Een gezonde schildklier

Een gezonde schildklier met deze natuurlijke voeding + Recepten

Spread the love

Een gezonde schildklier heeft belangrijke functies. Toch kampen velen met een overactieve of te trage schildklier. Eet je gezond en beweeg je genoeg, maar verlies je geen grammetje vet? Dit is vaak de oorzaak van hypothyreoïdie of een te traag werkende schildklier. Een overactieve schildklier kan ook (ernstige) gezondheidsproblemen veroorzaken. Gelukkig kunnen we zelf kunt doen om onze schildklier gezond te houden. In de eerste plaats met een gezond eet- en leefpatroon. 

Wat kun je best eten voor een gezonde schildklier?

Je schildklier is een belangrijke leverancier van onmisbare energie. Die haalt ze uit wat je dagelijks eet. Daarnaast heeft je schildklier een belangrijke invloed of je metabolisme, stofwisseling of je vetverbranding en op je gewicht. Je vetverbranding regel je makkelijk met een goede fatburner of natuurlijke vetverbrander.

Een gezonde schildklier met deze natuurlijke voeding

Dat wat je dagelijks eet, heeft dus een belangrijkere invloed op de werking van je schildklier. Eet daarom vooral:

Noten en vooral paranoten

Tot twee paranoten per dag volstaat om je voorraad selenium aan te vullen. Selenium is een spoorelement en van essentieel belang voor de gezondheid van je schildklier.

Seafood 

Seafood zoals zeewier, algen, kelp, spirulina, chlorella en wakame zijn rijk aan jodium, een mineraal dat onmisbaar is voor een goed werkende schildklier. Maar ook in vis en vooral in kabeljauw vinden we heel wat jodium.

Quinoa

Dit pseudograan bevat veel hoogwaardige eiwitten. Eiwitten zijn onmisbaar voor de aanmaak van schildklierhormonen. Deze hormonen zorgen voor een goede communicatie tussen onze hersenen en je schildklier.

Gebroken lijnzaad

Dit zorgt voor een gezond evenwicht tussen gezonde omega-3 en omega-6 vetzuren. Vooral omega-3 vetzuren zijn belangrijk voor een goed functionerende schildklier. Een eetlepel gebroken lijnzaad per dag volstaat om van alle gezondheidsvoordelen te genieten

Volkorenproducten

Dat zijn vooral alle soorten volkoren brood, volkoren pasta, en zilvervliesrijst.

Eet wekelijks een keer (vette)vis

Dat zijn in de eerste plaats wilde zalm, tonijn, forel, paling, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring of ansjovis.

Natuurlijke voedingssupplementen voor een gezonde schildklier

De juiste voedingssupplementen voor een schildklier zonder gezondheidsproblemen zijn vooral:

Zink

Je vindt zink ook in beperkte mate terug in:

  • Mosselen, oesters, garnalen en in krab
  • Mager rundvlees, lam en vooral in kip en kalkoen
  • Havermout
  • Onbewerkte noten zaden en pitten: vooral in cashewnoten
  • Verse groenten: zoals spinazie, andijvie, sla, broccoli, bloemkool, groene koolsoorten, paksoi, Chinese kool, tuin- en waterkers, asperges en in champignons

Selenium

In je schildklier vind je de grootste hoeveelheid selenium. Dit mineraal is een sterk antioxidant en ontstekingsremmer. Tegelijk beschermt het je schildklier tegen oxidatieve schade en tegen schadelijke zware metalen als kwik. Selenium is vooral aanwezig in:

  • Alle vette vissoorten
  • Noten: para- en cashewnoten
  • Zaden: chiazaad
  • Schaal- en schelpdieren
  • Pitten: zonnebloempitten

Jodium

Vooral zeewier en zeevruchten zijn rijk aan dit mineraal. Je vindt het ook in:

  • Witvis: vooral in kabeljauw, koolvis, schol en schelvis
  • Vette vis en in platvis (pladijs)
  • Gekookte eieren
  • Kaas
  • Halfvolle melk
  • Rundvlees

IJzer

Speelt een hoofdrol bij de gezondheid van je schildklier. Vooral patiënten met een ongezonde schildklier kampen met een tekort aan ijzer. Gezonde voeding met veel ijzer:

  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Verse groenten: vooral bietjes, asperges, zoete aardappelen, sla, broccoli, andijvie, boerenkool
  • Peulvruchten: erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Kip en kalkoen
  • Volkoren producten: deegwaren, zilvervliesrijst en alle soorten volkorenbrood, muesli
  • Fruit: watermeloen, zwarte bessen, abrikozen, perziken, pruimen, dadels, vijgen en rozijnen

Regelmatig ontspannen voor een gezonde schildklier

Door aanslepende stress maak je teveel cortisol of het stresshormoon. Dat brengt de gezondheid van je schildklier in gevaar. Een half uurtje wandelen, joggen of fietsen en aangepaste ademhalingsoefeningen brengen verbetering.

Voor een goed werkende schildklier eet je best biologische geteelde voeding. Zo krijg je zo weinig mogelijk gifstoffen binnen.

Schildklierhormonen

Je schildklier is een compact orgaan bestaande uit twee afzonderlijke kwabben. Beiden liggen als een schild om je luchtpijp en onderaan je strottenhoofd en maakt gelijknamige hormonen aan. Die komen in je bloedstroom terecht. Van daar gaan ze naar al je organen en lichaamsweefsels. Een goede schildklier maakt constant hormonen aan in de juiste hoeveelheden. Ze stimuleren je lichaamscellen om meer energie te gebruiken. Daardoor werkt je spijsvertering sneller en stijgt je lichaamstemperatuur. Schildklierhormonen zijn belangrijk voor onze groei en voor de ontwikkeling van ons zenuwweefsels. Dat doen ze door de productie van lichaamseigen eiwitten te stimuleren.

Een gezonde schildklier is de thermostaat je lichaam

Je schildklier wordt gestuurd door twee kleine organen in je hersenen. Dit zijn de hypothalamus en de hypofyse. Ze werken als een thermostaat die de temperatuur in huis regelt. De schildklier regelt ons bloed. Als de bloedspiegels van het schildklierhormoon te laag worden, maakt onze schildklier extra hormonen aan. Als er te veel hormonen zijn, maakt je schildklier minder hormonen aan. Daar hebben ze voldoende jodium voor nodig. Dit mineraal haal je vooral uit eiwitrijke voeding. Je kunt dit ondersteunen door het toevoegen van een voedingssupplement met eiwitten.

Is je schildklier te traag? 

Velen hebben te maken met een traag of snelwerkende schildklier. Naarmate we ouder worden, neemt onze productie van het schildklierhormoon namelijk af. Oorzaken van een traag werkende schildklier zijn naast een schildklierontsteking ons natuurlijke verouderingsproces, het vertragen van onze stofwisseling en toegenomen lichaamsvet.

Zwangere vrouwen

Zwangere vrouwen hebben dan weer een actieve schildklier. Die is onmisbaar voor de gezonde groei van de ongeboren baby. Daarom is tijdens de zwangerschap de schildklier groter en maakt het ook meer hormonen aan. Na de zwangerschap kan de schildklierfunctie tijdelijk veranderen.

Is je schildklier te snel?

Ook een snel werkende schildklier zorgt voor klachten. De belangrijkste symptomen daarvan zijn:

  • Vermoeidheid en een tekort aan energie
  • Kouwelijkheid
  • Droge huid
  • vertraagde reacties en traag spreken 
  • Hese en krakende stem
  • Concentratieverlies
  • Angst, verhoogde prikkelbaarheid en depressie
  • Een verdikte huid
  • Stijve en pijnlijke spieren, vooral in armen, benen en heupen
  • Tintelingen in de handen
  • Broos haar en haaruitval
  • Overgewicht
  • Heftige menstruaties

Ook interessant: Schildklierproblemen herkennen voor betere gezondheid en lichaamsgewicht

Recept voor een goed functionerende schildklier: Volkoren pasta met kip en champignons 

Ingrediënten voor vier personen: 300 gram volkoren pasta, 650 gram gekookte en in plakjes gesneden kipfilet, een eetlepel olijfolie, 300 gram verse champignons, een teentje knoflook, het sap van een halve citroen, twee eetlepels geraspte parmezaan, 200 milliliter magere room, een eetlepel olijfolie, salie, peper en zout

Bereiding

  • Kook de volkorenpasta volgens de instructies op de verpakking.
  • Stoof ondertussen de knoflook en salieblaadjes op een zacht vuur.
  • Doe er na een minuut de kip en de room bij en laat dit twee minuten koken.
  • Voeg de champignons en het citroensap toe.
  • Doe er de pasta bij en breng op smaak met peper en zout.
  • Verdeel de pasta over de borden en werk af met de parmezaanse kaas.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.