Gezonde schildklier met deze natuurlijke voeding en supplementen + Recepten

Spread the love

Gezonde schildklier speelt heel wat landgenoten parten en dit op alle leeftijden. Dat kan zich uiten met een te traag of te snel werkende schildklier. Eet je gezond en beweeg je voldoende, maar raak je geen gram overgewicht kwijt? Dat is vaak oorzaak van een traag werkende schildklier. Maar je schildklier kan even goed te snel werken en dat is ook niet goed. Je schildklier heeft een belangrijke functie. Zo zet het je eten om in onmisbare energie. Dat betekent meteen ook dat dit kleine orgaan een belangrijke invloed heeft op je metabolisme of stofwisseling en zo mee je gewicht bepaalt. Gelukkig kun  je zelf heel wat doen om de gezondheid van je schildklier te verbeteren.

Met welke natuurlijke voeding en supplementen zorg je voor een gezonde schildklier?

Je schildklier is een klein orgaantje dat bestaat uit twee afzonderlijke kwabben. Ze liggen als een schild om je luchtpijp en onderaan je strottenhoofd. Je schildklier maakt gelijknamige hormonen. Die komen in je bloedstroom terecht en van daaruit getransporteerd naar al je organen en lichaamsweefsels. Een gezonde schildklier maakt dag en nacht de juiste hoeveelheden hormonen aan. Deze schildklierhormonen hebben dus een belangrijke invloed op je stofwisseling. Ze stimuleren je lichaamscellen om meer energie te gebruiken. Daardoor zal je spijsvertering sneller werken waardoor ook je lichaamstemperatuur stijgt. Schildklierhormonen stimuleren je groei en de ontwikkeling van zenuwweefsels. Dat bereiken ze door de productie van lichaamseigen eiwitten te stimuleren.

Gezonde schildklier als thermostaat van je lichaam

Je schildklier wordt aangestuurd door twee kleine organen in je hersenen. Dat zijn de hypothalamus en de hypofyse. Hun functies zijn vergelijkbaar met de thermostaten de temperatuur in je woning regelen. Schildklieren controleren ons bloed en zorgen ervoor bij een te lage concentratie van het schildklierhormoon in je bloed dat er meer hormonen worden aangemaakt. Ze doen ook het omgekeerde. Bij te veel hormonen verminderen je schildklieren de productie van hun hormonen. Om schildklierhormonen aan te maken hebben je gelijkaardige hormonen voldoende jodium nodig. Jodium haal je uit je dagelijkse voeding. Het komt via de voeding in je bloed terecht en wordt actief opgenomen door de schildklier. Voor een gezonde schildklier heb je ook voldoende tyrosine nodig. Dit een aminozuur vind je in bijna alle eiwitrijke voedingsmiddelen.

Lees ook: Traag werkende schildklier en toch afvallen

Wat gebeurt er als je schildklier te traag werkt? 

Heel wat landgenoten hebben af te rekenen met een trage of een snel werkende schildklier. Naarmate je ouder wordt, daalt de productie van onze schildklierhormonen. Dat is het resultaat van je natuurlijk verouderingsproces, van een vertraagd metabolisme en meer lichaamsvet. Zwangere vrouwen hebben dan weer een actieve schildklier. Dat is onmisbaar voor de normale ontwikkeling van de foetus. Daarom is tijdens de zwangerschap de schildklier groter en maakt het ook meer hormonen aan. Na de zwangerschap kan de schildklierfunctie tijdelijk veranderen. Het gaat dan zowel over een trage als een snelle schildklier.

Oorzaken van een slechte werkende schildklier

Medicijnen kunnen de schildklierfunctie beïnvloeden. Maar er kan even goed ook sprake zijn van hyperthyreoïdie of een te snel werkende schildklier of een hypothyreoïdie of te trage schildklier. Zeker voor pasgeborenen en jonge kinderen is een goed werkende schildklier erg belangrijk. Dat wordt bij hun geboorte nauwlettend gecontroleerd met de verplichte hielprik. In meer dan 90 procent van de gevallen is een traag werkende schildklier het gevolg van een schildklierontsteking. De belangrijkste symptomen daarvan zijn:

  • Vermoeidheid en een tekort aan energie
  • Kouwelijkheid
  • Droge huid
  • Traagheid in denken en handelen zoals traag spreken 
  • Hese en krakende stem
  • Concentratieverlies
  • Angst, verhoogde prikkelbaarheid en depressie
  • Een verdikte huid
  • Stijve en pijnlijke spieren, vooral in armen, benen en heupen
  • Tintelingen in de handen
  • Broos haar en haaruitval
  • Overgewicht
  • Heftige menstruaties

Ook interessant: Schildklierproblemen herkennen voor betere gezondheid en lichaamsgewicht

Een gezond schildklier met deze natuurlijke voeding

Dat wat je dagelijks eet heeft een belangrijkere invloed op de werking van je schildklier dan je denkt. Deze gezonde en natuurlijke voeding helpt je aan een gezonde schildklier

  • Noten en vooral paranoten: tot twee paranoten per dag volstaat om je voorraad selenium aan te vullen. Selenium is een spoorelement en van essentieel belang voor de gezondheid van je schildklier.
  • Zeewier: barst van de jodium, een mineraal dat onmisbaar is voor een gezonde schildklier. Voorbeelden van zeewier zijn algen, kelp en wakame. Gebruik uitsluitend deze natuurlijke producten. Voedingssupplementen met zeewier zorgen al vlug voor een overdosis jodium, wat dan weer een nadelige invloed heeft op de gezondheid van je schildklier effect heeft op de schildklier. Vis en vooral kabeljauw is ook een goede bron van jodium.
  • Quinoa: of pseudograan bevat veel kwalitatieve eiwitten nodig zijn voor de aanmaak van schildklierhormonen. Deze hormonen zorgen voor een vlotte communicatie tussen de hersenen en de schildklier.
  • Gebroken lijnzaad: heeft een goed evenwicht tussen gezonde omega 3 en omega 6 vetzuren. Beiden zijn erg belangrijk voor een gezonde schildklier. Een eetlepel gebroken lijnzaad volstaat om van alle gezondheidsvoordelen te genieten
  • Volkorenproducten: denk hierbij in de eerste plaats aan volkoren pasta, zilvervlies of bruine rijst en alle soorten volkorenbrood.

Ook belangrijk voor een gezonde schildklier zijn:

  • Eet wekelijks een keer (vette)vis: en vooral wilde zalm, tonijn, forel, paling schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring of ansjovis
  • Ontspan regelmatig: door aanslepende stress maak je teveel cortisol of het stresshormoon aan en staat een gezonde schildklier in de weg.  Ademhalings- en ontspanningsoefeningen, wandelen midden de natuur of andere manieren om te ontspannen zijn onmisbaar voor een goed werkende schildklier
  • Eet zoveel mogelijk biologisch: zo krijg je zo weinig mogelijk gifstoffen binnen

Goed om weten: Vitaminen en mineralen tekort doet je moeilijk of zelfs niet

Natuurlijke voedingssupplementen voor een gezonde schildklier

Moeder natuur zorgt gelukkig ook voor genoeg natuurlijke supplementen voor een gezonde schildklier, namelijk:

Zink

Dit mineraal is onmisbaar voor een sterk immuunsysteem, een verhoogde weerstand, een snel herstel van je lichaamsweefsels, een gezonde haargroei en voor het verbeteren van je insuline-gevoeligheid. Zink is een zeer belangrijk mineraal voor de normale werking van onze schildklierhormonen. . Zink vind je vooral in:

  • Mosselen, oesters, garnalen en in krab
  • Mager rundvlees, lam en vooral in kip en kalkoen
  • Havermout
  • Onbewerkte noten zaden en pitten: vooral in cashewnoten
  • Verse groenten: zoals spinazie, andijvie, sla, broccoli, bloemkool, groene koolsoorten, paksoi, Chinese kool, tuin- en waterkers, asperges en in champignons

Selenium

In je schildklier vind je de grootste hoeveelheid selenium. Dit mineraal is een sterk antioxidant en ontstekingsremmer. Tegelijk beschermt het je schildklier tegen oxidatieve schade en tegen schadelijke zware metalen als kwik. Selenium is vooral aanwezig in:

  • Alle vette vissoorten
  • Noten: para- en cashewnoten
  • Zaden: chiazaad
  • Schaal- en schelpdieren
  • Pitten: zonnebloempitten

Jodium

Vooral zeewier en zeevruchten zijn rijk aan dit mineraal. Je vindt dit mineraal ook in:

  • Witvis: vooral in kabeljauw, koolvis, schol en schelvis
  • Vette vis en in platvis (pladijs)
  • Gekookte eieren
  • Kaas
  • Halfvolle melk
  • Rundvlees

IJzer

Speelt een hoofdrol bij de gezondheid van je schildklier. Vooral patiënten met een ongezonde schildklier kampen met een tekort aan ijzer. Gezonde voeding met veel ijzer:

  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Verse groenten: vooral bietjes, asperges, zoete aardappelen, rucola sla, broccoli, andijvie, boerenkool
  • Peulvruchten: erwten bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Kip en kalkoen
  • Volkoren producten: deegwaren, zilvervliesrijst en alle soorten volkorenbrood, muesli
  • Fruit: watermeloen, zwarte bessen, abrikozen, perziken, pruimen,  dadels, vijgen en rozijnen

Recept voor een gezonde schildklier: Volkoren paste met Kip en champignons 

Ingrediënten voor vier personen: 300 gram volkoren pasta, 650 gram gekookte en in plakjes gesneden kipfilet, een eetlepel olijfolie, 300 gram verse champignons, een teentje knoflook, het sap van een halve citroen, twee eetlepels geraspte parmezaan, 200 milliliter magere room, een eetlepel olijfolie, salie, peper en zout

Bereiding

  • Kook de volkorenpasta volgens de instructies op de verpakking.
  • Stoof ondertussen de knoflook en salieblaadjes op een zacht vuur.
  • Doe er na een minuut de kip en de room bij en laat dit twee minuten koken.
  • Voeg de champignons en het citroensap toe.
  • Doe er de pasta bij en breng op smaak met peper en zout.
  • Verdeel de pasta over de borden en werk af met de parmezaanse kaas.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.