Gezond aankomenPrecies zoals er veen zijn die willen afvallen om hun gezondheid te verbeteren, zijn er ook landgenoten die moeten aankomen. Na een aandoening of een medische ingreep bijvoorbeeld.
Spread the love

Gezond aankomen op een gezonde manier? Het kan! Schrik niet van deze vraag, ondergewicht komt namelijk veel meer voor dan je denkt.

Onlangs kreeg ik een vraag van een van onze vele lezers die wou aankomen na een operatieve ingreep.

Ze wou graag op een gezonde manier wat aan haar ondergewicht doen, maar wist niet precies hoe ze dit het best aanpakte.

In dit artikel heb ik het uitgebreid over gezonde voeding die je verantwoord aan gewicht doet winnen. Dat gaat van eiwitrijke voeding tot gezonde vetten.

Ik geef je eenvoudige, maar doeltreffende tips om verantwoord gewicht bij te winnen op een natuurlijke manier.

Gezond aankomen? Zo doe je dat!

Veel landgenoten streven naar gewichtsverlies. Maar ook het tegenovergestelde is waar. Er is ook een groep mensen die juist graag wat kilo’s willen aankomen.

Gezond aankomen is vaak niet alleen esthetisch belangrijk. Het is vaak essentieel zijn voor een betere gezondheid.

Waarom is gezond aankomen belangrijk?

Een goed gewicht is cruciaal voor het behouden van een goede gezondheid. Ondergewicht kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen, zoals een verminderde weerstand, een tekort aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen en verhoogd risico op infecties.

Bovendien kan ondergewicht leiden tot mentale problemen zoals verminderd zelfvertrouwen en zelfbeeld.

Oorzaken van ondergewicht

Er zijn verschillende factoren die kunnen bijdragen aan ondergewicht, waaronder:

  • Erfelijkheid: sommige mensen hebben van nature moeite om aan te komen.
  • Snel metabolisme: mensen met een snel metabolisme verbranden meer calorieën dan ze consumeren, waardoor ze moeilijk aankomen.
  • Onderliggende medische aandoeningen: bepaalde ziekten en aandoeningen kunnen leiden tot gewichtsverlies of problemen met het opnemen van voedingsstoffen.
  • Stress en angst: emotionele stress kan het eetgedrag beïnvloeden en leiden tot gewichtsverlies.

Symptomen van ondergewicht

Enkele symptomen die kunnen wijzen op ondergewicht zijn:

  • Gebrek aan energie en vermoeidheid
  • Verminderde spiermassa en kracht
  • Frequente infecties en langzame genezing
  • Verminderde vruchtbaarheid
  • Mentale gezondheidsproblemen zoals angst of depressie

Voordelen van gezond aankomen

Het bereiken van een gezond gewicht heeft verschillende voordelen voor de algehele gezondheid. Enkele voordelen zijn:

  • Verbeterde weerstand tegen ziekten en infecties
  • Verhoogde energie en vitaliteit
  • Betere spierkracht en uithoudingsvermogen
  • Verbeterde vruchtbaarheid
  • Positief effect op mentale gezondheid en zelfvertrouwen

Gezond aankomen met deze natuurlijke voeding

Een gezond eetpatroon, gericht op aankomen, bevat voldoende calorieën om een positieve energiebalans te creëren.

Geef daarom de voorkeur aan voedingsmiddelen die rijk zijn aan gezonde voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden, met een evenwicht tussen macronutriënten.

Voedingsmiddelen waarmee je gezond kunt aankomen:

  • Volkoren granen: vooral haver en zoals havermout, zemelen, boekweit, gierst en quinoa.
  • Volkorenproducten: zoals alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst (bruine rijst)
  • Mager vlees: rosbief en magere biefstuk
  • Wit vlees: kip en kalkoen
  • Vette vis: eet wekelijks tweemaal wilde zalm, tonijn, paling, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring of ansjovis. Vette vis is rijk aan eiwitten en essentiële vetten, vooral omega-3 vetzuren.
  • Zuivelproducten: zoals melk, yoghurt en kaas voor calcium en eiwitten
  • Peulvruchten: naast linzen en kikkererwten zijn dat ook (dop)erwten, groentekiemen en maïs. Peulvruchten bevatten vooral veel voedingsvezels en hoogwaardige eiwitten.
  • Onbewerkte noten, zaden, pitten en pindakaas voor gezonde vetten en extra calorieën. Onbewerkt is ongezouten, niet geroosterd en ongebrand.
  • Vers fruit en groenten voor vitamines, mineralen en antioxidanten.

Kruiden om gezond aan te komen

Sommige kruiden stimuleren je eetlust en bevorderen gewichtstoename op een gezonde manier. Enkele kruiden die bekend staan om hun eetlust opwekkende eigenschappen zijn:

  • Gember: verbetert je spijsvertering en verhoogt je eetlust.
  • Kurkuma: heeft ontstekingsremmende effecten en helpt alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels beter opnemen.
  • Fenegriek: stimuleert je eetlust en verhoogt je calorie-inname.
  • Paardenbloem: versterkt en bevordert je eetlust. Zijn zoete smaak stimuleert de aanmaak van gal, waardoor het de productie van spijsverteringsenzymen stimuleert. Drink voor elke maaltijd een kop paardenbloemthee
  • Gentiaan: dit gezond en veelzijdig kruid werkt versterkend. Het verbetert je spijsvertering en werkt sterk gal afdrijvend. Daardoor kom je makkelijker aan op een natuurlijke manier.

Supplementen om gezond aan te komen

Je kunt het effect van zo een gezond eet- en leefpatroon om gezond aan te komen versterken met het gebruik van natuurlijke voedingssupplementen.

Raadpleeg altijd eerst je huisarts of je diëtist voor je start met het gebruik van supplementen.

Enkele supplementen die kunnen helpen bij gezond aankomen zijn:

Duivelsklauw stimuleert je spijsvertering

Duivelsklauw is een natuurlijk kruid dat al eeuwenlang wordt gebruikt voor verschillende gezondheidsvoordelen. Een van de onverwachte voordelen is het stimuleren van de eetlust.

Veel mensen hebben moeite om voldoende voedsel binnen te krijgen, of het nu komt door stress, medicatie of andere gezondheidsproblemen. Duivelsklauw kan een nuttig hulpmiddel zijn in deze situaties.

Duivelsklauw verhoogt de maagzuurproductie en stimuleert je spijsvertering. Dit verhoogt je eetlust, waardoor je ook meer gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Dit kruid is verkrijgbaar als supplement in tabletten, capsules, tincturen en thee.

Zink onmisbaar voor meer weerstand en eetlust

Zink onmisbaar voor meer weerstand en eetlust. Het versterkt je immuunsysteem en verhoogt je natuurlijke weerstand.

Een gebrek aan zink vertraagt je stofwisseling en zorgt voor onverteerd voedsel in je maag-darmstelsel. Zink heeft daarnaast ook invloed op het ghreline, of het hongerhormoon.

Combineer magnesium met calcium voor betere opname

Een ander mineraal met een positief effect op je eetlust is ongetwijfeld magnesium. Verlies van eetlust is een belangrijk symptoom van magnesiumtekort.

Magnesium reguleert ook angst en stress. Als deze factoren ook uw eetlust beïnvloeden, is het een goed idee om dagelijks een voedingssupplement met magnesium in te nemen.

Voor een betere opname wordt zink vaak gecombineerd met calcium.

Vitamine B

Een supplement vitamines B12 en B11 (foliumzuur) is uitstekend om je eetlust te vergroten.

Te weinig vitamines is vaak oorzaak van een slechte eetlust en van een gebrek aan energie. Met vermoeidheid als gevolg.

Samen met vitamine B11 zorgt vitamine B12 voor de productie van rode bloedcellen.

Bij te weinig vitamine B11 en B12 vergroot je risico op bloedarmoede en een slechte stofwisseling, wat je eetlust vermindert.

Andere eetlust opwekkende supplementen zijn ook:

  • Eiwitpoeder: kan worden toegevoegd aan smoothies of maaltijden voor extra eiwitten
  • Multivitaminen: zorgen ervoor dat je alle essentiële vitaminen en mineralen binnenkrijgt
  • Vetzuren zoals omega-3: ondersteunen een gezonde stofwisseling en celgroei

Conclusie: Gezond aankomen belangrijk bij ondergewicht

Gezond aankomen is belangrijk voor mensen ondergewicht hebben. Het verbetert hun algehele gezondheid, vermindert hun risico op ziekten en bevordert hun algemeen welzijn.

Door te kiezen voor een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon en voldoende beweging, gecombineerd met de juiste kruiden en voedingssupplementen, bereik je op een verantwoorde manier je gezond gewicht.

By Redactie

Hallo, Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimized by Optimole