Het metabool syndroom verhelpen met gezonde voeding en voldoende beweging

Het metabool syndroom is een verzameling van een serie aandoeningen die je metabolisme of stofwisseling uit evenwicht brengen. Dat zijn in de eerste plaats overgewicht, hoge bloeddruk, een te hoge concentratie aan slechte LDL- cholesterol, te veel triglyceriden of vetten in je bloed en een hoog glucosegehalte. Bij een combinatie van minstens drie van deze symptomen spreken we van het metabool syndroom. Een onevenwichtige stofwisseling zorgt er voor dat je minder opgeslagen vet verbrandt en zorgt vaak voor vervelende spijsverteringsproblemen. Maar liefst dertig procent van alle ‘gezonde’ Belgen en Nederlanders lijdt aan het metabool syndroom

Wat zijn de oorzaken van dit metabool syndroom en wat kun je er zelf aan doen?

Velen lopen rond met het metabool syndroom zonder het te weten. Dikwijls komt men het eerder toevallig tijdens een routinecontrole op het spoor. Voor een goede behandeling is een vlugge en sluitende diagnose toch erg belangrijk. Het metabool syndroom mag inderdaad niet onderschat worden, zeker niet als je weet dat ruim tien procent van al diegenen die ermee kampen vroeg of laat overlijden aan hartziekten en/of vaatziekten.

Symptomen metabool syndroom

Het metabool syndroom is dus een combinatie van van insulineresistentie zoals overgewicht, hoge bloeddruk, een verstoord cholesterolgehalte, te veel vetten in je bloed en een te hoog glucosegehalte. Het is gelukkig niet zo dat dat je bij één van deze symptomen het metabool syndroom hebt.

Combinatie van symptomen

Als je één van deze symptomen vertoont vergroot je risico op andere symptomen. De vijf mogelijke symptomen zijn ook nauw met elkaar verwant. Hoe meer symptomen je hebt hoe groter het risico voor je gezondheid. Om de passende behandeling te starten is het dus belangrijk dat je met deze klachten zo vlug mogelijk je vertrouwde huisdokter raadpleegt.

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831//” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid en snel afvallen![/fusion_button]

Wat is insulineresistentie?

Als je lichaam niet meer reageert op insuline, lijd je aan insulineresistentie. Insuline is een hormoon dat zorgt voor een constante bloedsuikerspiegel zonder pieken of dalen. Reageert je lichaam onvoldoende of helemaal niet op insuline, dan kun je bloed dat allemaal onmogelijk verwerken met ernstige gezondheidsproblemen tot gevolg. Insulineresistentie is in vele gevallen het eerste stadium van diabetes. Geneesmiddelen moeten je dan weer gevoeliger maken voor insuline. Gezond en blijvend vermageren en voldoende bewegen zijn belangrijke wapens tegen insulineresistentie.

  • Oorzaken van insulineresistentie: naast overgewicht, zwaarlijvigheid en obesitas kan insulineresistentie ook erfelijk zijn.

Het metabool syndroom: Te veel buikvet

Recent wetenschappelijk onderzoek wees uit dat buikvet nog ongezonder is dan onderhuids vet. Buikvet vergroot aanzienlijk je risico op hart- en vaatziekten. Bij ongezond buikvet zegt je buikomtrek veel meer dan je Body Mass Index of BMI over je risico op mogelijke hart- en vaatziekten. Slanke mensen met ongezond buikvet hebben meer kans op vroegtijdig overlijden dan mensen met overgewicht zonder buikvet.

Kettingreactie

Buikvet zorgt voor de aanmaak van schadelijke stoffen die een kettingreactie veroorzaken. Dit buikvet verstoort in eerste instantie je metabolisme of stofwisseling, verhoogt je bloeddruk en je glucosegehalte en verstoort je cholesterolbalans. Deze symptomen zijn in vele gevallen oorzaken van aderverkalking.

Lees ook:Minder buikvet voor een platte buik met de juiste voeding

Er is een verschil in buikomtrek tussen vrouwen en mannen

  • De toegelaten buikomtrek bij vrouwen: het lichaamsgewicht bij vrouwen is gezond als hun buikomtrek beneden de 80 centimeter blijft. Vanaf een buikomtrek van 88 centimeter is een gezonde voeding in combinatie met voldoende lichaamsgewicht een must
  • De toegelaten buikomtrek bij mannen: bij mannen mag hun buikomtrek niet boven de 94 centimeter uitstijgen. Vanaf 102 centimeter is een gezond eet- en leefpatroon sterk aan te raden

Naast ongezond buikvet zijn ook deze waarden belangrijk:

  • Bloeddruk: lager dan 130/85
  • HDL- cholesterol: bij mannen hoger dan 1,03 mmol/l en bij vrouwen hoger dan 1,29 mmol/l
  • Triglyceriden of vetten:hoger dan 1,mmol/l
  • Nuchtere glucosewaarde:lager dan 5,6 mmol/l

Gezonde voeding helpt tegen het metabool syndroom

Gezonde en vooral natuurlijke voeding met weinig vet en suiker en veel vitaminen, mineralen en voedingsvezels beschermen je tegen het metabool syndroom:

  • Beperk je dagelijkse calorie inname: blijvend en gezond vermageren is alleen mogelijk met een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding en een beperkte calorie inname. Ga daarbij niet te drastisch te werk. Bij een gemiddelde van 2500 calorieën per dag verminder je je caloriegebruik tot 1800 calorieën per dag, nooit lager.
  • Goede of langzame koolhydraten:er zijn goede en slechte koolhydraten. Goede of langzame koolhydraten zijn rijk aan onmisbare voedingsvezels. Die zorgen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit. Ze zorgen ook voor een langer verzadigd gevoel waardoor je minder vlug naar zoete en ongezonde tussendoortjes zal grijpen. Voeding rijk aan langzame koolhydraten zijn vooral volkorengranen, volkorenproducten zoals bruin brood, volkoren pasta en deegwaren, zilvervliesrijst, alle soorten bonen, rauwkost, groenten, en aardappelen.

Gezonde vetten onmisbaar als bron van energie

  • Snelle koolhydraten: zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel, bezitten weinig of geen voedingsvezels. Je eet ze dus best zo weinig mogelijk. Voeding rijk aan snelle koolhydraten is vooral witte pasta, rijst en deegwaren, alle witte soorten brood, suiker, snoep, koek en gebak.
  • Verzadigde vetten en transvetten:vergroten je kans op hart- en vaatziekten. Transvetten zijn vooral aanwezig in bewerkte voeding, in kant en klare gerechten, in sauzen, dressings, margarines, in koek, snoep, soepen, zoete desserten
  • Gezonde vetten: vergeet hierbij niet dat je lichaam onverzadigde vetten nodig heeft om alle essentiële vetzuren te leveren. Die kan je lichaam ook niet zelf aanmaken. Essentiële vetzuren zorgen voor de aanmaak van hormonen. De meest bekende essentiële onverzadigde vetzuren zijn omega 3 en omega 6 vetzuren. Deze gezonde vetten en vetzuren zijn vooral aanwezig in vette vis (wilde zalm, paling, makreel, forel, sardienen, haring en ansjovis), noten, oliën en zaden waaronder avocado’s, Braziliaanse noten, amandelen, walnoten, walnootolie, olijfolie, pompoenpitten, zonnebloempitten en lijnzaadolie.

Ook goed om weten:Rode gist rijst verlaagt je slechte cholesterol en helpt tegen het metabool syndroom

Eiwitrijke voeding helpt je makkelijker afvallen

Hoogwaardige eiwitten vormen spieren, organen, zenuwen en botten. Ze zijn tegelijk een belangrijk bestanddeel van ons bloed en worden in sommige gevallen ook gebruikt als bron van energie. Eiwitten zijn vooral aanwezig in:

  • Vette vis: en vooral in zalm, paling, tonijn, forel, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en in ansjovis
  • Mager vlees: zoals in paarden- en in rundvlees, kip, kalkoen, konijn, lam en wild
  • Zuivel en zuivelproducten: in kaas (+20), karnemelk, in natuuryoghurt, Griekse yoghurt, skyr, kwark en in melkkefir zonder toevoegingen
  • Soja, sojabonen, tempeh en sojaburgers
  • Peulvruchten: erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en in kikkererwten.
  • Kiemgroenten: tangé, waterkers, alfalfa, fenegriek en lijnzaadkiemen.

Eiwitrijke voeding verbetert je gezondheid en doet je makkelijker afvallen

  • In sea food: zoals algen kelp, zeewier, spirulina en chlorella.
  • Onbewerkte noten: vooral in amandelen, kastanjes, hazel- en beukennoten en in walnoten.
  • Pitten en zaden: sesamzaad, lijnzaad, chiazaad, zonnebloem- en pijnboompitten.
  • Volkorengranen: zoals haver, zemelen, boekweit quinoa en teff.
  • Fruit: avocado, aalbessen, rode en zware bessen, banaan, mango en aardbeien.
  • Vitamine D: verhoogt je natuurlijke weerstand en zorgt voor sterke botten en tanden. Je lichaam is niet in staat deze vitamine zelf aan te maken. Dat lukt alleen onder in vloed van het zonlicht. Een tekort aan deze vitamine kan oorzaak zijn van een gebrek insuline dat op zijn beurt je risico op glucose intolerantie, diabetes en het metabool syndroom vergroot
  • Zout: zoveel mogelijk vermijden, teveel zout zorgt voor een hoge bloeddruk

Het metabool syndroom voorkomen doe je alleen met een gezond eetpatroon en meer beweging zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbelvan Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831//” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid en snel afvallen![/fusion_button]

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.