Hoe bloeddruk verlagen op een natuurlijke manier?

Hoe hoge bloeddruk verlagen

Hoe bloeddruk verlagen op een natuurlijke manier, dus zonder geneesmiddelen? Het antwoord hierop is eenvoudiger dan je denkt. Er zijn  vele manieren om een hoge bloeddruk te verlagen. Vaak schrijven dokters bloeddrukverlagende geneesmiddelen voor. Het kan ook anders. Op een natuurlijke manier bijvoorbeeld. Om het slikken van geneesmiddelen te voorkomen is de natuurlijke manier nog altijd de beste oplossing om van je hoge bloeddruk verlost te raken. Of met het combineren van de juiste voeding met geneesmiddelen. Maar hoe bloeddruk verlagen op een natuurlijke manier?

Kortom, wat is de juiste voeding voor het krijgen van een gezonde bloeddruk?

Er kampen veel meer landgenoten met een hoge bloeddruk dan je denkt. Maar liefst een of vier of 25 procent van alle Nederlanders en evenveel Belgen hebben er last van. Hoe ouder we worden, hoe groter ons risico op een hoge bloeddruk. Er zijn meerdere oorzaken van een hoge bloeddruk. Vaak is een hoge bloeddruk het gevolg van een ongezond eet- en leefpatroon. We eten namelijk allemaal te veel suiker en ongezonde verzadigde vetten en transvetten. Daarnaast bewegen we ook veel te weinig. Een belangrijk gevolg daarvan is een hoge bloeddruk.

Veel voorkomende oorzaken van een hoge bloeddruk

Naast een ongezonde eet- en leefstijl zijn er nog andere oorzaken van een hoge bloeddruk, namelijk:

  • Overgewicht en te veel buikvet
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Een lichamelijke afwijking: het gaat dan vooral om nieraandoeningen
  • Roken
  • Overmatig alcohol drinken: we spreken dan over meer dan twee glazen per dag
  • Te veel zout gebruiken
  • Het langdurig gebruik van bepaalde geneesmiddelen: vooral bruistabletten met veel natrium (zout) zoals Dafalgan.
  • Een verstoort cholesterolgehalte
  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Een verminderde nierfunctie
  • Stress
  • Diabetes

Hoge bloeddruk verlagen: Wanneer spreken we van een hoge bloeddruk?

Hoe hoge bloeddruk verlagenWe spreken van een verhoogde bloeddruk wanneer de gemeten waarden constant tussen de 140 en 90 mmHg of hoger liggen. Vaak veroorzaakt een hoge bloeddruk geen klachten. Dat verschilt van persoon tot persoon. Vooral bij een langdurige en buitengewoon hoge bloeddrukken kan het hoofdpijn, oorsuizen en neusbloedingen veroorzaken. Een verhoogde bloeddruk verhoogt het risico op hart- en vaatziekten zoals hartinfarct en beroerte.

Bloeddrukverlagers

Daarom is het belangrijk om tijdig in te grijpen en je bloeddruk te normaliseren. Er worden dan vaak bloeddrukverlagers voorgeschreven. Die geneesmiddelen moet je dagelijks en meestal levenslang slikken. Omdat een verhoogde bloeddruk vaak geen symptomen veroorzaakt wordt het nemen van deze geneesmiddelen vaak vergeten. Velen vragen zich hierbij af of  een hoge bloeddruk verlagen zonder geneesmiddelen en dus met natuurlijke middelen mogelijk is.

Hoe hoge bloeddruk verlagen met een aangepaste eet- en leefstijl

In maar liefst 95 procent van de gevallen vinden we geen directe oorzaak van een hoge bloeddruk. Dan is het slikken van geneesmdidelen overbodig. In de meerderheid van de gevallen is een hoge bloeddruk erfelijk of het gevolg van een ongezonde eet- en levensstijl. Heeft je hoge bloeddruk met erfelijkheid te maken? Dan kun je daar spijtig genoeg niets aan veranderen. Een ongezonde eet- en levensstijl kun je wel aanpassen.

Hoe bloeddruk verlagen zonder geneesmiddelen: Met een natuurlijk voedingspatroon


Je bloeddruk verlagen zonder geneesmdidelen doe je in de eerste plaats door gezond en natuurlijk te eten. Vooral de vele wetenschappelijk onderbouwde info, tips en aangepaste recepten uit de Afslank Receptenbijbel van Dokter Oscar Helm kan je daarbij helpen. Verse groenten en fruit, vette vis, onbewerkte noten, zaden en pitten staat hier centraal. Steeds meer landgenoten kiezen voor een natuurlijke aanpak om hun bloeddruk onder controle te krijgen en zo te houden.

Hoe bloeddruk verlagen: Met natuurlijke voeding

Hoe hoge bloeddruk verlagenMet de tips van Dokter Oscar Helm kies je voor een gezonde, natuurlijke, evenwichtige en gevarieerde voeding. Naast veel verse groenten, fruit, noten, zaden en pitten eet je vooral volle graan- en volkorenproducten, zuivelproducten vlees van gevogelte (kip,konijn, kalkoen…), en vette vissoorten. Daarbij is er geen plaats voor suiker en ongezonde verzadigde vetten en transvetten. Maar ook niet voor kunstmatige zoetstoffen en zout.

Dit eet je om je bloeddruk te verlagen:

Verse groenten

Met een voorkeur voor groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie, sla, broccoli, alle groene koolsoorten, paksoi, Chinese kool, bloemkool, tuin- en waterkers. Alle groenten zijn supergrond, rijk aan gezonde voedingsstoffen en arm aan calorieën. Je eet ze dan ook onbeperkt, zowel rauw, gekookt als gestoofd.

Fruit

Is ook gezond maar bevat van nature fruitsuikers. Die zijn lang niet zo nadelig voor onze gezondheid, maar het blijft suiker. Daarom eet je fruit niet onbeperkt zoals groenten. Eet dagelijks niet meer dan drie verschillende stukken fruit. Als je makkelijker je overgewicht wilt verliezen beperk je de dagelijkse consumptie tot één stuk.

Hoe bloeddruk verlagen: Met meer Vette vis

Is rijk aan gezonde omega 3 vetzuren. Daarom raden diëtisten aan om wekelijks minstens een keer wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring of ansjovis te eten.

Onbewerkte noten

HazelnotenDie zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand. Alle noten zijn rijk aan vezels en gezonde onverzadigde vetten. De meest gezonde noten zijn amandelen,  cashewnoten, hazelnoten, walnoten, macadamianoten, paranoten, pecannoten, pistachenoten en pinda’s. Eet dagelijks een handjevol of  25 gram onbewerkte noten en varieer zoveel mogelijk om alle gezonde voedingsstoffen uit noten binnen te krijgen.

Onbewerkte zaden en pitten

Denk hierbij in de eerste plaats aan lijnzaad, sesamzaad en chiazaad en aan zonnebloem- en pompoenpitten.

Zuivel en zuivelproducten

Zoals kaas (+20), melk, karnemelk, natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen.

Chocolade

Maar dan alleen pure, zwarte chocolade met minstens 85 procent ruwe cacao en nooit meer dan 20 gram per dag.

Hoe bloeddruk verlagen: Dit eet je niet om je bloeddruk te verlagen

Dit eet je niet voor een gezonde bloeddruk:

  • Geraffineerde witte suiker
  • Ongezonde verzadigde vetten en transvetten: en vooral snoep, koekjes, gebak en chips,
  • Alle bewerkte voeding: vooral vlees als broodbeleg (charcuterie)
  • Rood vlees 
  • Zout
  • Gefrituurde gerechten
  • Kant en klare voeding: ook soepen en sauzen
  • Diepvriesmaaltijden
  • Light voeding
  • Frisdranken: ook hun light versie 
  • Alcoholische dranken
  • Cafeïne, koffie een thee: drink bijvoorbeeld nooit meer dan vier koppen koffie per dan

Ook zoveel mogelijk vermijden voor een gezonde bloeddruk:

Roken

Chronische stressIs een van de belangrijkste oorzaken van een hoge bloeddruk en van hart- en vaatziekten.

Stress

Angst en stress stuwen je bloeddruk eveneens de hoogte in. Zorg regelmatig voor de levensnoodzakelijke ontspanning en las dagelijks een wandeling in.

Conclusie: Kies voor een gezonde levensstijl

Je wilt toch ook een gezonde bloeddruk? Beperk dan zoveel mogelijk het gebruik van geneesmiddelen en maar kies voor een gezonde eet- en levensstijl met natuurlijke voeding en voldoende lichaamsbeweging.

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com