Hoeveel fruit eten per dag is gezond als je wilt afvallen? Een goede vraag die we vaak voorgeschoteld krijgen. Fruit is net zoals groenten super gezond. Maar in  tegenstelling tot alle verse groenten eten we fruit niet onbeperkt. Toch niet als je van je overgewicht af wilt. Fruit bevat namelijk van nature fruitsuikers. Die zijn veel gezonde dan geraffineerde witte suikers. Toch eten we ook fruitsuikers niet te veel. Zeker niet wanneer we ons gewichtsprobleem willen oplossen.

Kortom, hoeveel fruit eten per dag is gezond als je wilt afvallen? 

Vers fruit is samen met verse groenten, onbewerkte noten, zaden en pitten de gezondste voeding die we kunnen eten. In een gezond en natuurlijk eetpatroon verbrand je meer opgeslagen vet en val je makkelijker af. Maar dat niet alleen. Fruit verbetert ook je gezondheid. We weten het allemaal en toch eten de meesten van ons te weinig fruit. Hamvraag blijft hoeveel fruit eten per dag gezond is als je wilt afvallen.

Hoeveel fruit eten per dag: fruit is rijk aan alle gezonde voedingsstoffen

Fruit is een puur natuurproduct. Rijk aan aan alle gezonde voedingsstoffen en vooral van vitaminen, mineralen waaronder vitamine C, kalium en folaat, voedingsvezels en vele andere stoffen die onze gezondheid verbeteren.  Veel vezelrijke voeding eten brengt je cholesterolgehalte weer in evenwicht. Ze geven je tegelijk een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor je minder snel honger. Alle fruitsoorten zijn ook rijk sterke antioxidanten. Die beschermen ons tegen de vrije radicalen. Deze laatsten beschadigen onze lichaamscellen, zijn vaak oorzaak van een of andere aandoening en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces.

Lees ook: Alleen groenten en fruit eten om af te vallen een goed idee?

Hoeveel fruit eten per dag: fruit bevat relatief veel calorieën

Door de aanwezigheid van fruitsuikers bevat fruit relatief veel calorieën, zeker in vergelijking met verse groenten. Met gemiddeld 300 calorieën is avocado een van de meest calorierijke fruitsoorten. Een handjevol dadels is goed voor gemiddeld 150 calorieën en een banaan maakt je ook al vlug 100 calorieën rijker. Je kunt dus zeker te veel fruit eten, zeker als we ons overgewicht definitief kwijt willen.

Hoeveel fruit eten per dag: fruit met de meeste calorieën

Fruitsoorten die de meeste calorieën bevatten zijn vooral:

  • Avocado 

  • Mango 

  • Ananas 

  • Kersen

  • Banaan 

  • Druiven 

  • Peer 

  • Appel 

  • Sinaasappel

  • Watermeloen 

Lees ook: Voeding met weinig calorieën die je gezondheid verbeteren en snel doen afvallen


Hoeveel fruit per dag is gezond: Fruit met de minste calorieën

Fruit met de minste calorieën doet je makkelijker je overgewicht verliezen. Eet dus vooral:

  • Citroen 

  • Passievrucht 

  • Abrikozen 

  • Lychee 

  • Aardbei

  • Mandarijn 

  • Grapefruit 

  • Bessen 

  • Nectarine 

  • Kiwi

Lees ook:  Kiwi gezond want een echte vitamine bom recepten

Wanneer eet je best fruit?

Om gisting te voorkomen eet je geen fruit tijdens je maaltijden. Wanneer je alle kleuren fruit eet geniet je maximaal van de vele gezondheidsvoordelen van fruit. Zo krijg je alle nodige vitaminen, minerale, voedingsvezels en alle andere gezonde voedingsstoffen naar binnen nodig om goed te functioneren en om tekorten te voorkomen.

Hoeveel fruit eten is gezond: Fruitsuikers

Fruit bevat van nature fruitsuikers zoals fructose en glucose. Dat zijn snelle koolhydraten (suikers). Die zetten we snel om in energie. Fruit zoals een banaan eten voor je gaat sporten is dus zeker een goed idee. Teveel fruit eten op slechte momenten (als je geen extra energie nodig hebt) zorgt voor meer ongezond buikvet. Toch zijn natuurlijke fruitsuikers niet vergelijkbare met toegevoegde suikers. Zo zijn avocado’s een belangrijke bron van gezonde onverzadigde vetten. Ook aardbeien en de meeste soorten bessen zijn aanraders als je wilt afvallen. Ze bevatten weinig suiker maar des te meer voedingsvezels. Deze zorgen er voor dat suikers minder snel afgebroken worden waardoor hun energie trager vrij komt.

Lees ook: Koolhydraten die je meer zou moeten eten om makkelijk af te vallen

Hoeveel fruit eten is gezond: Toch helpt fruit je makkelijker afvallen

Fruit is en blijft gezond, ook al bevat het van nature fruitsuikers. Als je er niet teveel van eet helpt het ons zelfs makkelijker afvallen. Dat danken we niet alleen aan zijn grote hoeveelheid voedingsvezels. Fruit is ook opvallend calorie- arm en dat helpt uiteraard ook. Beperk daarom het eten van fruit tot maximaal drie verschillende stukken. Hoe meer je varieert hoe beter. Het drinken van kant en klare fruit- en vruchtensappen hoort daar niet bij. Daarin vinden we veel minder gezonde voedingsstoffen en weinig of geen vezels in terug. In deze fruitsoorten vinden we de hoogste concentratie aan voedingsvezels:

  • Blauwe, rode en zwarte bessen 

  • Bramen 

  • Frambozen 

  • Guave 

  • Dadels 

  • Alle citrusvruchten

  • Appels en peren

Lees ook: Vezels in voeding – Waarom ze zo belangrijk zijn en we er meer moeten van eten

Hoeveel fruit eten is gezond: Pas op voor je tanden

Je denkt wellicht het tegenovergestelde, maar fruit is vaak zuur. Dat is zeker geen goed nieuws voor de gezondheid van je tanden en van je tandvlees. Die zijn namelijk erg gevoelig voor zuren en zeker voor fruitzuren. Ook voor de gezondheid van je tanden eet je dus best niet teveel fruit. Dat veroorzaakt vooral tanderosie. Dan worden je tanden zwakker, pijnlijk en slijten ze makkelijker af. Aan tanderosie is helemaal niets te doen.

Hoeveel fruit eten is gezond: kant en klare fruitsappen sterk afgeraden

Kant en klare fruit- en vruchtensappen worden sterk afgeraden, zeker als je iets aan je overgewicht wilt doen. Tijdens hun productieproces gaan er naast veel vitaminen en mineralen vooral voedingsvezels verloren. Kant en klare fruit- en vruchtensappen barsten van de toegevoegde suikers. Met het drinken van deze fruitsappen krijg je vooral suiker en fruitzuren binnen.

Hoeveel fruit eten is gezond: Het verkleint ons risico op vele aandoeningen

Een gezond en natuurlijk voedingspatroon met veel verse groenten en drie verschillende stukken fruit per dag verkleint onze kans op meerdere soorten kanker, diabetes type 2, aderverkalking en op hart- en vaatziekten. Citrusfruit zoals citroenen, limoenen, sinaasappels en grapefruit verhogen de hoeveelheid citraat in je urine waardoor je risico op pijnlijke nierstenen daalt. Fruit eten heeft ook een gunstig effect op je bloeddruk en verlaagt oxidatieve stress, vaak oorzaak van aderverkalking en van hart- en vaatziekte.

Lees ook: Het vegetarisch dieet doet je makkelijk en gezond afvallen

Fruit eten uitstekend voor diabetici

Het eten van verse groenten en fruit door diabetici is een uitstekend idee. Hun limiet ligt op drie stukken fruit per dag. Fruitsuikers hebben namelijk een kleine invloed op hun bloedsuikerspiegel. Dankzij de vele vezels in fruit is ook rijk aan vezels wordt de opname van suiker sterk vertraagd. Ze verminderen tegelijk onze insulineresistentie wat ons beschermt tegen diabetes type 2. Polyfenolen uit fruit zorgen ook voor meer meer stabiele bloedsuikerspiegel. De natuurlijke bestanddelen van fruit werken ook sterk ontstekingsremmend. Maar denk er wel om dat niet alle fruitsoorten hetzelfde zijn. Sommige verhogen de bloedsuikerwaarde meer dan andere. Fruit dat je als diabetes patiënt het best eet zijn vooral:

  • Avocado’s

  • Blauwe bessen en bosbessen

  • Frambozen

  • Kiwi’s

  • Sinaasappels

  • Kokosnoten

  • Groene mango’s

  • Olijven

  • Cranberry’s

Minder geschikt voor diabetici zijn bananen, druiven mango, lychee, passievruchten, granaatappels en de meeste exotische fruitsoorten.

Lees ook: Diabetes type 2 of ouderdomsdiabetes voorkomen op een natuurlijke manier

Een variatie aan fruit eet je in een gezond en natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet