Een E- bike wordt steeds populairder. Elektrisch fietsen is lang geen privilege meer voor ouderen. Ook jongeren voelen zich meer en meer tot de E- bike aangetrokken. Daar zijn meerdere redenen voor. Een E- bike is gebruiksvriendelijk, comfortabel en laagdrempelig. Zij die vroeger zelden of nooit fietsten kopen nu een E- bike en zijn in de weekends in de gezonde natuur te vinden. Elektrisch fietsen heeft ongetwijfeld ook zijn voordelen, maar hoe is het gesteld in vergelijking met het klassieke fietsen? 


Kortom, verbetert elektrisch fietsen onze gezondheid en lichamelijke conditie?  

Fietsen is goed voor je gezondheid. Het verbetert meteen ook je conditie. Iedereen is daar ondertussen van overtuigd en toch doen we het nog altijd veel te weinig. Maar geldt dit ook voor het populaire elektrisch fietsen of E- bike’en? Voor velen is de E-bike te passief en dat is ook de reden waarom velen toch nog altijd terug schrikken om een E- bike aan te schaffen. De E- bike is nog opvallend jong maar toch werd er al heel wat onderzoek gedaan naar het effect van elektrisch fietsen op onze gezondheid. En daarbij kwam men telkens tot opmerkelijke resultaten.

Een E- bike gaat niet vooruit als je niet trapt

E- bikeEerst en vooral een belangrijk misverstand de wereld uit helpen. Velen denken bij elektrisch fietsen dat je geen inspanningen moet leveren. Als je op je E- bike niet trapt ga je nochtans ook niet vooruit.  Je levert minder inspanningen in vergelijking met de klassieke fiets, maar bij elektrisch fietsen moet je nog altijd trappen. De elektrische motor slaat alleen aan als de trappers van je fiets ronddraaien. Stop je met trappen dan stopt meteen ook de ondersteuning. Elektrisch fietsen is dus wel degelijk een goede zaak. Het maakt fietsen laagdrempelig. Zij die anders nooit fietsten doen dat nu wel meteen E- bike en verbeteren zo zowel hun gezondheid als hun lichaamsconditie. Mooi toch?

Een E- bike met minder ondersteuning doet je meer bewegen 

Je zult dus hoe dan ook met een E- bike moeten bewegen om afstanden af te leggen. Hoeveel je beweegt heb je zelf in de hand. Precies zoals bij het klassiek fietsen. Afhankelijk van de gebruikte technologie heeft de trapondersteuning van onze elektrische fiets drie standen. In stand één lever je de grootste inspanningen. Op een vlak parcours heb je de hoogste stand niet nodig. In die hoogste stand geniet je de hoogste ondersteuning. Dat is alleen nuttig op een heuvelachtig parcours.

E- bike

Met een E- bike fiets je niet alleen vaker maar ook langer

Een andere belangrijke vaststelling is zeker dat je met een E- bike niet alleen vaker fietst. Dankzij de trapondersteuning grijp je veel meer naar je E- bike. Je fietst niet alleen meer maar ook veel langer. Want dankzij de trapondersteuning pak je veel sneller je elektrische fiets en houd je het ook veel langer vol. Zo krijg je zelfs meer beweging dan met een klassieke fiets. Zeker als je zonder een elektrische fiets weinig of zelfs nooit fietste.

Een E-bike is ook uitstekend tegen stress

E- bikeTijdens het elektrisch fietsen verblijf je meer in de buitenlucht waardoor je je voorraad vitamine D aanvult. Voldoende daglicht is niet alleen je beste wapen tegen stress, een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht. Het doet je tegelijk ook beter slapen. Dit laatste doet je zelfs makkelijker afvallen. Je spieren verbruiken namelijk veel energie (calorieën), ook in rust en zelfs terwijl je slaapt.

Fietsen met een E- bike verlaagt je biologische leeftijd 

Door wekelijks driemaal 45 minuten te fietsen verlagen we onze biologische leeftijd met maar liefst met negen jaar. Dat geldt ook voor elektrisch fietsen. Je hebt dan namelijk minder last van:

  • Overgewicht
  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Verstoorde hormonen
  • Teveel ongezonde cholesterol
  • Vetten (triglyceriden) in je bloed, hoge bloeddruk en van diabetes type 2

(Elektrisch) fietsen maakt je slimmer

Fietsen en elektrisch fietsen verhoogt je hersenactiviteit. Hoe meer je beweegt hoe meer hersencellen we aanmaken. Vooral in dat deel van ons brein dat instaat voor het goed functioneren van je geheugen. Het zuurstofgehalte in je hersenen neemt ook toe en ook dat verbetert je hersenfunctie. Als gevolg van het fietsen kweken we ook meer en sterkere spieren wat onze hartfunctie stimuleert.

(Elektrisch) fietsen verhoogt je natuurlijke weerstand 

E- bikeNet als verse groenten en fruit, maar ook onbewerkte noten, zaden en pitten en voedingssupplementen verhoogt ook (elektrisch) fietsen je natuurlijke weerstand. Dat verkleint  je risico op heel wat aandoeningen zoals verkoudheden, griep en ontstekingen van onze luchtwegen waaronder vooral bronchitis.

Fietsen en elektrisch fietsen zorgt voor betere darmwerking

Hoe meer je beweegt hoe beter je spijsvertering werkt, hoe meer water je drinkt en hoe beter je vertering werkt. Fietsen en elektrisch fietsen zorgt voor meer, sterkere en gezonde spieren.

Fietsen en elektrisch fietsen zorgen voor een jonge en strakke huid

Een betere verjongingskuur voor je huid als bewegen en zeker fietsen in de buitenlucht is er niet. Dat zorgt namelijk voor een betere bloeddoorstroming en circulatie in je huid toe. Zo krijgt je huid extra zuurstof en gezonde voedingsstoffen aangevoerd en worden alle giftige afvalstoffen sneller afgevoerd. Hoe meer we bewegen hoe meer collageen we aanmaken. Deze stof voorkomt vroege verouderingsverschijnselen zoals ouderdomsvlekjes, rimpels en kraaienpootjes.

De beste e-bike moet aan meerdere factoren voldoen.