Gezond ontbijten zonder suiker met deze natuurlijke voedingsmiddelen

Een gezond ontbijt met veel eiwitten

Gezond ontbijten zonder suiker gaat makkelijker dan je denkt. Zeker als je gezond en natuurlijk eet. Dat zorgt in de eerste plaats voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel waardoor je die vervelende suikerdi te snel af bent.


Het vermindert tegelijk ook je trek in zoet en ongezonde tussendoortjes, belangrijke oorzaken van overgewicht en daaraan gelinkte en veel voorkomende aandoeningen. Je lichaam schakelt daardoor ook over op vetverbranding en dat is dan weer belangrijk voor al diegenen die iets aan hun overgewicht willen doen. Gezond ontbijten zonder suiker heeft ook een gunstige invloed op je hormonen , verbetert je concentratie en voorkomt ongezonde (vr)eetbuinen. 

Welke gezonde en vooral natuurlijke voedingsmiddelen doen je makkelijker gezond ontbijten zonder suiker?

Geraffineerde witte suiker is een van d ebelangrijkste oorzaken van overgewicht. Maar ook van hart- en vaatziekten, ongezond buikvet, verstoorde hormonen, teveel slechte cholesterol, hoge bloeddruk en diabetes. Suiker en suikerrijke voeding kun je dus best laten liggen. Suiker eten bij je ontbijt heeft nadelige gevolgen overdag. Je zorgt zo voor een onstabiele bloedsuikerspiegel en je drang naar zoet wordt alleen maar groter. Gezond ontbijten zonder suiker doet je trek in ongezonde tussendoortjes verdwijnen waardoor je zonder honger je volgende maaltijd bereikt.

Gezond ontbijten zonder suiker

Gezond ontbijten zonder suikerOns ontbijt is rijker aan suiker dan we zelf beseffen. Het wordt aan steeds meer voedingsproducten toegevoegd, zelfs aan voedingsmiddelen waar suiker niet thuishoort. Dat doet men om zowel hun smaak als houdbaarheid te verbeteren. Ontbijtproducten die we als gezond beschouwen maar teveel toegevoegde suikers bevatten zijn ongetwijfeld:

  • Muesli, cruesli en andere soorten granola: zijn vaak rijk aan toegevoegde suikers. Dat wordt vaal verborgen door deze populaire ontbijtproducten te zoeten met honing
  • Granenrepen en ontbijtkoek: hebben een gezond imago, maar kant en klare graan- en energierepen barsten vaak van de toegevoegde suikers of vetten
  • Vruchtenyoghurt en drinkontbijtjes: yoghurt is gezond en uitstekend bij je ontbijt als het natuuryoghurt zonder toevoegingen betreft. Ook yoghurt met toegevoegde fruitmousse bevat veel teveel suiker. Kies dus voor onbewerkte natuuryoghurt zonder toevoegingen en doe er zelfs enkele stukjes vers fruit bij
  • Alle zoete broodsoorten: croissants, alle soorten wit brood zijn evenveel bronnen van toegevoegde suikers. Als je graag brood eet, kies dan voor volkorenbrood
  • Broodbeleg: maakt ons ontbijt zeker ongezond. Niet alleen kant en klare confituur, jam en gelei bevatten veel toegevoegde suikers. Verrassend genoeg is dat ook zo met kruidenkaas en alle bewerkte vleeswaren
  • Bewerkt vlees als broodbeleg (charcuterie): bevatten ook suiker maar vooral toegevoegde vetten. Dat is zo bij worst, paté, salami en noem maar op ,
  • Kant en klare fruit- en vruchtensap: bevatten weinig of geen voedingsvezels maar des te meer toegevoegde suikers

Zo is gezond ontbijten zonder suiker best mogelijk

Gezond ontbijten zonder suikerMet voldoende motivatie is gezond ontbijten zonder suiker veel makkelijker dan je denkt. Hou rekening met enkele belangrijke factoren en je zult vlug gezond ontbijten zonder suiker:

Gezond ontbijten zonder suiker: Eet natuurlijk in plaats van bewerkt

Geef zoveel mogelijk de voorkeur aan onbewerkte voedingsmdidelen. Die bevatten geen enkele toevoegde stof. Natuurlijke voeding zonder toevoegingen zijn:

Verse groenten en fruit

  • Granen: en in de eerste plaats haver, havermout, zemelen en boekweit
  • Zuivel en zuivelproducten: magere kaas (+20) magere melk, en natuurlijke kwark en yoghurt zonder toevoegingen
  • Onbewerkte vleeswaren: wilde zalm, forelfilet, rosbief, gerookt vlees, eieren, avocado, zelf gemaakte humus

Gezond ontbijten zonder suiker door aandachtig de voedingslabels te controleren

Wil je gezond ontbijten zonder suiker? Lees dan aandachtig de labels die je op de verpakkingen van alle voedingsproducten vindt. Zo kun je alle producten met toegevoegde suikers van je dagelijks menu schrappen. Maar suiker staat niet altijd als zodanig op de verpakking vermeld. Toegevoegde suiker vaak verborgen door andere benamingen te vermelden zoals:  agavesiroop, basterdsuiker, diksap, bietsensuiker en bietensap, dadelsuiker, fructose, glucose, fruitsapconcentraat, fruitsuiker, honing, kaneel, kaneelsuiker, kokosbloemsuiker, palmsuiker, rietsuiker, suchrose en vanille. In totaal gebruikt men meer dan 150 benamingen om toegevoegde suikers aan te duiden.

Gezond ontbijten zonder suiker: Fruit blijft gezond, maar eet het met mate

Gezond ontbijt zonder suikerFruit bevat fructose of fruitsuiker maar de nadelen daarvan wegen lang niet op tegen de vele voordelen van vers fruit. Fruit past in ieder gezond ontbijt, ook als je makkelijker wilt afvallen. Het is rijk aan vele gezonde voedingsstoffen en bevat nauwelijks calorieën. Vanwege de aanwezigheid van fruitsuikers eet je fruit niet onbeperkt. Als je makkelijk wilt afvallen eet je nooit meer dan een stuk fruit per dag.

Fruit met de kleinste hoeveelheid fructose: citroen en limoen, frambozen, rabarber, veenbessen, aardbeien, abrikozen, avocado’s bananen, bosbessen, grapefruit, kiwi’s, mandarijn, meloenen, nectarines, papaya’s, perziken, tomaten en zwarte bessen

  • Fruit met de hoogste hoeveelheid fructose: ananas, pruimen, sinaasappels, appels, bramen, druiven, gedroogd fruit, zoals dadels, rozijnen, gedroogde abrikozen en pruimen, granaatappels, kersen, mango’s, peren en vijgen

Je hebt voldoende keuze om gezond te ontbijten zonder suiker

Gezond ontbijten zonder suikerWees gerust, je hebt voldoende keuze om gezond te ontbijten zonder suiker. Als gezond ontbijt zonder suiker eet je bijvoorbeeld:

  • Havermout: zorgt naast vele gezonde voedingsstoffen voor een snel en lang voldaan gevoel als gevolg van zijn vele voedingsvezels. Verhoog de voedzaamheid van havermout met verse stukjes fruit, kaneel en cacoa
  • Twee sneetjes brood, groenten en eiwitten: twee sneetjes volkorenbrood met veel eiwitten zoals in kwark, kip- en kalkoenfilet, magere kaas, zelf gemaakte humus en notenboter met stukjes rauwe groenten en vers fruit
  • Natuur yoghurt en kwark zonder toevoegingen: zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten. Combineer ze met verse stukjes fruit een handjevol onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Eieren: gekookt, gebakken  of in een omelet passen uitstekend in een gezond ontbijt zonder suiker. Je verhoogt nog de voedingswaarde van eieren door er rauwe groenten, kruiden, noten, zaden of pitten aan toe te voegen. Eieren mag je nu zelfs dagelijks eten
  • Een zelf gemaakte smoothie met veel groenten en enkele stukjes fruit: zelf gemaakte smoothies zijn rijker aan alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen en vooral aan voedingsvezels. Kant en klare smoothies bevatten nauwelijks vezels en des te meer toegevoegde suikers.

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen zonder suiker doe je alleen in een gezond voedingspatroon zoals beschreven met in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.