Hoe gezond of ongezond is vermageren met shakes en maaltijdvervangers?

Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Velen zijn bewust van hun overgewicht en zijn negatieve invloed op hun gezondheid en hun lichamelijke conditie. Ze willen dan ook zo vlug mogelijk en van zoveel mogelijk kilo’s lichaamsgewicht verlost geraken… maar dan wél met zo weinig mogelijk inspanningen. Die twee gaan uiteraard niet samen. Gezond en blijvend afslanken heeft tijd nodig. Diegenen die toch zo vlug mogelijk willen vermageren, hebben de keuze tussen de vele maar ongezonde crashdiëten die nooit lang vol te houden zijn en shakes of maaltijdvervangers. Maar wat zijn deze shakes en hoe gezond of ongezond zijn ze dan wel?

Iedereen wil zo vlug en zoveel mogelijk overtollige kilo’s lichaamsgewicht kwijt maar dan wél zonder al teveel inspanningen

Wie vlug en zoveel mogelijk wil vermageren  begingt er best niet aan en neemt zichzelf zoals hij is, mét de kilo’s overgewicht. Vlug en veel vermageren gaan immers niet samen. Alle moeite is dan tevergeefs en eens met je dieet gestopt en in je oude voedingsgewoonten hervallen, vliegen de kilo’s er zo weer aan. In vele gevallen weeg je na zo’n ongezond crash dieet méér dan voor je ermee begon! Hoe is dat dan met het gebruik van shakes of maaltijdvervangers?

Vermageren met shakes of maaltijdvervangers is de gemakkelijkste oplossing, maar vanaf het ogenblik dat je in je vroegere eetgewoonten hervalt, vliegen de kilo’s er zo weer aan…

Welke ingrediënten maken zo’n shake en wat doet dat met onze gezondheid? De gespecialiseerde websites die wonderen beloven met het vermageren met shakes rijzen als de bekende paddenstoelen uit de grond. Ze beloven de meest spectaculaire resultaten zonder veel inspanningen. Vergeet daarbij echter niet dat wonderen niet bestaan, zeker niet als het om gezond afslanken gaat. Precies zoals crashdiëten kunnen helpen om je tijdelijk te laten  vermageren, is dat ook zo met shakes en maaltijdvervangers. Maar om gezond en blijvend te vermageren is er uiteraard veel meer nodig.

Vloeibaar voedsel

Overweeg jij te vermageren met shakes of maaltijdvervangers? Wees er dan goed van bewust dat je meestal op vloeibaar voedsel bent aangewezen en klassieke vaste voeding zoveel mogelijk van je dagelijks menu moet schrappen. Dat is veel gemakkelijker gezegd dan gedaan, want dat vergt uiteraard een grote aanpassing die velen niet lang volhouden. In plaats van een  stevig ontbijt, lunch en avondmaal moet je het dan stellen met vloeibare shakes of maaltijdvervangers, soep of een energiereep. Voor velen een échte beproeving.

Maaltijdvervangers bevatten weinig of geen koolhydraten die je de nodige energie en gezonde voedingsstoffen leveren. Shakes veroorzaken in vele gevallen een tekort aan gezonde voedingsstoffen

Hoeveel klassieke maaltijden je door shakes moet vervangen hangt van vele factoren af, maar vooral van het programma waarvoor je koos. Sommige vermageringsprogramma’s vinden één of twee maaltijdvervangers ruimschoots voldoende,  anderen houden het bij drie of zelfs meer… zelfs voor tussendoortjes.

Tekort aan energie: de grote meerderheid van deze shakes (om niet te zeggen allemaal…) leveren veel minder energie dan een klassieke maaltijd. Daardoor vermindert je dagelijkse energie- inname aanzienlijk en dat resulteert uiteraard in gewichtsverlies. Dat gewichtsverlies hangt op zijn beurt af van het aantal shakes en van hetgeen je er bij eet.Eiwitrijke maaltijdvervangers worden nu ook meer en meer door vrouwen gebruikt voor het bekomen van hun 'droomfiguur'

Eiwitten

Om zo vlug en zoveel mogelijk overgewicht kwijt te spelen raden  vele diëten een eiwitrijke voeding te eten. Eiwitten zijn moeilijk verteerbaar en geven een langer verzadigd gevoel waardoor honger of trek in zoete en ongezonde tussendoortjes langer uitblijven. Dat is ook de idee achter vele maaltijdvervangers of proteïne shakes. Ze worden dan ook als gemakkelijk en doeltreffend naar voor geschoven, maar de realiteit is anders. De hoeveelheid voedsel, het kauwen en het uitrekken van je maag zijn evenveel factoren die je verzadigingsgevoel in belangrijke mate beïnvloeden. Na het drinken van een shake komt het hongergevoel al vlug opzetten, met alle nadelige gevolgen van dien.

Koolhydraten

Met shakes of maaltijdvervangers krijg je weinig of geen koolhydraten naar binnen. Die heeft je lichaam nochtans nodig om voor de onmisbare energie te zorgen. Bij een gebrek aan koolhydraten zal je lichaam je vetreserves aanspreken. Je lichaam komt daardoor in ketose, een toestand waarin je snel zal vermageren. Dat alles zorgt er echter ook voor dat je gedurende een bepaalde tijd bijna uitsluitend eiwitten en nauwelijks suikers en vetten consumeert.

Groenten en fruit zijn onze belangrijkste leveranciers van koolhydraten die je met shakes weinig of niet naar binnen krijgt. Zo ontstaat al vlug een gebrek aan onmisbare vitaminen en mineralen

De nadelen van vermageren met shakes of maaltijdvervangers

Gebrek aan gezonde voedingsstoffen: een streng dieet  met weinig of geen koolhydraten kan voor een ernstig gebrek aan onmisbare gezonde voedingsstoffen zorgen. Belangrijke bronnen van koolhydraten zijn groenten en fruit zodat je al vlug met een tekort aan vitaminen, mineralen, antioxidanten, voedingsvezels en sporenelementen zal te maken krijgen. Vooral een tekort aan vitamine C, calcium, bètacaroteen, vitamine B1 en B2, foliumzuur en voedingsvezels komt vaak voor bij mensen die geen koolhydraten eten.

Darmflora: voeding zonder koolhydraten brengt je darmflora in gevaar. Een verstoorde darmflora veroorzaakt een gebrekkige spijsvertering en een trage darmtransit. Dat kan oorzaak zijn van constipatie of verstopping.

Voedingsvezels zijn onmisbaar voor een gezonde darmflora doch die zijn in maaltijdvervangers weinig of niet terug te vinden

Voedingsvezels: bij een strikt dieet met bijzonder weinig koolhydraten zoals dat bij maaltijdvervangers het geval is, krijg je veel te weinig voedingsvezels naar binnen. Die zijn nochtans onmisbaar voor een gezonde darmflora.

Jojo-effect: vele wetenschappelijke onderzoeken toonden aan dat het volgen van een dieet zonder of met weinig koolhydraten sterke gewichtsschommelingen veroorzaken. Dit is logisch als je bedenkt dat je na het volgen van zo’n dieet in je oude eetgewoonten zal hervallen waardoor je plots wél weer koolhydraten naar binnen krijgt…

  • Moeilijk volhouden: een dieet met weinig koolhydraten is onmogelijk lang vol te houden.
  • Geen volwaardige voeding: als gevolg van een ernstig tekort aan gezonde voedingsstoffen zijn shakes en maaltijdvervangers zijn geen volwaardige voeding.

Door |2017-03-27T11:15:26+00:00september 12th, 2013|Dieet, Voeding|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.