Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Ervaar je angst in sociale situaties, ben je bewust van je angst en weet je dat die nochtans ongegrond en dus sterk overdreven is? Heeft je angst zelfs gevolgen voor je dagelijks leven?  Dan is de kans zeer groot dat je zoals zovele landgenoten met een sociale fobie of sociale angst te kampen hebt! Blijf dan zeker niet bij de pakken zitten. Praat er over en zoek aangepaste hulp om je sociale angst te overwinnen. Die hulp is dichter bij dan je wel denkt!

Angststoornissen komen komen veel meer bij vrouwen dan bij mannen voor en beïnvloeden in sterke mate je dagelijks leven

 

Het is verre van gemakkelijk om met je sociale fobie en je sociale angst naar buiten te komen. Toch is dat de eerste en meteen ook de belangrijkste stap naar een geschikte therapie én een blijvende oplossing voor je probleem. Opkroppen heeft ook hier geen enkele zin, integendeel. Dat doet veel meer kwaad dan goed. Spreek er over met iemand uit je naaste omgeving, familie, vrienden of met een vertrouwenspersoon. Bedenk daarbij dat een sociale fobie perfect te behandelen en dat je er dus definitief kan van verlost geraken. Meestal zorgen deze angststoornissen voor bijkomende problemen in je sociale contacten. Leer in de eerste plaats jezelf beter kennen en stel jezelf eindelijk in een positief daglicht. Je kan ongetwijfeld veel meer dan je wel denkt. Plaats niet langer je minpuntjes voorop (die heeft heus wel iedereen) maar benadrukt datgene waar je wel goed in bent!

Wat is een sociale fobie?

Je bent ongetwijfeld niet alleen met je sociale fobie of je sociale angststoornissen. Sociale fobieën komen inderdaad veel meer voor dan je wel denkt. %aar liefst vijftien procent van alle landgenoten heeft met een of andere sociale fobie te kampen.

Sociale angststoornissen kent vele oorzaken. Angst voor het spreken in het openbaar is nochtans één van de meest voorkomende

Er zijn opvallend meer vrouwen het slachtoffer van angaststoornissen dan mannen. Lijdt je aan een sociale fobie, dan je je meestal opvallend angstig en dat vooral in allerlei sociale situaties. Ondanks het feit dat je er zelf van overtuigd bent dat je angst ongegrond is, blijft deze toch bestaan. Situaties die zo’n sociale fobie kunnen veroorzaken zijn verjaardagen, spreken in het openbaar, een toespraak met vrienden, op stap gaan of naar onbekende plekken gaan. Iedereen van ons wordt daar al eens het ‘slachtoffer’ van, maar bij slachtoffers van zo’n sociale angst reageren paniekerig.  Deze paniekaanvallen¨hebben een negatieve invloed op hun dagelijks leven. De zichtbare symptomen van een sociale fobie zijn blozen, transpireren en paniekaanvallen.

Twee vormen

Therapeuten herkennen twee soorten sociale fobieën:

  • Een specifieke sociale fobie: hier heeft het slachtoffer uitsluitend angst in één specifieke situatie, bijvoorbeeld bij het spreken in het openbaar.
  • Een sociale fobie bij meerdere situaties: in  dit geval zijn er dus niet één maar meedere oorzaken. Deze twee vormen van angststoornissen zijn perfect te behandelen, de eerste al wat vlugger dan de tweede. 

    Met een stappenplan geraak in definitief verlost van je sociale fobie

Het heeft geen enkele zin je gevoelens langer te onderdrukken. Aanvaard dat je een sociale fobie hebt en dat je daar wat wil aan doen. Aanvaarden en accepteren is een allereerste stap in de richting van genezing.  Heb je jouw problemen als gevolg van je sociale fobie  leren aanvaarden, dan is een persoonlijke coach wellicht iets voor jou!

Positieve ingesteld

Wil je jouw sociale fobie eindelijk overwinnen? Zorg dan in de eerste plaats voor een positieve ingesteldheid. Zie eindelijk in dat iedereen van ons uniek is, met zijn gaven en zijn gebreken. Zie niet langer uitsluitend naar je minpuntjes maar leer dat je even belangrijk bent dan om het even wie. Denk eindelijk eens wat meer aan jezelf en minder aan de anderen. Iedereen van ons is even belangrijk, ieder op zijn manier.  Plaats daarom jezelf niet altijd op de achtergrond, vecht voor je palats in de maatschappij en leer voor jezelf op te komen. Dat zal je vooral meer zelfvertrouwen geven en eens dat er is kan je weer verder.
Probeer niet altijd voor iedereen goed te doen en leuk te zijn… dat kan niemand en zal je sociale fobie alleen maar verergeren.

Stappenplan

Aanhoudende angst heeft niet alleen een invloed op je dagelijks leven. Het is in vele gevallen ook oorzaak van ernstige hartproblemen

Blijf dus zeker niet langer bij de pakken zitten en maak voor jezelf uit wat het beste voor je is om je sociale fobie te overwinnen. Ben je psychisch sterk genoeg om dat alleen aan te kunnen of heb je daarbij hulp nodig? Wellicht zorgt een combinatie van de verschillende mogelijkheden voor de beste resultaten. Je sociale fobie overwinnen kan je ook in groepsverband. Sluit aan bij een praat- en/of een zelfhulpgroep maar zoek eventueel ook professionele hulp. Door een combinatie van verschillende mogelijkheden slaag je er wellicht in je sociale fobie vlugger te overwinnen dan wanneer je het helemaal in je eentje zal proberen.
Vergeet bij die verschillende stappen nooit dat je ongetwijfeld tot veel meer in staat bent dan je tot hiertoe steeds dacht. En eens je sociale fobie of sociale angst overwonnen zal je écht zo fier zijn op jezelf dat je nog nooit in je leven bent geweest.

In drie stappen:

Dankzij een aangepaste therapie ben je in staat in drie stappen je sociale fobie te overwinnen:

  • Oorzaak: zoek in de eerste plaats naar de oorzaak van je fobie. Sociale angst en angstoornissen hebben in veruit de meeste gevallen meerdere oorzaken.
  • Positieve ingesteldheid: stel je positief op en aanvaardt dat perfect zijn niet bestaat. Niemand is perfect en iedereen maakt fouten. Leer jezelf aanvaarden zoals je bent.
  • Nieuw leefpatroon: eens deze eerste twee stappen gezet is het belangrijk je positieve ingesteldheid en het aanvaarden van jezelf naar je nieuw leefpatroon door te trekken. Je zal blij en trots zijn op je ‘nieuwe’ ik en stralen van blijdschap en zelfvertrouwen. Tegelijk zal je ongetwijfeld spijt hebben dat je met deze therapie om je sociale fobie te overwinnen niet eerder bent begonnen!