Dieet: gewicht behouden na een succesvol dieet

Na het volgen van om het even welk dieet worden we ermee geconfronteerd. Ook al eet je achteraf niet té veel, té vet of te calorierijk en beweeg je voldoende, dan nog vliegen de kilo’s er weer vlugger aan dan ooit.


Het zeker bij diëters overbekende jojo effect loert om iedere hoek, maar is het wel te vermijden?

Hoe pak je dit aan en wat moet je doen of wat juist niet om het jojo effect te voorkomen en je streefgewicht te behouden?

Volgde jij als zovelen een of ander dieet of afslankprogramma? Dan is dit jojo effect je zeker bekend! Ondanks al blijf je achteraf gezond eten en voldoende bewegen, de verloren kilo’s lichaamsgewicht vliegen er zo weer aan. In vele gevallen weeg je na een dieet binnen de kortste keren zelfs méér dan er voor.

En toch is er volgens wetenschappers van de Colombia University onder leiding van Michael Rosenbaum iets aan te doen. Uit de resultaten van hun recente onderzoeken blijkt dat je, mits het in acht nemen van enkele voorschriften, je na om het even welk dieet perfect op gewicht kunt blijven.

Voor zijn onderzoek volgden ze een groot aantal patiënten met obesitas één jaar lang in hun strijd om tien procent lichaamsgewicht te verliezen.

Eens dit doel bereikt,  kwam de moeilijkste opdracht: dit gezonde gewicht blijvend behouden. En tijdens dit grootscheeps onderzoek werd ook dit streefdoel bereikt!

Succesvol dieet: Blijvend minder calorieën gebruiken

Professor Rosenbaum en zijn team kwamen tot het besluit dat diegenen die na een dieet hun streefgewicht willen behouden, niet persé veroordeeld zijn tot het volgen van een levenslang dieet.

Diëters hebben wél en kleiner aantal calorieën nodig dan leeftijdsgenoten die nooit een dieet of afslankingsprogramma volgden.

Dat betekent concreet voor vrouwen die tussen de 1800 en maximum 2000 calorïeën per dag mogen opnemen, dat ze na het volgen van een dieet dagelijks zo’n vierhonderd calorieën minder mogen naar binnen werken.

Mannen moeten 550 calorieën per dag van hun menu schrappen.

Succesvol dieet met meer spieren en gezonde hormonen

Het effect verdwijnt niet na enige tijd, in vele gevallen is het zelfs blijvend. Deze verminderde calorie- inname moet jaren , en in vele gevallen zelfs levenslang volgehouden worden.

En ook hier heeft professor Michael Rosenbaum een sluitende verklaring voor.

Het is het resultaat van de biologie van je lichaam, een samenspel van spieren, hormonen en hersenen.

Uit de resultaten van hun onderzoek blijkt overduidelijk dat je spieren leren minder calorieën te gebruiken voor hun werking dan bij iemand met een gelijkaardig gewicht en lichaamsbouw die nooit op dieet was.

Ook alle hormonale veranderingen, je stofwisseling en je eetlust spelen daarbij een belangrijke rol.

Zo zijn je hersenzones verantwoordelijk voor “belonen” na een succesvol dieet actiever bij het eten en die van “discipline” werken op hun beurt dan weer minder goed.

Dat maakt begrippen als voeding en eten weer aantrekkelijk.

De voedingval na ieder dieet zorgt er voor dat je jezelf wijsmaakt dat dat ene chocolaatje, dat gebak of wijntje geen kwaad kan omdat je het na al die dieetinspanningen verdiende.

Diegenen die een succesvol dieet volgden moeten nadien méér eten om een even groot plezier aan eten te krijgen. Ze denken daarbij dat ze minder hebben gegeten en dat ze dus op het goede spoor blijven.

De weegschaal denkt daar echter al vlug anders over. Professor Rosenbaum stelt in zijn studie duidelijk dat als je levenslang van je overgewicht verlost wil blijven, je ook levenslang voorzichtig moet blijven met datgene wat je eet.

Succesvol dieet kiezen door diëtiste

Belangrijk is ook het kiezen van he juiste dieet. Dat kan alleen onder begeleding van een diëtist(e).

Als gevolg van een verkeerd dieet zal je stofwisseling immers vertragen en minder caloriën verbranden. Je lichaam heeft dan extra energie nodig om te blijven functioneren. E

n iedere keer dat je na het volgen van een of ander dieet gewicht verliest, zal telkens je metabolisme vertragen, waardoor afvallen uiteindelijk zelfs onmogelijk wordt.

Het belang van de diëtist(e) bij succesvol dieet

Met dit Amerikaans onderzoek door professor Rosenbaum en zijn team blijkt nog maar eens het belang van een diëtiste bij het volgen van een vermageringskuur.

In je eentje blijvend je gezond bereiken én behouden is zo goed als onmogelijk.

 

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.