken doe je dus best voor je dorst krijgt, zeker in de zomer. Je verlaagt zo ook je risico op pijnlijke nierstenen en op infecties van je urinewegen. Of je wel genoeg drinkt merk je ook aan de kleur van je urine. Witte of licht gele urine bewijst dat je genoeg drinkt. Is je urine donker? Dan drink je te weinig.

Hoeveel water drinken: Symptomen van te weinig water drinken

Je kunt dus niet alleen te weinig maar even goed te veel drinken. De belangrijkste symptomen van te weinig water zijn vooral:

  • Uitdroging

  • Concentratieverlies

  • Vermoeidheid

  • Slechte adem, dorst (niet verwarren mer hongergevoel), droge mond en droge lippen, droge ogen

  • Te weinig zweten, bewustzijnsverlies

  • Constipatie (verstopping) of diarree

  • Hoofdpijn, migraine, gewrichts- en spierpijn

  • Verhoogde hartslag, hoge bloeddruk, verlaagde bloedsuikerspiegel

  • Koorts

Lees ook: Citroenwater drinken voor je ontbijt en wat dit doet met je gezondheid

 

Hoeveel water drinken: en wat met koffie, thee of frisdrank?

Koffie en thee zonder melk en suiker zijn goede alternatieven voor. Koffie en frisdranken hebben echter een uitdrogend effect. Daar is de aanwezigheid van cafeïne verantwoordelijk voor. Frisdranken horen sowieso niet thuis in een gezond eet- en leefpatroon.

Hoeveel water drinken: Zo bereken je makkelijk hoeveel water je moet drinken

Hoeveel water drinken per dag gezond is en ons helpt makkelijker afvallen hangt van persoon tot persoon af. Er wordt aangeraden om 30 milliliter water per kilo lichaamsgewicht te gebruiken. Vrouwen hebben gemiddeld minstens twee liter per dag water nodig, mannen drie liter. Iemand van 60 kilo heeft minstens 1,8 liter water nodig. Weeg je 80 kilo? Drink dan minstens 2,4 liter water per dag en iemand van 100 kilo drinkt minstens 3 liter water.

Hoeveel water drinken: Water zorgt voor gewichtsverlies

Dagelijks voldoende drinken geeft ons snel een langdurig voldaan gevoel. Dat vermindert ons hongergevoel ons hongergevoel waardoor we minder calorieën binnen krijgen en makkelijker afvallen. Een halve liter water verhoogt ons metabolisme gedurende anderhalf uur met maar liefst 30 procent. Zo verbrand je meer opgeslagen lichaamsvet. Twee liter water per dag verhoogt ons energieverbruik met bijna 100 calorieën per dag.

Lees ook: Gezonde drankjes die je meer moet drinken om snel af te vallen

Hoeveel water drinken: Water zuivert ons lichaam

Voldoende water spoelt ons lichaam schoon van allerlei (giftige) afvalstoffen. Die zijn het gevolg van ons ongezond eet- en leefpatroon, van de vele lichaamsprocessen en van onze slechte woon- en leefomgeving. Een zuiver lichaam zonder afvalstoffen vermindert je hoeveelheid lichaamsvet en doet je makkelijker afvallen. Maar dat niet alleen. Het zorgt ook voor een strakke en jonge huid.

Lees ook: Voorjaarsdetox met aardbeien voor betere gezondheid zonder overgewicht

Hoeveel water drinken: Drink bij voorkeur koud water

Ook koud water activeert je vetverbranding. Ons lichaam verwarmt het koude water tot op onze lichaamstemperatuur waardoor we extra calorieën verbranden.

Genoeg water drinken verhoogt onze fysieke prestaties

Zeker tijdens het sporten of bij warm weer is genoeg water drinken erg belangrijk, zeker om uitdroging te voorkomen. We spreken van uitdroging vanaf het moment dat je twee procent van je vochtniveau verliest. Uitdroging zorgt er voor dan onze lichaamstemperatuur verandert, voor een daling van onze motivatie en vermoeidheid. Voldoende water doet je dus beter presteren.

Hoeveel water drinken: Voldoende water drinken verbetert ons humeur

Ons vochtniveau heeft ook een belangrijke invloed op ons brein. Lichte uitdroging tast meerdere hersenfuncties aan, vooral onze concentratie en ons humeur. Voldoende water drinken verbetert ons humeur en verhoogt onze concentratie. Vochtverlies is niet alleen nadelig voor ons geheugen. Het vergroot onze vermoeidheid en maakt ons angstiger

Lees ook: Gezond afslanken met gezonde voeding: vijf tips

Water voorkomt en verlicht hoofdpijn

Hoofdpijn en migraine kunnen signalen zijn van te weinig drinken. Uitdrogingsverschijnselen zorgen namelijk vaak voor hoofdpijn en migraine. Water kan hoofdpijn verzachten en zelfs volledig wegnemen.

Hoeveel water drinken: Water zorgt voor een soepele stoelgang

Te weinig water drinken is vaak oorzaak van constipatie of verstopping. Voldoende water brengt extra vocht in onze dikke darm. Dat zorgt voor meer beweeglijke darmen waardoor ons risico op constipatie verkleint. Water zorgt voor een soepele en betere stoelgang.

Hoeveel water drinken: Verbetert onze nierfunctie 

Onze nieren hebben een belangrijke zuiveringsfunctie. Ze verwerken dagelijks meer dan 200 liter bloed. Ze verwijderen afval en brengen onze urine naar de blaas. Voldoende water zorgt voor een betere nierfunctie en voorkomt de vorming van pijnlijke nierstenen. Dat zorgt voor heel wat voordelen op het vlak van onze gezondheid. energie, vermindert hoofdpijn, voert fijn de gifstoffen uit het lichaam en zorgt voor een goede huidconditie.

Lees ook:

Vermijd water uit plastic flessen

De kwaliteit van water is belangrijk voor onze gezondheid. Alle lichaamsfuncties hebben voldoende water nodig. Het is tegelijk onmisbaar voor de vorming van bloedplasma. Geef daarom de voorkeur aan water uit glazen flessen of aan kraantjeswater. Plastic flessen, blikjes en andere plastic verpakkingen bevatten mogelijk Bisphenol A (BPA) dat op zijn beurt xenonoestrogenen bevat. Deze stof gedragen zich in ons lichaam als hormonen, ook al zijn ze dat niet. Zo raken onze hormonen snel uit evenwicht. Dat is oorzaak van:

  • Stress

  • De aanmaak van meer insuline waardoor we meer vet opslaan dan het te verbranden 

  • Vertraagt ons metabolisme en dat heeft op zijn beurt een nadelige invloed op onze vetverbranding

  • Vertraagt onze lichaamsgroei

  • Vermindert onze concentratie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.