Hoe kun je verkoudheden voorkomen?


Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam:[bftpro-field-static name]
*Je Email:[bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Eens de zomervakantie achter de rug en het nieuwe schooljaar goed en wel gestart, doen verkoudheden hun intrede. Zo een verkoudheid lijkt meestal onschuldig, maar mag nooit verwaarloosd worden. Een onbehandelde verkoudheid is in vele gevallen oorzaak van meer ernstige aandoeningen waaronder bronchitis en andere infecties van je luchtwegen. Een hardnekkige en dus langdurige verkoudheid veroorzaakt heel wat last en tast in de eerste plaats je fysieke paraatheid aan. Eens een verkoudheid je te pakken heeft, kun je best uitzieken. Toch kun je er zelf veel aan doen om verkoudheden te voorkomen. Een aangepaste voeding versterkt je natuurlijke weerstand, je beste garantie tegen verkoudheden. Met welke voeding en natuurlijke middelen kun je een verkoudheid voorkomen?

 

Een banale verkoudheid lijkt meestal onschuldig, maar mag in geen geval verwaarloosd worden
Een banale verkoudheid lijkt meestal onschuldig, maar mag in geen geval verwaarloosd worden

We kennen allemaal wel een of ander huis, tuin en keukenmiddeltje tegen verkoudheden, maar die zijn daar meestal tegen opgewassen. Een verkoudheid is lang niet altijd zo onschuldig dan het lijkt, en wordt veroorzaakt door een virus. Virussen laten zich niet zomaar verdrijven met een stoombadje of met een heet drankje zoals warme thee met citroen en een scheut whisky.

Wat is een verkoudheid?

Een verkoudheid is een virale infectie van de luchtwegen, en is meestal het gevolg van een verminderde weerstand.  Je natuurlijke weerstand verzwakt door de meest uiteenlopende factoren zoals angst, stress, een ongezonde voeding met weinig evenwicht en variatie, een tekort aan lichaamsbeweging en bij blootstelling aan vocht en koude. Koude, regen en wind zijn de grootste vijanden van je luchtwegen. Hoe lager je natuurlijke weerstand hoe meer virussen je gezondheid bedreigen. Die ziekmakende virussen hechten zich uiteindelijk vast aan je lichaamscellen. Een verkoudheid is dan onvermijdelijk

Soorten verkoudheidsvirussen

De ene verkoudheid is de andere niet. Sommige verkoudheden zijn eerder onschuldig en genezen spontaan, terwijl anderen veel hardnekkiger zijn en weken kunnen aanslepen. De ernst van je verkoudheid wordt bepaald door het soort virus dat de besmetting veroorzaakte. Er zijn maar liefst honderden soorten verkoudheidsvirussen met het RSV- virus, adenovirussen, rhinovirussen en coronavirussen als meest bekende. Deze verkoudheidsvirussen tasten in de eerste plaats de slijmvliezen van je luchtwegen aan. Dat zorgt vooral als een ontsteking van je bijholte of sinusitis, voor rhinitis of neusslijmvliesontsteking, keelontsteking (faryngitis) en/of ontsteking voor een het strottenhoofdslijmvlies of laryngitis. Naast deze meer ernstige aandoeningen bestaan er gelukkig ook milde verkoudheidsvirussen. In dat geval blijft je verkoudheid beperkt  tot heesheid, niezen, hoesten en een vervelende verstopte neus.

Versterk je weerstand met deze gezonde voeding Een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding met veel groenten en fruit versterkt je immuunsysteem en je natuurlijke weerstand. Een sterke natuurlijke weerstand start bij een gezonde darmflora.

  • Eet yoghurt: eet dagelijks natuurlijke yoghurt. Volgens wetenschappers van de Universiteit van Californië is yoghurt uitstekend om je weerstand te verhogen en je tegen verkoudheden en griep te beschermen.  Yoghurt is rijk aan goede bacteriën zoals de lactobacillus bulgaricus, onmisbaar voor een sterke natuurlijke weerstand en een gezonde darmflora
Dankzij zijn goede bacteriën verhoogt yoghurt je weerstand en beschermt je zo tegen verkoudheden en griep
Dankzij zijn goede bacteriën verhoogt yoghurt je weerstand en beschermt je zo tegen verkoudheden en griep
  • Vitamine C: houdt je weerstand op een constant hoog peil. Vitamine D vind je vooral in  citrusvruchten, kiwi’s, in, alle soorten bessen en in aardbeien, in aardappelen, en in alle koolsoorten met name in koolsoorten 
  • Vitamine D: je lichaam is niet in staat om vitamine aan te maken.  Dat kan uitsluitend onder invloed van het zonlicht. Een kleine dosis vitamine D vind je ook in vooral in vette vis zoals zalm, paling, makreel, forel, sardienen, haring en in ansjovis, en in vlees en eieren. Vitamine D wordt ook toegevoegd aan halvarine, margarine en aan de meeste bak- en braadproducten
  • Salvestrolen: Groenten en fruit zijn niet alleen rijk aan vitaminen en mineralen, maar ook aan salvestrolen. Dat zijn bio- actieve stoffen die planten aanmaken om zich tegen bacteriën, virussen en schimmelinfecties te beschermen. Britse onderzoekers zijn ervan overtuigd dat deze salvestrolen je lichaam extra beschermt tegen allerlei aandoeningen als gevolg van een beperkte weerstand. Vooral spruitjes, asperges, broccoli, waterkers, avocado, selder, rucola, frambozen, zwarte bessen, meidoorn, rozenbottel, rode druiven en pruimen zijn rijk aan salvestrolen. Dat is ook het geval met kruiden zoals basilicum, rozemarijn, salie, tijm, en kamilleNoten en vooral amandelen en paranoten versterken je immuunsysteem en je natuurlijke weerstand
  • Eet meer tomatensoep: recent wetenschappelijk onderzoek toonde aan dat verse tomatensoep zowel verkoudheden als griep kan voorkomen. Dat is te danken aan het aanwezige lycopeen in tomaten. Lycopeen is een sterk antioxidant die je ziekte bestrijdende witte bloedlichaampjes beschermt. Wordt je verkouden of voel je je grieperig? Vervang de tomatensoep dan door… kippensoep dat niet alleen je weerstand versterkt, maar ook je spijsvertering verbetert en taai slijm verdunt. Kippensoep zal ook je neusslijmvliezen ontzwellen
  • Rode pepers: capsaïcine is een belangrijk bestanddeel van rode pepers en versterkt je immuunsysteem aan. Vooral rode pepers versterken je weerstand tegen verkoudheid en griep
  • Eet meer noten: noten barsten van selenium, een mineraal dat vooral je immuunsysteem versterkt en zo virussen geen kans geeft om je ziek te maken. Vooral amandelen, walnoten en paranoten zijn rijk aan selenium dat ook aanwezig is in vis, zilvervliesrijst, eieren en in kippenvlees
  • Knoflook: verbetert je weerstand als gevolg van de aanwezigheid van allicine
  • Water drinken: drink minstens twee liter water per dag voor een sterk immuunsysteem. Zo voorkom je uitdroging van je slijmvliezen

Een gezonde levensstijl

Een gezonde levensstijl waarbij een goede hygiëne voorop staat helpt eveneens verkoudheden en griep te voorkomen. Een gezond lichaam is immers veel beter gewapend om virussen te bestrijden dan een lichaam met een verzwakte weerstand.

Enkele voorbeelden van preventieve maatregelen om verkoudheid te voorkomen:

  • Gebruik papieren zakdoekjes gebruiken
  • Was regelmatig je handen met desinfecterende zeep, zeker na ieder toiletbezoek
  • Eet gezond, evenwichtig en gevarieerd met veel groenten en fruit en onbewerkte voeding
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging
  • Slaap minstens acht uur per nacht

Een verkoudheid verzwakt je natuurlijke weerstand, waardoor je gevoeliger bent voor allerlei ontstekingen en infecties zoals griep, keelontsteking of sinusitis

fotopaleoreceptenGezond de winter door met deze 101 paleo recepten

Maak GRATIS kennis met deze ‘101 Paleo recepten voor een winter zonder griep en verkoudheden’ speciaal voor Leefnugezonder samengesteld door voedingscoach Mitchell Van Duuren

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com