Hoe stoppen met roken zonder stress of overgewicht?


Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam:[bftpro-field-static name]
*Je Email:[bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Roken is ongezond, daar is zelfs de meest verstokte kettingroker van overtuigd. De meerderheid der rokers willen van hun nicotineverslaving af, maar zien op tegen de stress en het overgewicht die er meestal mee gepaard gaan. Hoe kan je stoppen met roken zonder met deze vervelende bijwerkingen geconfronteerd te worden? 

Stoppen met roken zonder stress of overgewicht? Dat kan perfect!

Iedereen weet hoe ongezond roken wel is, niet in het minst de rokers zelf. Velen die willen stoppen maken zich echter zorgen over hun gewicht.Het is immers algemeen bekend dat wie stopt met roken kilo’s met ernstig overgewicht wordt geconfronteerd. Hoe komt het dat wie stopt met roken meestal problemen krijgt met zijn gewicht?

Het negatieve effect van roken op je gezondheid werd door heel wat wetenschappelijke onderzoeken zwart op wit aangetoond. Roken vergroot aanzienlijk je risico op levensbedreigende hart-en vaatziekten en kanker. Heb je daarbij hoge bloeddruk, een hoge concentratie aan slechte LDL cholesterol en/of diabetes dat worden deze gezondheidsrisico’s nog sterk verhoogd. Van verstokte rokers is ook geweten dat ze er een ongezonde levensstijl op na houden. Ze hebben een duidelijk gebrek aan lichaamsbeweging, hebben te kampen met overgewicht en houden er ongezonde gewoontes op na. Roken werkt verder je natuurlijk verouderingsproces in de hand en geraken nu ook meer en meer sociaal geïsoleerd. Voor jou nog geen redenen genoeg om eindelijk met je rookverslaving te stoppen?

Krachttraining is ideaal om vooral je rustmetabolisme een extra boost te bezorgen

Stofwisseling

Het overgewicht nadat je gestopt bent met roken heeft veel te maken met je metabolisme of stofwisseling. Wetenschappelijk onderzoek toonde immers aan dat roken je stofwisseling versnelt en je meer calorieën verbrandt. Ons metabolisme, of stofwisseling, is zijn alle biochemische processen die plaatsvinden in onze cellen en in ons organismen.

Onze stofwisseling heeft verschillende functies: 

Het zet je opgenomen voedingsstoffen om in energie en bouwstoffen voor je lichaamscellen

  • Zowel deze bouwstoffen als de extra energie gebruikt je lichaam alle biologische processen te laten verlopen zoals het hoort
  • Je stofwisseling breekt toxische afvalstoffen af en zal deze tijdig afvoeren
Zij die willen stoppen met roken wil hun gebrek aan nicotine compenseren met het eten van zoete, calorierijke en ongezonde tussendoortjes die hun gewicht zeker geen goed doen

Tijdens het stofwisselingsproces worden alle voedingsstoffen afgebroken tot kleinere bouwstenen. Dit proces levert op zijn beurt de onmisbare energie voor de goede werking van al je lichaamscellen, de bouwstenen van al je weefsels en organen. Je stofwisseling of metabolisme levert uiteindelijk dus de nodige energie om je lichaam gezond te laten functioneren.

Op het moment dat je stopt met roken zal vertraagt je stofwisseling zal dus minder energie verbranden. Pas je zowel je eet- als leefgewoonten niet aan deze gewijzigde situatie aan, dan is het logisch dat je vlug na het stoppen met roken enkele kilo’s zal bijkomen. Daarbij komt nog dat de meesten die stoppen met roken dit gebrek aan nicotine willen compenseren door meer te eten en/of te snoepen.

Gezonder eten en meer bewegen

Bewegen zal je helpen in je strijd tegen de sigaret, maar beweeg op je eigen ritme

Wil je eindelijk stoppen met roken en toch niet in gewicht bijkomen? Het volgen van een of ander dieet is dan nochtans niet aan te raden, dat zou zowel lichamelijk als psychisch een veel te zware belasting zijn. Toch moet je niet wanhopen om zonder stress en overgewicht je nicotineverslaving te overwinnen. Er zijn naast het volgen van een dieet voldoende andere mogelijkheden om te stoppen met roken zonder daar ook al die vervelende nevenverschijnselen erbij te moeten nemen.

Ga tegelijk met het stoppen met roken gezonder eten zonder daarom in extreme toestanden terecht te komen. Je zal het al vlug aan je conditie merken dat je goed bezig bent. Leer deze gezonde eetgewoontes, om zo je ongezonde eet- en leefgewoonten van jaren definitief om te buigen.

  • Vetarme voeding: kies in de eerste plaats voor vetarme voeding en dan vooral voor vis. Vette vis zoals paling, zalm, forel, makreel, ansjovis, sardienen en haring zijn aan te bevelen
  • Fruit: laat zoete, calorierijke en ongezonde tussendoortjes voor wat het is en ga voluit voor fruit. Kleine fruitsoorten zoals druiven, mandarijnen maar ook zaden en noten zijn ideaal. Ze zijn gemakkelijk mee te nemen om je trek in nicotine het hoofd te bieden.
Geef de voorkeur aan kleine soorten fruit zoals druiven. Die zijn gemakkelijk mee te nemen om weerstand te bieden aan een nicotine dip onderweg

Groenten: eet meer groenten. Zo krijg je alle onmisbare vitaminen en mineralen naar binnen

Paleo dieet: is geen dieet in de echte betekenis van het woord maar een gezonde eet- en levensgewoonte. Met het paleo dieet kies je voor gezonde voeding vooral groenten en fruit. Toch is dit verre van een eenzijdige voeding. In het paleo dieet zijn heel wat gezonde voedingstoffen toegelaten om voor de nodige variatie te zorgen. Zo zijn niet alleen fruit maar ook chocolade, eierkoeken, en sommige noten en zaden toegestaan omdat deze veel gezonde voedingsstoffen bevatten.

Wil jij stoppen met roken en tegelijk gezonder gaan eten? Lees dan alles over de ‘Paleo Revolutie’ van voedingscoach Mitchell Van Duuren en de gunstige invloed ervan op je gezondheid!

Kruiden die helpen te stoppen met roken:

Bachbloesemspray ‘wilskracht’: zorgt voor een extra dosis doorzettingsvermogen en zelfdiscipline.

Blauwe bosbessen: gedroogde blauwe bosbessen zullen je drang naar nicotinesterk verminderen. Ze versterken verder je vaatwanden en zorgen voor een gezonde bloedcirculatie. Gebruik daarom dagelijks een handvol gedroogde blauwe bosbessen.

  • Gedroogde blauwe bosbessen: verminderen je drang naar nicotine
  • Ginseng: verzacht je ontwenningsverschijnselen en houdt je drang naar nicotine onder controle.
  • Valeriaan: vermindert je stress als gevolg van het stoppen met roken, en zorgt tegelijk voor een onaangename smaak tijdens het roken….

Therapieën die je helpen te stoppen met roken

  • Acupunctuur: is een aanvullende therapie om zowel de lichamelijke ontwenningsverschijnselen (toegenomen eetlust en snoepaanvallen, hoofdpijn, slaapstoornissen, gevoelens van onrust) als geestelijke ontwenningsverschijnselen (drang naar nicotine, het sociale aspect) te beperken, waardoor volhouden gemakkelijker wordt. Vooral de eerste dagen na het stoppen zijn deze symptomen het sterkst. De acupunctuurbehandeling wordt dan ook bij voorkeur gestart binnen de 24 uur na je eerste stopdag. Meestal volstaan gemiddeld vier behandelingen in een periode van drie weken.
  • Oor acupunctuur: meestal wordt de klassieke acupunctuur gecombineerd met oor acupunctuur met pijnloze verblijfsnaaldjes die enkele dagen in je oor blijven zitten. Dat zal je zin in sigaretten en nicotine sterk minderen. Andere ontwenningsverschijnselen als gevolg van het stoppen met roken zoals een eet- en/of alcoholverslaving kunnen op dezelfde manier succesvol aangepakt worden.
  • Bewegen: stoppen met roken doet je metabolisme trager werken waardoor je minder calorieën zal verbranden. Extra beweging is dan zeker niet misplaatst. Beweeg op je eigen tempo. Het is beter dagelijks een half uurtje te bewegen dan één dag enkele uren als een topsporter te trainen. Bewegen en sporten is ook goed voor je mentale gezondheid en zorgt er tevens voor dat je minder zin krijgt in een sigaret. Wandelen, joggen fietsen en/of zwemmen zijn ideaal.
  • Geduld: is een schone deugd en dat is bij stoppen met roken zonder stress en overgewicht niet anders. Precies zoals je nicotine- en rookverslaving niet in enkele dagen werd opgebouwd, zal je ook niet in enkele dagen deze verslaving kunnen overwinnen. Daar is veel tijd, geduld en koppig doorzetten voor nodig.

Extra tip

Stoppen met roken doe je niet alleen: jij wil toch ook stoppen met roken zonder stress of overgewicht? Dat kan zoveel gemakkelijker met ‘deze stoppen met roken tips’ van tabaksconsulent Eric Eraly!

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.