Een gebrek aan zink met het Paleo dieet?

Spread the love

[fusion_builder_container background_color=”#282a2b” background_image=”https://leefnugezonder.be/wp-content/uploads/2015/02/Black_background-1.jpg” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”center center” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”0″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][fusion_text]

Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][fusion_separator style_type=”none” top_margin=”25″ bottom_margin=”25″ sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” class=”” id=””/][fusion_text][bftpro-form-start 1]

Je Naam:[bftpro-field-static name]
*Je Email:[bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”]
[bftpro-form-end 1][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”20px” padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]In ieder gezond dieet staat voeding rijk aan gezonde voedingsstoffen waaronder onmisbare vitaminen, mineralen, antioxidanten en voedingsvezels centraal. Een dieet dat bij ons steeds populairder wordt en meer en meer aanhangers telt is ongetwijfeld het Paleo dieet. Bevat het Paleo dieet voldoende van al deze gezonde voedingsstoffen en hoe is het gesteld met zink tijdens het Paleo dieet?

Zink vind je als mineraal vooral in vis en in schaal- en schelpdieren maar er is nog heel wat andere voeding waar zink is in terug te vinden
Zink vind je als mineraal vooral in vis en in schaal- en schelpdieren maar er is nog heel wat andere voeding waar zink is in terug te vinden

 

Zink is een spoorelement dat deel uitmaakt van een groot aantal enzymen die betrokken zijn bij je metabolisme of stofwisseling. Zink is onmisbaar voor de opbouw van eiwitten, de groei en ontwikkeling van je lichaamsweefsels, voor een goed functionerend immuunsysteem en voor een hoge natuurlijke weerstand. Zink komt in vele voedingsmiddelen voor en vooral in rood vlees, in kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren zoals garnalen, oesters en in mosselen.

  • Andere voeding rijk aan zink: peulvruchten zoals erwten, linzen en kikkererwten, rijst, havermout, lijnzaad, zonnebloempitten, pompoenzaad, sesamzaad, tarwezemelen, noten en vooral amandelen, en in eieren

Hoeveel zink hebben we nodig?

Onze dagelijkse behoeften aan zink is niet zo groot en ligt voor mannen hoger dan voor vrouwen. Mannen hebben dagelijks elf en vrouwen acht milligram zink nodig. In een Een gebrek aan zink komt bij ons zelden voor. Vooral topsporters worden ermee geconfronteerd. Dit mineraal is immers vooral in onze spieren aanwezig, en na iedere lichamelijke inspanning deze spieren zich zo vlug mogelijk herstellen door onze zinkreserves aan te spreken. Deze zinkreserve moet dus opnieuw worden aangevuld met zink uit onze dagelijkse voeding. Zink afkomstig van plantaardig voedsel wordt door ons lichaam minder vlug opgenomen dan bijvoorbeeld zink uit vlees en vis. leefnugezondervoedingrijkaanzink

Dit doet zink met je gezondheid

Zink zorgt er voor dat we vitamine A sneller opnemen. Dit mineraal versterkt tevens je stofwisseling van vooral alcohol, koolhydraten en vetzuren. Verder werkt zink ook als co- enzym en beschermt je tegen de vrije radicalen die je ziek maken en je verouderingsproces aanzienlijk versnellen. Verder zal zink je immuunsysteem verbeteren en je natuurlijke weerstand verhogen.

Symptomen van zinktekort 

Bij ons komt een gebrek aan zink zelden voor. Een gebrek aan zink uit zich vooral in tal van afwijkingen van je huid, slijmvliezen en skelet; in een verminderde reuk- en smaakzin; een vertraagde groeiontwikkeling; een verminderde afweer tegen infecties; en in nachtblindheid. Een tekort aan zink zorgt bij mannen voor een verlaagd libido en vruchtbaarheid. Vrouwen met een gebrek aan zink kampen met een verstoorde menstruele cyclus, haarverlies, en een gebrek aan eetlust. Bij een tekort aan zink zullen wondjes ook trager genezen.

De gevolgen van teveel zink

Net zoals dit bij een gebrek aan zink het geval is, heeft ook een teveel aan zink een nadelige gevolgen voor je gezondheid. Een teveel aan zink veroorzaakt misselijkheid, braken, spijsverteringsproblemen, diarree, een verminderde natuurlijke weerstand, aderverkalking, een verstoorde stofwisseling, een slechte werking van je alvliesklier en zelfs bloedarmoede.

Zink tijdens Paleo

In het Paleo dieet staan groenten, vlees en vis centraal. Voor een tekort aan zink tijdens Paleo bestaat er dus zeker geen gevaar. Met het Paleo dieet eet je gezond en gevarieerd. Noten, zaden en pitten staan geregeld op het menu. Geen probleem dus met zink tijdens Paleo.

leefnugezonder101paleoreceptenNooit meer zinktekort

Met deze ‘101 gezonde recepten’ voor Leefnugezonder samengesteld door voedingscoach Mitchell Van Duuren wordt je nooit meer geconfronteerd met een tekort aan zink![/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]