Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Hartritmestoornissen komen ook bij ons veel meer voor dan gedacht. Wetenschappers nemen deze hartritmestoornissen dan ook altijd ernstig. In zoverre dat ze zelfs regelmatig nationale actiedagen organiseren om hartritmestoornissen vroegtijdig op te sporen. Daar hebben ze dan ook alle reden voor. Op zich zijn deze hartritmestoornissen ongevaarlijk, maar in vele gevallen zijn ze de voorbode van veel ernstige hartaandoeningen zoals een levensbedreigend hartinfarct of een hersenbloeding. Wat kun je dan zélf doen om deze hartritmestoornissen te voorkomen?

 

Ons hart slaagt gemiddeld zo’n 70 keer per minuut, maar dat verschilt uiteraard van persoon tot persoon

In rust klopt je hart gemiddeld zo’n zeventig keer per minuut, maar dat is uiteraard niet bij iedereen hetzelfde. Bij sommigen kan hun hartslag echter zomaar versnellen, vertragen of onregelmatig worden. Topsporters hebben in rust een hartslag tussen dertig en veertig slagen per minuut. Bij diegenen die weinig of niet sporten zijn tachtig slagen per minuut niet abnormaal.

Hartritmestoornissen komen zoveel voor dat maar liefst één op vijf herseninfarcten er het gevolg zijn van. Voor velen is het nochtans een weinig bekende aandoening. Een op vier veertigplussers wordt ooit het slachtoffer van zo’n hartritmestoornis, waarbij meestal geen symptomen merkbaar zijn. Manifesteren ze zich uiteindelijk toch, dan is het meestal al te laat…

 

Levensbedreigend

In vele gevallen zijn er bij hartritestoornissen geen symptomen waarneembaar. Doen die zich uiteindelijk toch voor, dan is het meestal te laat

Maar liefst zes miljoen Europeanen lijden aan hartritmestoornissen in het medische vakjargon hartfibrillatie of boezemfibrillatie genoemd. Bij ons gaat het om minstens 200.000 patiënten, maar in werkelijkheid ligt dit cijfer veel hoger. De vergrijzing zit daar uiteraard voor iets tussen. Als gevolg van deze hartritmestoornissen kunnen bloedklonters ontstaan die in je hersenen een ware ramp kunnen veroorzaken. Bloedklonters zijn verantwoordelijk voor levensbedreigende beroerte. Verder verminderen ze je bewegingsvermogen, en hebben een negatieve invloed op je spraak en zicht…

Doorgaans duren hartkloppingen enkele minuten, maar in sommige gevallen kunnen ze uren en zelfs dagen duren. Sommigen mensen hebben meerdere malen per dag last van hartkloppingen, bij anderen komen ze het hoogst zelden voor en de meerderheid heeft gelukkig nooit hartkloppingen.

Preventie tegen hartritmestoornissen

Je hart is dus kostbaar. Draag er dan ook goed zorg voor, want als het stopt met kloppen is het ermee gedaan

  • Controle: laat regelmatig je bloeddruk controleren. Raadpleeg zeker je huisdokter bij een bloeddruk vanaf 14/9
  • Polsslag: laat ook je polsslag regelmatig controleren
  • Cholesterol: let op je cholesterol en laat ook je concentratie aan slechte LDL- cholesterol in je bloed regelmatig controleren en pas eventueel je voeding aan
  • Bloedsuikerwaarden: zijn  eveneens erg belangrijk. Laat regelmatige je suikerwaarden in je bloed controleren, zo kun je diabetes voorkomen
  • Roken en alcoholsiche dranken: zoveel mogelijk beperken
  • Voldoende lichaamsbeweging: we bewegen allemaal veel te weinig. Beweeg op eigen ritme, beter dagelijks een half uur bewegen op eigen ritme dan wekelijks enkele uren trainen zoals een (top) sporter
  • Voeding: let op je voeding. Eet zo weinig mogelijk dierlijke vetten, en minstens vijf porties groenen en fruit (500 gram) per dagminder zou en 400 gram fruit of groenten per dag.

Leeftijdsgebonden

De beste hartpreventie is een regelmatige controle. Niet alleen van je hart, maar ook van je bloed

Leeftijd speelt uiteraard een belangrijke rol bij het ontstaan van hartritmestoornissen en hart- en vaatziekten. Hoge bloeddruk, diabetes of te intensieve sportbeoefening kunnen aanleiding geven tot hartritmestoornissen.

Voorkamerfibrillatie

En dan hebben we uiteraard nog de voorkamerfibrillatie (VKF), veruit de meest voorkomende vorm van hartriitmestoornissen. Deze voorkamerfibrilalatie verstoord de werking van de spieren van de bovenste holten in je hart verstoren. Dat noemt men in het medisch vakjargon de hartboezems, de voorkamers of de atria. Voorkamerfibrillatie is een niet-gecoördineerde activiteit van de hartspiercellen in het atrium en leid tot steeds vluggere en onregelmatige samentrekkingen van de twee onderste kamers van je hart.

  • Symptomen: de meest voorkomende symptomen van zo’n voorkamerfibrillatie zijn een onregelmatige hartslag, pijn in de borst, kortademigheid, vermoeidheid, duizeligheid en flauwvallen.
  • Oorzaken: zijn alcoholgebruik fysieke en/of emotionele stress, het gebruik stimulerende middelen, een hartoperatie of een hartaanval, een ontsteking van het hartzakje (pericardium),, een te vlug werkende schildklier en bloedstolsel in je longen (longembolie), hoge bloeddruk, een vaatziekte, een zieke hartklep of hartspier

    Een operatieve ingreep of het plaatsen van een pacemaker is in sommige gevallen een geschikt alternatief. Een aangepaste voeding zorgt echter voor een hart in topvorm

 Aangepaste voeding 

Naast het gebruik van geneesmiddelen, een operatieve ingreep of het plaatsen van een pacemaker kan een aangepaste voeding kan hartritmestoornissen voorkomen of genezen:

  • Magnesium: een belangrijk tekort aan magnesium kan oorzaak zijn van hartkloppingen. Magnesium vind je vooral in groene bladgroenten, in vis, noten, zaden, bananen, appels en in melk- en alle volkorenproducten. Magnesium verzacht ook de symptomen van stress en nervositeitsklachten.
  • Cafeïne: koffie en alle cafeïnehoudende dranken zoveel mogelijk beperken. Maar cafeïne is lang niet alleen aanwezig in dranken. Ook chocolade en thee bevatten cafeïne.
  • Natrium en kalium: zijn belangrijke mineralen voor een gezond hart. Natrium en kalium spelen belangrijke rol bij een goede overdracht van zenuwprikkels van spieren, en dus ook van de hartspier. Natrium en kalium moeten wel in de juiste verhouding aanwezig zijn, een  teveel van het één veroorzaakt een tekort van het ander. Dat is er de oorzaak van dat mensen die veel zou eten een groter risico lopen op hartritmestoornissen. Kalium vind je vooral in alle citrusvruchten, maar ook in bananen, rozijnen, zonnebloempitten, graanproducten, brood en aardappelen.

    Alle groene bladgroenten bevatten veel magnesium en passen in een gezond dieet voor je hart

  • Haver: en haverproducten bevatten natuurlijke rustgevers zoals havermout en muesli.
  • Knoflook: heeft een versterkende werking op hart en bloedvaten;