Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Nog nooit gehoord van het Dash dieet? Dit door wetenschappers ontworpen dieet werd nochtans samen met het Weight Watchers dieet ondertussen al voor het derde opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het meest doeltreffende dieet. Het Dash dieet is echter zoveel meer dan een dieet, het is een gezonde levenswijze.  Met deze gezonde levensstijl kan je zelfs hoge bloeddruk voorkomen of de symptomen ervan verzachten.

Het dash dieet is meer een gezonde levenswijze dan een dieet. Het pakt je overgewicht aan en heeft een gunstig effect op hoge bloeddruk

Zowel diëtisten als voedingscoaches zoeken de oplossing van bepaalde aandoeningen meer en meer in een nieuwe, lees gezonde levensstijl.

Zo kwam nu tien jaar geleden het Dash dieet tot stand. Dat werd door wetenschappers ontwikkeld om hoge bloeddruk te voorkomen of de gevolgen ervan te verzachten.

Dat is nodig, want onze moderne voeding zorgt steeds meer voor hoge bloeddruk, de belangrijkste oorzaak van levensbedreigende hart- en vaatziekten.

Met dit Dash dieet wilde men hoge bloeddruk aanpakken zonder het gebruik van geneesmiddelen maar met behulp van een aangepaste en gezonde voeding. Dat is erg zinvol, zeker als je weet dat meer dan dertig procent van zowel Belgen als Nederlanders er last van heeft.

 

Met de populairste diëten kan het dash dieet nog niet wedijveren, maar steeds meer landgenoten kiezen voor deze gezonde levenswijze, dat niet alleen een positief effect heeft op hoge bloeddruk. Een gezonde voeding die hoge bloeddruk weer op zijn gezond peil brengt verlaagt meteen ook de kans op… kanker. En ja, dit dash dieet is ook doeltreffend tegen overgewicht…

  • De belangrijkste oorzaken van hoge bloeddruk zijn: een te hoge bloeddruk is meestal het gevolg van verschillende factoren als stress, te weinig lichaamsbeweging, overgewicht en een ongezonde voeding. Een te hoge bloeddruk is in heel wat gevallen ook erfelijk bepaald. 

De gezonde principes van het dash dieet

 

Beperk zoveel mogelijk het gebruik van geneesmiddelen, maar kies voluit voor een gezonde levensstijl en een gezonde voeding, puur natuur

Gezonde principes

Het Dash dieet benadrukt een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding hoofdzakelijk bestaande uit groenten en fruit, noten, volle graan- en volkorenproducten, zuivelproducten vlees van gevogelte (kip,konijn, kalkoen…), en vette vissoorten. Als je met je gezondheid en je lichaamsgewicht begaan bent zal het je evenmin verbazen dat in deze gezonde levensstijl geen plaats is voor suiker en kunstmatige zoetstoffen en voor zout. Een beperking van je zoutgebruik is de eerste voorwaarden om je hart en je bloedvaten gezond te houden.

Met deze gezonde recepten kun je zowel je hoge bloeddruk als je slechte LDL- cholesterol verlagen en snel gewicht verliezen

Naast een ongezonde voeding zijn stress en (passief) roken veel voorkomende oorzaken van een hoge bloeddruk

  • Deze voeding mag je eten in het dash dieet: verse seizoensgroenten en fruit, magere melk en magere zuivelproducten, alle volle graan- en volkorenproducten, vette vis (zalm) paling, makreel, forel, tonijn, sardienen, haring, ansjovis…), noten, vezelrijke voeding uit granen en volkorenproducten maar ook uit groenten en fruit houden je bloeddruk gezond, chocolade (niet meer dan 20 gram pure chocolade per dag), maximum twee glazen magere melk per dag en voeding rijk aan onverzadigde en dus gezonde omega 3 vetzuren hebben naast ontstekingsremmende eigenschappen ook een positieve werking op je bloeddruk. Deze onverzadigde vetzuren zijn vooral aanwezig in vette vissoorten als paling, zalm, makreel, sardines, haring, tonijn en ansjovis
  • De consumptie van deze voeding zoveel mogelijk beperken: vet en vooral rood vlees, zout, suiker, zoetigheden, sauzen, ongezonde tussendoortjes, frisdranken, cafeïne (maakt je slagaders minder soepel wat een hoge bloeddruk in de hand werkt), alcohol en alcoholische dranken, vetten zoveel mogelijk beperken (gebruik bij voorkeur zonnebloemolie, kokosolie, palmolie, olijfolie…
Ook vermijden:
  • Roken: één van de belangrijkste oorzaak van hoge bloeddruk en van hart- en vaatziekten, ook passief roken.
  • Stress: angst en stress stuwen je bloeddruk eveneens de hoogte in. Zorg regelmatig voor de levensnoodzakelijke ontspanning en las dagelijks een wandeling in.