Eten zonder koolhydraten en de gevolgen voor je gezondheid en lichaamsgewicht

Eten zonder koolhydraten is voor velen dé manier om snel veel af te vallen. We moeten daarbij wel het onderscheid maken tussen twee soorten koolhydraten. De ene soort koolhydraten is de andere niet. Er bestaan inderdaad belangrijke verschillen tussen beide soorten koolhydraten.

Kortom, is eten zonder koolhydraten een goed idee en wat zijn de gevolgen voor onze gezondheid?

Diegenen die iets aan hun overgewicht willen doen vallen vaak van het ene uiterste in het andere. Van hun voedingspatroon met vaak veel suikers en vetten bannen ze meteen alle soorten koolhydraten. Koolhydraatarm eten wordt aangeraden voor een betere gezondheid en gezond lichaamsgewicht. Maar koolhydraatarm is lang niet hetzelfde dan koolhydraatvrij. De belangrijkste snelle koolhydraten en vooral suiker kunnen we best missen. Trage koolhydraten zijn een ander verhaal. Ze geven ons de nodige gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels om gezond te blijven functioneren. Ze doen ons ook minder eten. Vezels verlengen immers ons verzadigingsgevoel waardoor we minder vlug honger hebben.
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Eten zonder koolhydraten: Voeding met veel en weinig koolhydraten

Eten zonder koolhydratenAls we gezond willen eten en snel ons gezond streefgewicht willen bereiken en behouden eten we best weinig of geen suiker en voeding rijk aan zetmeel. We denken dan in de eerste plaats aan:

Geraffineerde witte suiker

Snoep, koekjes en gebak

Geraffineerde witte deegwater

Witte rijst

Alle soorten wit brood

Aardappelen

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Gezonde trage koolhydraten vinden we vooral in:

Eten zonder koolhydratenVolkorengranen: en vooral in haver, zemelen en in boekweit

Volkorenbrood

Volkoren deegwaren

Zilvervliesrijst

Verse groenten en fruit

Onbewerkte noten, zaden en pitten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand 

Eten zonder koolhydraten: Snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten zoals suiker en zetmeel zijn een van de belangrijke oorzaken van teveel buikvet en overgewicht. Geen van beiden eten geeft ons dus de meeste voordelen. Snelle koolhydraten verteren razendsnel en blijven nauwelijks in ons spijsverteringsstelsel. Ze vragen dan ook geen energie om te verteren.

Bloedsuikerspiegel

Ze hebben ook een negatieve invloed op onze bloedsuikerspiegel. Na het eten van voeding rijk aan snelle koolhydraten piekt onze bloedsuiker naar ongekende hoogten om daarna weer even snel te dalen. Daardoor maakt onze pancreas of alvleesklier meer insuline aan. Het betreft een hormoon dat zowel onze vetopslag als vetverbranding regelt. Hoe hoger onze concentratie aan insuline, hoe minder vet we verbranden.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Eten zonder koolhydraten: Trage koolhydraten

Eten zonder koolhydratenTrage koolhydraten daarentegen verteren nauwelijks of niet. Ze blijven dus lang in ons spijsverteringsstelsel en vragen veel energie om te verteren. Ze geven ons ook een lang voldaan gevoel waardoor honger uitblijft en we automatisch minder eten. Trage koolhydraten houden ook onze bloedsuikerspiegel stabieler en dat is uiteraard goed nieuws voor diabetici.

Eten zonder koolhydraten: Je krijgt een grieperig gevoel

Uit dit alles blijkt dat je de JUISTE koolhydraten nodig hebt om je gezondheid op op peil te houden. De juiste trage koolhydraten helpen je ook gezond en snel afvallen. Eten zonder koolhydraten is dus zeker geen goed idee. Het heeft zelfs een slechte invloed op onze gezondheid en tegelijk ook op ons lichaamsgewicht.

De nadelen van eten zonder koolhydraten:

Dat veroorzaakt een grieperig gevoel.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Eten zonder koolhydraten zorgt voor vochtverlies 

Eten zonder koolhydratenMet een koolhydraatarm dieet (is niet hetzelfde als koolhydraatvrij) vliegen de eerste dagen de overtollige kilo’s er zo af. Je verliest nochtans geen gram vet, maar alleen vocht. Suiker is gebonden aan water. Een molecule glucose is gebonden aan drie moleculen water.

Minder suiker doet vocht verliezen

Als je dus je suikervoorraden uitput, verlies je vooral vocht. Vanaf het moment dat je glycogeenvoorraden zijn aangevuld, vliegen de kilo’s er sneller aan dan je ze verloor. Om en kilo vet te verliezen, moet je minstens 7000 calorieën extra verbranden. Dat is opnmogelijk. Een halve kilogram per week is wel haalbaar.

Eten zonder koolhydraten zorgt voor een slechte adem

Als je lichaam in ketose is komen de ketonen vrij door je adem. Dat doet je adem naar aceton of rot fruit ruiken. Ook het verliezen van veel vocht is oorzaak van een slecht ruikende adem.

Eten zonder koolhydraten zorgt ook voor:

  • Constipatie of verstopping: als je minder of in het geheel geen koolhydraten eet krijg je ook te weinig of zelfs geen voedingsvezels meer binnen. De meeste vezels vind je in volkorengranen, volkorenbrood, aardappelen, groenten, fruit, noten, zaden, pitten en in peulvruchten zoals erwten, bonen, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten. Vezels zijn nodig voor een vlotte stoelgang. Een gebrek aan vezels is een belangrijke oorzaak van constipatie of vetstopping
  • Gebrek aan energie: het eten van de JUISTE koolhydraten geeft ons de nodige energie om goed te blijven functioneren. Een tekort of zelfs het ontbreken van de juiste koolhydraten zorgt voor een gebrekkige conditie waardoor presteren onmogelijk wordt
  • Je eet vetter en dus ongezonder: in plaats van de koolhydraten eet je meer vet. Koolhydraatarm en zeker eten zonder koolhydraten doet je dus ongezonder eten. Door meer vet te eten krijg je vaak evenveel of zelfs meer calorieën naar binnen als voor je koolhydraatvrij dieet. Het is dus logisch dat wanneer je weer ‘normaal’ eet de kilo’s er aanvliegen
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Eten zonder koolhydraten

  • Je krijgt vlugger honger: door het eten van de juiste koolhydraten heb je veel minder honger tussen twee maaltijden. Je trek in zoet wordt ook minder. Door juist deze koolhydraten uit je voedingspatroon te schrappen vergroot je trek in zoet waardoor meer gaat snoepen
  • Je humeur wordt er zeker niet beter op: minder of helemaal geen koolhydraten eten maakt je humeurig en zorgt voor een verhoogde prikkelbaarheid en plotse stemmingswisselingen. De juiste koolhydraten zijn het beste voedsel voor je hersenen. Bij een gebrek aan de juiste koolhydraten maakt je minder serotonine aanmaakt.  Een serotonine wordt niet voor niets het gelukshoormoon genoemd. Het heeft een belangrijke invloed op je stemming, zelfvertrouwen en eetlust. Om je humeur te verbeteren is er slechts één oplossing, namelijk de Juiste koolhydraten eten.

De JUISTE koolhydraten eten gecombineerd met veel eiwitten en voldoende gezonde vetten doe je alleen in een gezond eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!
Door |2018-11-09T16:15:11+00:00november 5th, 2018|Koolhydraatarm|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.