Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

 

We besteden met z’n allen steeds meer aandacht aan een gezonde voeding, en dat kunnen we alleen maar toe juichen. Een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding ligt immers aan de basis van een gezond en (hopelijk) lang leven. Super foods als broccoli, pompoen en de kleine goji- en maca besjes bewezen reeds uitvoerig hun geneeskrachtige werking. En het zal niet lang meer duren of chiazaad zal dit lijstje van super foods aanvullen. Chiazaad wordt ook bij ons steeds populairder. Deze chiazaadjes barsten van de vitaminen, mineralen en antioxidanten, voedingsvezels en eiwitten. Maar chiazaad is tot veel meer in staat. Wat is chiazaad eigenlijk en welke heilzame invloed hebben deze kleine zaadjes op je gezondheid? 

 

Een chiaplantage in Mexico

Chiazaad is afkomstig van de chia muntstruik die weelderig groeit in landen als centraal en zuid Mexico en in Guatemala. Deze muntstruik draagt prachtige bloemen die op hun beurt kleine zaadjes produceren. Die zaadjes zijn best vergelijkbaar met maanzaad. Duizenden jaren geleden werd de chiaplant door zowel de Maya’s als de Azteken gebruikt als krachtvoedsel en geneesmiddel. Chiazaadjes gaven de strijders de nodige energieboost en hadden ook een positieve invloed op hun uithoudingsvermogen.

Voedingswaarde

Deze kleine chiazaadjes hebben een neutrale smaak en worden worden voor gebruik enige tijd in water gelegd. De zaadjes worden zo een gebruiksvriendelijke gel. Chiazaadjes bezitten een nog nooit eerder geziene voedingswaarde. Zo bevatten ze meer magnesium dan het andere super food broccoli, en dat wil heel wat zeggen! Geen enkel ander super food bevat meer omega 3- vetzuren, meer calcium, selenium, ijzer, kalium en voedingsvezels als deze chiazaadjes. Ze zijn dan ook bijzonder geneeskrachtig voor alle leeftijden maar vooral voor veertigplussers en vrouwen.

Gezond afslanken

Chiazaad was reeds hét krachtvoer van de Azteken

 

Wil je gezond afslanken dan mag een handvol chiazaad op je dagelijks menu niet ontbreken. Ze geven j immers een langer verzadigd gevoel zodat je minder calorieën nodig hebt en ook je trek in meestal ongezonde tussendoortjes zal verminderen. Deze zaadjes zijn immers in staat enorme hoeveelheden water op te slorpen. Ze barsten van de voedingsvezels en antioxidanten. Deze antioxidanten beschermen je niet alleen tegen de schadelijke vrije radicalen die je ziek maken. Ze houden tegelijkertijd ook je bloedsuikerspiegel op een gezond peil.

Hormonen in evenwicht

Chiazaad biedt ook vele voordelen aan vrouwen in de menopauze. Als je de chiazaadjes enkele minuten laat weken in water krijg je een gelei- achtige stof. Wanneer deze gel in je maag terecht komt, dan zorgen ze ervoor dat de omzetting van koolhydraten in suikers sterk wordt vertraagd. Dat geeft aanleiding tot een lagere suikerpiek in je bloed, waardoor je lichaam minder insuline moet aanmaken. Daardoor blijven je hormonen in balans. Met een lagere aanmaak van insuline zal je ook veel gemakkelijker gewicht verliezen.

Extra spiermassa

Chiazaad is ook uitstekend voor al diegenen die extra spiermassa willen opbouwen. Het is immers rijk aan eiwitten, onmisbaar voor de opbouw van extra spieren en andere weefsels. Dit proces is ideaal voor iedereen die gezond wil afslanken en vet willen omzetten in spiermassa.

Een chiabolletje in volle bloei

 

Spieren verbruiken in rust immers meer calorieën en energie dan vet. Extra spiermassa opbouwen is dus van groot belang voor iedereen die op een gezonde en verantwoorde manier zijn streefgewicht wil bereiken en ook behouden.

Tegen osteoporose

Dit super zaadje absorbeert ook extra calcium, onmisbare bouwstof voor sterke botten. Chiazaad is dan ook doeltreffend tegen osteoporose waar vooral vrouwen in de menopauze door getroffen worden. Tot hiertoe werd steeds beweerd dat melk en melkproducten belangrijk waren om osteoporose of botontkalking te voorkomen, maar dat is volgens wetenschappers duidelijk niet het geval. Melk doet juist het tegenovergestelde en onttrekt calcium aan je beendergestel. Extra opname van calcium is ook belangrijk voor het ontspannen en samentrekken van je spieren. Chiazaad draagt daarmee zijn steentje bij tot een krachtige en regelmatige hartslag waardoor je risico op hartfalen verkleint.

Gezond geheugen

Chiazaadjes worden meer en meer gebruikt bij een stevig en gezond ontbijt en in gezonde smoothies

Chiazaadjes barsten van de omega 3- vetzuren, onverzadigde en meervoudige vetten die je hormonen in evenwicht brengen en houden. Omega 3- vetzuren hebben ook een sterke ontstekingsremmende werking en verlagen je risico op hart- en vaatziekten. Ze zijn ook belangrijk voedsel voor je hersenen en zorgen zo voor een gezond geheugen.

Extra tips van de diëtiste:

  • Gezond ontbijt: maak een gel van chiazaadjes door deze een tiental minuten te laten weken in water. Je kan deze gel perfect gebruiken bij ieder gezond ontbijt en in gezonde slaatjes.
  • Voor je beste conditie: om na de lange, donkere en koude winter je beste conditie terug te vinden eet je dagelijks een handvol van deze chiazaadjes.
  • Verkrijgbaar: chiazaadjes zijn verkrijgbaar in iedere natuurwinkel en bioshop en ook op internet zijn verschillende gespecialiseerde websites te vinden die hoogwaardige chiazaadjes aanbieden.