Gezond oud worden – Hoe doen we dat?

Spread the love


[fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”20px” padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text]

Gezond oud worden – Hoe doen we dat?

Gezond oud worden is spijtig genoeg niet iedereen gegeven.  We worden gemiddeld wél ouder, maar dat gebeurd niet in omstandigheden die we wel zouden willen. Ons natuurlijk verouderingsproces is voorlopig (?) niet te stoppen. Toch kunnen we volgens diëtisten en voedingscoaches heel wat zelf doen om langer te leven. Dat kan door in de eerste plaats ons natuurlijk verouderingsproces zoveel mogelijk te vertragen.

Gezond oud worden, hoe kan dat en wat kunnen we daar zelf aan doen?

Door de eeuwen heen ging onze algemene levensverwachting er steeds op vooruit. Langer leven is dus geen probleem. Gezond ouder worden wél.

Ons natuurlijk verouderingsproces is nog steeds niet te stoppen.

En het zal beslist nog een tijdje duren vooraleer het zover is. Dat het ooit zover komt, staat volgens wetenschappers vast. Maar ondertussen zitten we dus wél met de vraag, wat we zelf kunnen doen om gezond oud worden. Dat is nog altijd niet vanzelfsprekend. Een wonderpil waarmee we gezond oud worden bestaat niet.

Niettemin kunnen we zowel onze gezondheid als onze ouderdom positief beïnvloeden en gezond oud worden.

Als we met enkele belangrijke wetenschappelijke gegevens rekening houden, lukt dat ons wél.

Met botox bijvoorbeeld.

Ouder worden is synoniem van vervelende kwaaltjes en ouderdomsziekten. Door een gezond, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon en voldoende lichaamsbeweging kunnen we daar wat aan doen. En gezond ouder worden. Ook als het om het vertragen van ons natuurlijk verouderingsproces gaat.

Gezond oud worden en slijtage

Velen denken dat oud worden het gevolg is van slijtage. Slijtage bijvoorbeeld van onze spieren, gewrichten en organen. Wetenschappers deden hier al heel wat onderzoek naar, en dat blijkt dus niet het geval te zijn.

Resultaten van al deze onderzoeken leren ons dat veroudering vermijdbaar is.

Zowel door het beïnvloeden van onze genen en van onze levensgewoonten. En daar kunnen we zelf wel wat aan doen. Hoe gevarieerder onze voeding, en hoe meer gezonde voedingsstoffen die bevat, hoe groter onze kans om gezond oud te worden.

Wat moeten we dan eten om langer in goede gezondheid te leven?

Gezond oud worden met groenten en fruit 

Zowel verse groenten als fruit zijn hoofdrolspelers in ieder gezond eetpatroon. Ze barsten immers van alle gezonde voedingsstoffen waaronder vooral vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels.

Antioxidanten beschermen ons tegen de schadelijke vrije radicalen.

Die dringen ons lichaam binnen en maken ons ziek. Het belang van deze antioxidanten wordt door sommigen meer en meer in twijfel getrokken. Nog steeds ten onrechte.

Een gevarieerde voeding voorkomt allerlei vervelende ongemakken en aandoeningen.

Voor een maximale bescherming, eten we dagelijks minstens 200 gram verse groenten en twee stukken. Groenten en fruit zijn onze beste bescherming tegen onder meer aderverkalking, levensbedreigende hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes. Meer en onbeperkt fruit eten gaat ten nadele van ons lichaamsgewicht, als gevolg van fruitsuiker of fructose.

Tip: eet regelmatig soep. Soep is caloriearm, heeft ons een langer verzadigingsgevoel en voorkomt een tekort aan gezonde voedingsstoffen. 

Gezond oud worden met look en olijfolie

Het mediterrane dieet is nu al jarenlang en met voorsprong het gezondste eetpatroon ter wereld. Inwoners van mensen uit landen langsheen de middellandse, worden heel wat ouder dan de Europese gemiddelden.

In dat mediterrane dieet hecht men grote waarden aan het gebruik van look en olijfolie in de keuken.

Olijfolie versterkt onze hart- en bloedvaten en verkleint het risico op veel voorkomende en agressieve soorten kanker. Op zijn beurt barst look van sterke antioxidanten. Deze antioxidanten zijn in staat om ouderdomsziekten te voorkomen.

Knoflook helpt tegen:

leefnugezonderbuttonGROENEVOvergewicht

leefnugezonderbuttonGROENEVAderverkalking

leefnugezonderbuttonGROENEVHart- en vaatziekten

leefnugezonderbuttonGROENEVHoge bloeddruk

leefnugezonderbuttonGROENEVVerkoudheden

leefnugezonderbuttonGROENEVGriep

leefnugezonderbuttonGROENEVBronchitis

leefnugezonderbuttonGROENEVOntstekingen van onze lichtwegen

Gezond oud worden met vette vis, veldsla en koolzaadolie

Zowel vette vis, als veldsla en koolzaadolie zijn even belangrijke bronnen van omega 3 vetzuren. Deze meervoudig onverzadigde vetzuren stimuleren onze gezondheid, en helpen ons meer vet te verbranden en gemakkelijker af te vallen. Wij hebben deze De omega 3-vetzuren nodig op iedere leeftijd, maar vooral vanaf onze veertigste verjaardag. Naast hart- en vaatziekten en kanker, zijn dat ook artrose en alzheimer.

leefnugezonderbuttonGROENEVVette vis: wilde zalm, paling, makreel, tonijn, forel, sardienen, dorade, heilbot, haring en ansjovis

leefnugezonderbuttonGROENEVVeldsla: bevat vooral vitamine C, en ijzer. Stimuleert onze spijsvertering, kalmeert de maag, versterkt ons immuunsysteem, en zorgt voor een jonge en strakke huid

leefnugezonderbuttonGROENEVAndere voeding rijk aan omega- 3 vetzuren: papaja, groene bladgroenten, noten, zaden, zuivelproducten en peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, linzen en kikkererwten)

Gezond oud worden met volkorenproducten, water en rode wijn

Volkorenproducten barsten van de voedingsvezels. Deze vezels doen ons niet alleen om meer vet verbranden en gemakkelijker afvallen. Voedingsvezels vertragen tevens ons natuurlijk verouderingsproces.

leefnugezonderbuttonGROENEVVoeding rijk aan voedingsvezels: volkorenbrood, volkoren deegwaren, pasta en zilvervliesrijst.

Water zorgt voor voldoende hydratatie en een lichaam zonder giftige afvalstoffen, en ook doet ons minder vlug verouderen. Rode wijn levert dan weer de nodige polyfenolen en reservatol, twee stoffen met een positieve werking op ons verouderingsproces.

leefnugezonderbuttonGROENEV

Pure chocolade: met minstens 75% pure cacao. Zit boordevol antioxidanten

Gezond oud worden met een gezond leefpatroon

Een gezond eetpatroon is onvoldoende om ons verouderingsproces maximaal te vertragen. Daar is een gezond leefpatroon even onmisbaar voor dan gezonde voeding.

Tips voor een gezond leefpatroon: 

leefnugezonderbuttonGROENEVLichaamsbeweging: dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, fietsen en/of zwemmen (aquagym) op eigen tempo volstaan

leefnugezonderbuttonGROENEVStress vermijden: chronische stress verhoogt de productie van het hormoon cortisol, dat ons lichaamsproces versnelt. Tijdig rusten en ontspannen is dus de boodschap

leefnugezonderbuttonGROENEV

Medische controle: laat vanaf je vijftigste je minstens ieder jaar medisch controleren. Ook hier is voorkomen veel beter dan genezen

leefnugezonderbuttonGROENEVAf en toe eens vasten: vasten met tussenpozen doet wonderen, zowel om gezond af te vallen als om onze natuurlijke veroudering zo lang mogelijk uit te stellen. De bedoeling is om wekelijks minstens zestien uur te vasten.[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.