Pijnboompitten, hoe gezond zijn ze eigenlijk?

Pijnboompitten – Hoe gezond zijn ze en doen ze je afvallen?

Pijnboompitten worden al duizenden jaren gegeten: pijnboompitten. Deze pitten zitten vol voedingsstoffen, zoals vitamine E, vitamine K, mangaan en zink. Het eten van pijnboompitten kan je beschermen tegen diverse ziektes, waaronder hartziektes. Verder kunnen pijnboompitten je energie geven en het het verouderingsproces vertragen.

In dit artikel worden de gezondheidsvoordelen van het eten van pijnboompitten beschreven. Je leert over ziektes die voorkomen kunnen worden door het eten van pijnboompitten en of het aan te raden is om tijdens het afvallen pijnboompitten te eten. Daarnaast leer je meer over de herkomst van pijnboompitten.

Waar komen pijnboompitten vandaan?

Pijnboompitten groeien in dennenappels. Feitelijk zijn het geen pitten, maar de zaden van de dennenboom. Er zijn slechts 20 soorten waarvan de zaden groot genoeg zijn om gegeten te worden.

Het is niet gemakkelijk om pitten uit de dennenappel te verwijderen. De harde dennenappels worden door de zon gedroogd of verwarmd om de dennenappel zo makkelijker te kunnen openbreken. Vervolgens worden deze pitten uit de dennenappel gehaald en weer gedroogd, zodat daarna de harde schaal die om de pit zit, verwijderd kan worden.

Waarom pijnboompitten gezond zijn

Je gezondheid kan je bevorderen door (onder andere) pitten te eten. Hieronder lees je daar meer over.

  • Bescherming tegen hartziekten: in pitten zitten diverse vitamines, mineralen en vetten die het hart gezond kunnen houden. Dit zijn magnesium, enkelvoudig onverzadigde vetten, vitamine E, vitamine K en mangaan. Uit onderzoek in 2004 door het Department of Agricultural Chemistry in Korea is gebleken dat het pinoleenzuur in pitten een gezond cholesterol-gehalte ondersteunen en het slechte LDL-cholesterol kunnen verlagen. Vitamine E en vitamine K dragen bij aan gezonde bloedvaten. Vitamine K zorgt ervoor dat het bloed snel stolt bij verwondingen en vitamine E zorgt voor de productie van rode bloedcellen die essentieel zijn voor het vervoeren van zuurstof. Gezonde bloedvaten kunnen de kans op het krijgen van onder andere een hartinfarct verkleinen.
  • Meer energie: de eiwitten, ijzer en enkelvoudig onverzadigde vetten in pijnboompitten kunnen je energieniveau een boost geven. Daarnaast is magnesium ook een belangrijke voedingsstof in pitten die voedingsstoffen in je lichaam omzet in energie.
  • Gezonde ogen: pitten bevatten luteïne. Luteïne behoort tot de caratenoïden, een soort kleurstof. Luteïne kan helpen oogziektes, zoals maculadegeneratie te voorkomen. Daarnaast draagt de vitamine A in pitten ook bij aan gezonde ogen.
  • Vertragen van het verouderingsproces: deze pitten zijn rijk aan antioxidanten, zoals vitamine A, B, C, D en E en de caretenoïde luteïne. Antioxidanten zijn erg belangrijk voor je gezondheid en kunnen het verouderingsproces vertragen, omdat ze de celschade die vrije radicalen in het lichaam kunnen veroorzaken, bestrijden.

De vitamines en mineralen van pijnboompitten

Pijnboompitten zijn behoorlijk calorierijk; 28 gram pijnboompitten bevat 188 calorieën. Verder zijn ze rijk aan vitamines en mineralen. In 28 gram pijnboompitten zit 19 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine K en 13 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine E. Verder zit er in 28 gram pitten 1,2 mg vitamine B3 en 0,1 mg thiamine.

Pitten zijn rijk aan het mineraal mangaan. Je krijgt door het eten van 28 gram pijnboompitten maarliefst 123 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan mangaan binnen. Verder bevatten 28 gram pijnboompitten onder andere 70,3 mg magnesium, 161 mg fosfor, 0,4 mg koper en 1,8 mg zink.

Kun je pijnboompitten eten tijdens het afvallen?

Het eten van pijnboompitten kan je helpen met afvallen. Uit onderzoek dat in 2006 werd gepubliceerd in FASEB journal bleek dat de vetzuren in pijnboompitten ervoor zorgen dat er grote hoeveelheden van het hormoon cholecystokinine vrijkomen. Dit hormoon zorgt ervoor dat de eetlust onderdrukt wordt.

Uit het onderzoek bleek verder dat bij vrouwen die drie gram van het vetzuur pinoleenzuur voor het ontbijt namen het voedsel in het darmkanaal langzamer werd geabsorbeerd, waardoor zij maar liefst 37 procent minder aten.

Omdat deze pitten rijk zijn aan calorieën is het wel belangrijk dat je niet te veel pijnboompitten eet als je wil afvallen.

Conclusie

Pijnboompitten bieden:

  • Bescherming tegen hartziekten
  • Meer energie
  • Gezonde ogen
  • Vertraging van het verouderingsproces

Voor een goede gezondheid dien je gezond en gevarieerd te eten, waardoor je optimaal kan genieten van de gezondheidsvoordelen van (pijnboom)pitten.

Simpel Slank – afvallen was nog nooit zo makkelijk

Als je geïnteresseerd bent in het verliezen van 5, 12 of meer dan 17 kilo vet en je wilt geen chemische pillen slikken, jezelf uithongeren of terug jojoën naar je startgewicht, dan is dit wellicht de belangrijkste boodschap die je ooit gaat horen.

In Simpel Slank leer je in 5 praktische stappen precies wat je moet doen om gemakkelijk en natuurlijk af te vallen totdat je een mooi en slank lichaam hebt.

pijnboompitten
digitaal-label

  • Val op een gezonde manier tot wel 2 kilo af per week (eerste week zelfs meer)
  • Zet jouw afslankhormonen “AAN” en verbrand continu vet (24 uur per dag, 7 dagen per week)
  • Na 3 dagen behoren vreetbuien en emotioneel eten tot de verleden tijd
  • Ontdek de meest effectieve manier om “lastig” lichaamsvet te verbranden

Sales-CTA1-button
Pijl-garantie-onder

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com