Verantwoorde snacks zijn belangrijk als je meer vet wilt verbranden en snel afvallen zonder jojo effect. Om je overgewicht definitief kwijt te spelen, geven zowel diëtisten als voedingscoaches meer en meer de voorkeur aan zes kleinere maaltijden per dag dan de klassieke drie grote maaltijden.


Samen met gezonde snacks houd je zo je metabolisme of stofwisseling constant actief. Dat is nodig om constant vet en ongezond buikvet te verbranden. Meer vet verbranden en extra spiermassa kweken zijn de belangrijkste voorwaarden om gezond af te slanken zonder het zo gevreesde jojo effect.

Maar wat verstaat men nu precies onder gezonde tussendoortjes, en wat zijn de meest gezonde snacks om eindelijk je gezond streefgewicht te bereiken en te behouden?

Wat je eet is belangrijker dan hoeveel je eet om meer vet te verbranden en af te vallen. Tijdens het afslanken speelt je metabolisme of stofwisseling een centrale rok. Hoe meer je metabolisme actief is, hoe meer vet en calorieën je zal verbranden.

Dat is dan ook de belangrijkste reden waarom diëtisten en voedingscoaches de voorkeur geven aan meerdere kleine maaltijden per dan boven de drie klassieke zoals de meesten van ons kennen.

Verkies jij om op een verantwoorde en dus gezonde manier af te vallen? Een gezond eetpatroon met hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en trage koolhydraten vind je HIER 

Tussendoor is er geregeld plaats voor gezonde snacks en gezonde tussendoortjes om je stofwisseling contant aan de praat te houden. De meesten die gezond en blijvend willen afvallen vinden meestal een gezond ontbijt, een gezond middag – en avondmaal belangrijk om hun einddoel te bereiken.

Verwonderlijk genoeg hechten ze weinig belang aan gezonde snacks als tussendoortje. Ze kiezen dan meestal voor zoete, calorierijke en ongezonde snacks om hun hongergevoel te onderdrukken. Dat is zeker het geval voor de velen die kozen voor een ongezond, en in extreme gevallen zelfs levensbedreigend crash dieet. Daarbij wordt het dagelijks aantal calorieën zo sterk terug geschroefd dat ze constant met een hongergevoel rondlopen en letterlijk alle uren van dag en nacht kunnen eten.

Deze (vr)eetbuien zijn de belangrijkste oorzaak van overgewicht, zwaarlijvigheid en obesitas.

Gezonde recepten voor alledag en verantwoorde snacks voor ene platte buik, vind je HIER

Verantwoorde snacks: Wat zijn gezonde snacks of gezonde tussendoortjes?

Verantwoorde snacks en gezonde tussendoortjes zijn in de eerste plaats caloriearm, en  rijk aan gezonde voedingsstoffen uit de overbekende Schijf van Vijf.

De meest caloriearme snacks en tussendoortjes zijn ongetwijfeld rauwe groenten en vers fruit. Maar ook hier is variatie troef. Noten, zaden, groentekiemen en pitten behoren eveneens tot de meest caloriearme tussendoortjes.

Eet je gezond en beweeg je voldoende, maar geraak je geen grammetje vet kwijt? Dan zijn meestal de zoete, calorierijke en ongezonde snacks de boosdoeners

Verantwoorde snacks helpen je sneller afvallen. Eet je gezond en beweeg je voldoende, maar geraak je geen grammetje vet kwijt? Dan zijn meestal de zoete, calorierijke en ongezonde snacks de boosdoeners

Verantwoorde snacks zijn snacks met minder dan 110 kcal.

Verantwoorde snacks: Gezond eetpatroon

Verlies jij ondanks een gezond eetpatroon en voldoende lichaamsbeweging geen grammetje vet? Dan ligt de oorzaak wellicht in de keuze van je tussendoortjes. Je vergeet daarbij wellicht dat de meeste snacks rijk zijn aan verzadigde vetten, transvetten en toegevoegde geraffineerde suikers.

Alles over ongezonde vetten, verzadigde vetten en transvetten, lees je HIER

Start daarom vandaag nog met het vervangen van je ongezonde snacks door gezonde tussendoortjes met weinig ongezonde vetten en toegevoegde suikers, maar des te rijker aan voedingsvezels.

Deze voedingsvezels verteren langzamer en verbruiken meer energie. Daardoor verbrand je meer vet en zul je gemakkelijker afvallen.

Verantwoorde snacks die je meer vet doen verbranden en sneller afslanken:

  • Noten: en dan vooral walnoten, amandelen, walnoten, macadamianoten en pistachenoten. Naast weinig of geen koolhydraten, zijn noten een belangrijke bron van gezonde vetten, hoogwaardige eiwitten en vezels. Je vindt in noten ook serotonine, een hormoon dat je verzadigingsgevoel verlengd en je honger langer uitstelt. Daardoor eet je automatisch minder, en val je afval. Het eten van noten heeft tevens een positief effect op je humeur. Serotonine is niet voor niets hét gelukshormoon bij uitstek
  • Rauwe groenten: komkommer, tomaten, avocado, augurken, wortelen, sla, broccoli en waterkers mag je onbeperkt eten. Alle groenten bestaan grotendeels uit water en bevatten dus weinig of geen calorieën. Groenten zijn tegelijk een bron voedingsvezels.
Rauwe groenten en vers fruit blijven de meest gezonde en verantwoorde snacks

Verantwoorde snacks zoals rauwe groenten en vers fruit doen je meer vet verbranden en afslanken

Fruit: de voedingsstoffen in fruit zijn vergelijkbaar met groenten. De meeste fruitsoorten bestaan vooral uit water en gezonde voedingsstoffen waaronder vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels. Door de aanwezigheid van fruitsuiker is fruit wel calorierijker, maar dat weegt lang niet op tegen de vele gezondheidsvoordelen van fruit. Fruit is absoluut geen dikmaker, wat sommige dieetgoeroe’s ook moge beweren. Eet maximaal drie stukken fruit per dag. Variëren is daarbij erg belangrijk

  • Gedroogde vruchten: bevatten een kleinere concentratie aan gezonde voedingsstoffen dan vers fruit. Dat is het gevolg van de verdamping van het water dat in deze vruchten aanwezig is. Gedroogde vruchten zijn vooral rijk aan voedingsvezels, die je vlug een ‘vol’ gevoel bezorgen
  • Peulvruchten: zoals bonen, erwten, groentekiemen, linzen en kikkererwten zijn een belangrijke bron van hoogwaardige eiwitten, en bevatten weinig of geen vet. Peulvruchten zijn tevens rijk aan trage koolhydraten die langzaam verteren en veel vet en calorieën verbranden. In combinatie met hoogwaardige eiwitten zijn ze je beste garantie op gezond en blijven afvallen zonder jojo effect
  • Zaden en pitten: en vooral sesamzaad, chiazaad, lijnzaad, pijnboompitten, zonnebloempitten en pompoenpitten verbranden vooral ongezond buikvet. Eet dagelijks een handjevol gemengde noten en zaden voor een platte buik
  • Gekookte eieren: eet ‘s morgens bij je ontbijt één of twee gekookte eieren, en je zal veel minder vlug honger hebben
  • Andere gezonde snacks voor een platte buik zijn: rijstwafels, crackers, bij voorkeur uit de natuurwinkel of de bio- shop. Deze bevatten de hoogste concentratie aan gezonde voedingsstoffen en chocolade met meer dan 85% cacaobonen. Eet deze pure chocolade echter met mate, maximaal 20 gram per dag

Verantwoorde snacks: Ben jij ook op zoek naar gezonde snacks?

Die vind je ongetwijfeld in het 7×7 afslank receptenboek van voedingscoach Jasper Alblas.

Deze gezonde recepten met natuurlijke ingrediënten, vind je HIER

De vele lezers van Leefnugezonder genieten TIJDELIJK van een maximale korting via onderstaand website!