Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Steeds meer patiënten lijden aan fibromyalgie. Is fibromyalgie een ingebeelde ziekte of een ernstige aandoening die de levenskwaliteit tot een strikt minimum beperkt? Dat is alvast dé vroeg die velen zich stellen, zelfs een kleine minderheid wetenschappers. Toch is het een grote minderheid die ervan overtuigd is dat fibromyalgie tussen de oren zit. Vast staat wel dat een aangepaste voeding een belangrijk wapen is om fibromyalgie te behandelen. Zo’n gezonde voeding is echter slechts één schakel in de aanpak van fibromyalgie. Wat zijn dan de principes van zo’n aangepast dieet en wat mogen zij die met fibro te kampen hebben wel en niet eten?

De levenskwaliteit van patiënten met fibromyalgie daalt aanzienlijk als gevolg van deze aandoeningen, en vrouwen zijn het grootste slachtoffer

Voor vele fibromyalgie patiënten zijn de reacties van onbegrip minstens even erg als de gevolgen van de ziekte zelf. Patiënten met fibromyalgie zien er immers helemaal niet ziek uit. Maar spijtig genoeg is fibromyalgie écht. Het is een chronische aandoening van de bindweefsel en spieren en is bijzonder pijnlijk.  Het is echter géén stoornis van je bewegingsapparaat zoals zovelen dus ten onrechte beweren. Het is wél een biochemische stoornis met een nadelige invloed op je ganse lichaam. Je hebt géén fibro in je nek of je benen alleen. Je spieren en bindweefsels maken deel uit van je weken delen. Daarom spreekt men dikwijls van weke- delen reuma. Naast pijnlijke spieren heeft deze ziekte ook nog heel wat andere vervelende symptomen tot gevolg gaande van spierstijfheid, ernstige slaapstoornissen, en hoofdpijn maar even goed ernstige spijsverterings- en darmproblemen. Typisch voor deze ziekte is een verhoogde drukpijngevoeligheid op welbepaalde plaatsen, de zogenaamde ‘tenderpoints’. Deze drukpijn is oorzaak van verhoogde spanningen. De échte oorzaak van fibromyalgie werd nog altijd niet achterhaald.

Patiënten die lijden aan Fibro worden met heel wat onbegrip geconfronteerd. Voor velen is het immers (onterecht) een ingebeelde ziekte…

Mogelijke oorzaken van fibromyalgie zijn: een ontregeling van het immuunsysteem, een verandering in de structuur van het bind- en spierweefsel, een gebrek aan zuurstof in de spieren, een gestoord metabolisme of stofwisseling, gebrekkig functionerende bloedvaten en zenuwstelstel. Hét probleem bij de diagnose is ongetwijfeld dat zelfs bij röntgen- en bloedonderzoek niet de minste afwijking wordt vastgesteld. Fibromyalgie treft vooral het ‘ zwakke’ geslacht, ruim negentig procent van al diegenen die lijden aan deze aandoening zijn vrouwen tussen de 35 en 60 jaar. Fibromyalgie kan echter iedereen treffen. De ziekte is niet leeftijdsgebonden en komt zowel voor bij kinderen als bij zestigplussers. De symptomen van fibro verschillen van persoon tot persoon. Sommigen lijden constant hevige pijn, anderen veel minder en kunnen hun dagelijkse activiteiten gewoon verder zetten. Helemaal pijnvrij is echter niemand.

Symptomen van fibromyalgie: 

Pijn: is het belangrijkste symptoom. De pijn gaat meestal gepaard met stijfheid en gevoeligheid van de gewrichten, de spieren en pezen. Het gaat dan vooral om spierpijn in de nek, de schouders, in de bovenarmen en in de benen. Deze pijn neemt meestal toe bij koud en vochtig weer, na lichte fysieke inspanningen, bij vermoeidheid en stress. Heel wat fibro- patiënten lijden ook aan ernstige hoofdpijn.

Aangepaste voeding

Met een aangepaste voeding kan je fibro niet genezen maar de pijnlijke en vervelende gevolgen ervan wél verzachten en dat is ook al veel. Het doel om met zo’n aangepast dieet te starten is het verhelpen van maag- en spijsverteringsproblemen, het voorkomen van oververmoeidheid en het beter verteren van bewerkte voeding.

Pijn is het belangrijkste symptoom. De pijn bij fibro gaat meestal gepaard met stijfheid en gevoeligheid van de gewrichten, de spieren en pezen. Het gaat dan vooral om spierpijn in de nek, de schouders, in de bovenarmen en in de benen.

Minder maag- en darmklachten: heel wat patiënten met fibromyalgie kampen ook met ernstige maag-, darm- en/of spijsverteringsklachten. De grootste boosdoener fast food waardoor je darmflora verstoord geraakt omdat deze ongezonde voeding moeilijk of nauwelijks verteerbaar is.

Ongezonde voeding en fast food: veroorzaakt vooral buikpijn, constipatie of verstopping, diarree, een verzwakt immuunsysteem en een lage natuurlijke weerstand, een tekort aan energie en vermoeidheid

Gebrek aan energie: voldoende energie is onmisbaar om goed en gezond te functioneren. Die energie haalt je lichaam uit je dagelijkse voeding. Bij een gebrek aan ‘rijke’ brandstof (lees een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding) ontstaat  vermoeidheid Als gevolg van fibromyalgie lijden velen aan chronische oververmoeidheid. Voldoende eten is immers niet voldoende, gezond eten is het belangrijkste

Spijsverteringsproblemen: zijn meestal het gevolg van… een ongezond eet- en leefpatroon. Gezonde en volwaardige voeding is immers veel gemakkelijker en beter verteerbaar dan ongezonde voeding. Gezonde voeding verteren vraagt weinig en veel minder energie. Met een gezonde voeding krijgt je lichaam ook meer gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, voedingsvezels en antioxidanten naar binnen

Heel wat patiënten met fibromyalgie lijden aan ernstige hoofdpijn…

Geen calorieën tellen

Het fibromyalgie dieet is géén dieet in de echte zin van het woord. Het heeft niet als doel overgewicht kwijt te spelen, maar de symptomen van de aandoenig zoveel mogelijk te verzachten. Je hoeft dus zeker geen calorieën te tellen of honger te lijden.

Let als fibromyalgie patiënt extra op je voeding: 

  • Drie maaltijden per dag: neem drie maaltijden per dag en sla geen enkele over, zeker je ontbijt niet. Dat is zeker voor fybropatiënten de belangrijkste maaltijd van de dag
  • Verse bio- voeding: geef de voorkeur aan dagverse bio- voeding. Op die manier krijg je zo min mogelijk schadelijke kleur- , smaak- en bewaarmiddelen naar binnen

… en slaapstoornissen…

Groenten: eet dagelijks minstens 200 gram verse, biologische groenten

Fruit: eet dagelijks minstens twee stukken fruit per dag, meer is beter

Suiker: zoveel mogelijk vermijden. Kies voor gezonde suikervervangers zoals stevia

Fast- Food: volledig schrappen van je dagelijks menu

Verzadigde vetten: vermijd zoveel mogelijk de consumptie van verzadigde vetten

Onverzadigde vetten: zijn wél toegestaan

  • Roken en alcoholische dranken: vermijden
  • Drinken: drink dagelijks minstens 2,5 liter water, dat spoelt je lichaam en vooral je darmen schoon
  • Chlorella: is een ééncellige, microscopisch kleine alg met een hoge concentratie  aan chlorofyl, bijzonder doeltreffend voor je huid, je immuunsysteem. Het versterkt je natuurlijke weerstand en reinigt je darmen. Chlorella zorgt zo voor een betere spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit.

Je lichaam ontstekingsvrij

Eindelijk een lichaam zonder ontstekingen: dat is toch wat je wil, of niet? Een lichaam vrij van ontstekingen is immers een belangrijke stap om fibromyalgie onder controle te krijgen en de pijn en andere vervelende symptomen ervan te verzachten! Dat kan nu op een gemakkelijke manier met de ‘ontstekingsvrije leefstijl’ van voedingscoach Alex Greve. Zijn Ontstekingsvrij Plan is het enige voedingsplan dat rekening houdt met je persoonlijke allergieën en/of intoleranties! Dit Ontstekingsvrij Plan verandert met de seizoenen, en  past zich zelfs aan elke maand aan, en geeft je eenvoudige instructies voor het stoppen met emotie- eten en eetbuien. Daardoor verminder je drastisch de inname van slechte vetten en snelle suikers en zet je een rem op ontstekingen in jouw lichaam. Maak hier vrijblijvend  en GRATIS kennis met de ‘Ontstekingsvrije leefstijl’ van Alex Greve!