Tarwe – Hoe gezond of ongezond is tarwe?

Spread the love


[fusion_builder_container background_color=”#282a2b” background_image=”https://leefnugezonder.be/wp-content/uploads/2015/02/Black_background-1.jpg” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”center center” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”0″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][fusion_text]

Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][fusion_separator style_type=”none” top_margin=”25″ bottom_margin=”25″ sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” class=”” id=””/][fusion_text][bftpro-form-start 1]

Je Naam:[bftpro-field-static name]
*Je Email:[bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”]
[bftpro-form-end 1][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”20px” padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]

Tarwe – Hoe gezond of ongezond is tarwe?

Tarwe, graan en graanproducten zijn rijk aan vitaminen zoals B 1 en B 2 en mineralen waaronder magnesium, ijzer en zink. Door vele wetenschappers wordt tarwe nu nog steeds naar voor geschoven als onmisbaar in ieder gezond eetpatroon.

Tarwe werd steeds gelinkt aan gezond afslanken. Het werd tegelijkertijd als doeltreffend naar voor geschoven bij diabetes, hart- en vaatziekten, spijsverteringsproblemen, osteoporose, veroudering, dementie maar is dat ook zo?  

De resultaten van recente wetenschappelijke onderzoeken spreken dit tegen.

Zijn we dan gezonder, sterker en slanker zonder tarwe en waarom?

Kortom hoe gezond of ongezond is tarwe

Een lekkere volkorenboterham met een dikke laag platte kaas. Wanneer onze grootouders dit kregen voorgeschoteld, was het écht feest.

Graan en dus ook tarwe zijn ongezond, alleen al vanwege de aanwezigheid van gluten.

Steeds meer landgenoten zitten met een glutenallergie opgescheept, en moeten levenslang glutenvrij eten.

Gluten verstoren je spijsvertering en je darmstelsel, zorgen voor een ongezonde darmflora en halen je hormonenstelsel danig overhoop.

Slechter dan suiker of sucrose

Tarwe is ook rijk aan suikers. Cardioloog William Davis deed de voorbije jaren uitgebreid onderzoek naar graan, graanproducten en vooral naar de invloed van tarwe op onze gezondheid.

Hij kwam daarbij tot enkele verrassende vaststellingen.

Alle granen; maar vooral tarwe, maken ons dik en ongezond.

Niet alleen tarwe, maar ook haver en gerst, zijn ongezond. Ze bevatten een hoge dosis gluten, jagen je bloedsuikerspiegel de hoogte in; en ondermijnen zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid.

Daarnaast barst tarwe van de koolhydraten, en zorgt het voor een onstabiele bloedsuikerspiegel.

  • Granen: gluten zijn het hoofdeiwit van tarwe maar zijn ook rijkelijk aanwezig in als super gezond bestempelde granen zoals kamut, spelt, rogge, gerst en bulgar. Ze maken niet alleen dik en ongezond, maar zijn zelfs verslavend
  • Bewerkte voeding: volgens voedingsdeskundige Mitchel Van Duuren zijn alle granen en volkorenproducten zodanig bewerkt dat er van al hun oorspronkelijke gezonde eigenschappen zo goed als niets meer over blijft.
  • Paleo dieet: het is dan ook niet te verwonderen dat steeds meer landgenoten Paleo eten. Dat is eten zoals onze voorvaders, de holbewoners. Het Paleo dieet; is vooral een gezond eetpatroon met veel vruchten, groenten, fruit, noten, zaden en pitten, maar ook met mager vlees en vette vis. Paleo eten is de consumptie van granen, en zuivel zoveel mogelijk beperken

Tarwe en overgewicht

Volkorenproducten worden nog steeds door velen naar voor geschoven als onmisbaar om gezond af te slanken.

Maar wist je dat de glycemische index van bijvoorbeeld volkorenbrood hoger ligt dan van… tafelsuiker?

De glycemische index (GI) geeft aan hoe snel koolhydraten worden verteerd, en als glucose in je bloed worden opgenomen.

  • Voeding met een hoge GI:  gebakken aardappelen, brood, cornflakes en popcorn.

Zo verandert de GI van een product door de manier waarop het wordt klaargemaakt.

Tarwe en tarweproducten doen je bloedsuikerspiegel razend vlug stijgen, en dat heeft negatieve gevolgen op je lichaamsgewicht.

  • Buikvet: als gevolg van het stijgen van je bloedsuikerspiegel, geeft je lichaam insuline vrij. Dit hormoon zorgt voor het transport van glucose naar alle lichaamscellen die het als energie gebruiken. De overschot aan glucose wordt door je lichaam opgeslagen als vet, hoofdzakelijk buikvet
  • Hongergevoel: Na zo’n glucosepiek volgt even vlug een glucosedip, verantwoordelijk voor je hongergevoel. Bij een hongergevoel grijp je vlugger naar zoete en ongezonde tussendoortjes, rijk aan tarwe. Daardoor geraak je al vlug in een vicieuze cirkel die bijzonder moeilijk te doorbreken is
  • Diabetes: buikvet veroorzaakt diabetes. Hoe meer buikvet, hoe slechter je reageert op insuline, en hoe groter je risico op diabetes
  • Verslavend: wie tarweproducten eet, wil er steeds meer van eten. De gluten in tarwe worden in je maag afgebroken tot polypeptiden. In je hersenen binden deze zich aan dezelfde receptoren als die waar opium en morfine zich aan binden. Dat is dus de reden waarom velen het zo moeilijk hebben om granen, volkorenproducten en tarwe van hun menu te schrappen
  • Verteringsproblemen: gluten in granen, volkorenproducten en tarwe veroorzaken bij velen verteringsproblemen. Gluten beschadigen het slijmvlies van je darmen, waardoor belangrijke voedingsstoffen moeilijk of zelfs niet door je lichaam worden opgenomen
  • Hart- en vaatziekten: belangrijke doodoorzaken waarvoor volgens professor Davis tarwe en tarweproducten mede oorzaak van zijn. Dat komt door de hoge dosis koolhydraten
  • Pijnlijke gewrichten: buikvet verhoogt je risico op allerlei ontstekingsreacties waaronder pijnlijke gewrichten, reuma, artrose en artritis
  • Verouderingsproces: tarwe zal je natuurlijk verouderingsproces  versnellen, met  huidaandoeningen zoals acne, psoriasis, en rosacea als resultaat
  • Psychische gezondheid: tarwe en tarweproducten verhogen je risico op stemmingswisselingen,  depressie, stress, angst, hallucinaties, schizofrenie, manie- en bipolaire stoornis

Gezonde alternatieven voor tarweproducten:

  • Alle soorten groenten
  • Kleine porties fruit
  • Rauwe noten: zoals amandelen, walnoten, pecannoten, pistache- en cashewnoten
  • Gezonde oliën: zoals rijstolie, olijfolie, kokos- en avocado olie. Vermijd poly- onverzadigde soorten olie zoals zonnebloem- , saffloer- , en mais olie
  • Zuivelproducten gebruik regelmatig zuivel en zuivelproducten maar met mate
  • Peulvruchten: zoals erwten, bonen, linzen  en kikkererwten zoveel mogelijk vermijden

Jij wilt toch ook beter slapen en makkelijker afvallen? Dat doe je alleen in een gezond eetpatroon met uitsluitend natuurlijke voeding.

Dan is het Simpel Slank Programma een uitstekende leidraad voor een strakke, gespierde en platte buik zonder overgewicht.

Simpel SlankHet Simpel Slank programma bestaat uit:

  • Het Simpel Slank e-boek
    Balanceer in 5 simpele stappen je hormonen en val gemiddeld 2 kilo af per week. Door stap 4 toe te passen verbrand je direct onderhuids vet en ongezond buikvet
  • Het Simpel Slank kookboek
    Het boek bevat 3 uitgebreide weekmenu’s en meer dan 70 recepten en gezonde snacks. Geschikt voor iedereen die 5, 12 of meer dan 20 kilo wilt afvallen. Eet 3 dagen volgens het kookboek en (vr)eetbuien behoren tot de verleden tijd
  • Online Afslankhulp
    Als je Simpel Slank hebt besteld, staan wij klaar voor al je vragen! Zo ben je ervan verzekerd dat je het Simpel Slank programma foutloos volgt en val je gegarandeerd af.

 [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.