De voedselzandloper: Natuurlijke voeding tegen vroege veroudering en overgewicht

Spread the love

De voedselzandloper komt er na de bekende voedseldriehoek, die bestond al langer.  Diegenen die met gezonde voeding begaan zijn kennen hem zeker. Nu presenteert de jonge wetenschapper Kris Verburgh die als arts afstudeerde aan de Universiteit van Antwerpen zijn voedselzandloper. Deze wetenschapper specialiseerde zich in de gerontologie of de wetenschap van veroudering en gezond ouder worden. Nadat hij als zeventienjarige zijn eerste wetenschappelijk werk publiceerde en daarna nog twee boeken volgden, is zijn voedselzandloper het allereerste boek dat het uitgebreid heeft over de rol van gezonde voeding in ons verouderingsproces. Dat men met de basisprincipes van deze voedselzandloper ook op een gezonde manier lichaamsgewicht verliest, is mooi meegenomen. Maar wat zijn nu precies die uitgangspunten van deze voedselzandloper, en hoe gebruiken we de aanbevelingen van dokter Verburgh om het beste resultaat te bereiken?


Met zijn voedselzandloper is Kris Verburgh meteen de eerste wetenschappelijke auteur die het uitgebreid heeft over aangepaste voeding die je verouderingsproces sterk kan vertragen. Volgens hem is onze voeding ons krachtigste instrument om ons verouderingsproces positief te beïnvloeden. In zijn jongste boek legt hij op een voor iedereen verstaanbare manier uit hoe vele voedingsmiddelen je risico op het ontstaan van allerlei levensbedreigende ouderdomsziekten kunnen beïnvloeden, gaande van huidveroudering tot het afsterven van je spiermassa.

Ongezonde voedingsstoffen

Met de voedselzandloper bied de auteur ons een instrument als alternatief voor de verouderde voedseldriehoek en voedselschijf. De voedselzandloper is opvallend gebruiksvriendelijk. De bovenste helft van de zandloper bevat alle ongezonde voedingsmiddelen die niet alleen voor een belangrijke gewichtstoename zorgen, maar tegelijk je verouderingsproces versnellen. De onderste helft bevat allerlei gezonde voeding die voor gewichtsverlies en een kleiner gezondheidsrisico zorgt. Rood vlees vervang je bij voorkeur door kip of witte vis. Melk en frisdranken door groene thee en rode wijn.

Eiwitrijke diëten

Met eiwitrijke diëten kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Voeding rijk aan eiwitten is volgens Verburgh oorzaak van botontkalking. De consumptie van rood vlees wordt ook door hem sterk afgeraden. Hij legt hier duidelijk het verband met levensbedreigende hart- en vaatziekten en diabetes, en pleit tegelijk voor het paleo dieet gebaseerd op de voeding van de oermens.

Suiker is levensgevaarlijk

Volgens wetenschapper Verburgh is het de hoogste tijd dat we suikers definitief ons dagelijks menu schrappen. Suikers zijn volgens hem zomaar levensgevaarlijk. Niet wegens de aanwezigheid van fructose zoals steeds werd gedacht, maar wél vanwege de insuline dat als anabool hormoon de aanmaak van IGF- 1 stimuleert. Dit laatste hormoon zet aan tot groei dat wat onze levensverwachting zeker inkort. Een tweede reden waarom suiker uit je voeding moet worden gebannen heeft alles te maken met glycemie, een proces waarbij glucose zich vast hecht aan eiwit. Dit leidt tot de aanmaak van ronduit gevaarlijke producten , de Advanced glycation end- products (AGE).

Vetten gezonder dan gedacht

In de voedselzandloper krijgt men een minder negatief beeld over vetten, die volgens Verburgh gezonder zijn dan algemeen wordt gedacht. Hij pleit in dit kader voor een verhoogde inname van omega 3 vetzuren vooral afkomstig uit vette vissoorten als zalm, paling, makreel, sardines en haring.

Langetermijnvisie

In vergelijking met de verouderde en dus voorbijgestreefde voedseldriehoek bekijkt men met de voedselzandloper de gevolgen van voeding op ons verouderingsproces op lange termijn. De voedselzandloper is gericht op het vertragen van ons verouderingsproces. Een gezond gewicht en een goede conditie volgen dan vanzelf. De voedselzandloper van professor Verbrugh is gebaseerd op grondig wetenschappelijk onderzoek.

Het betreft hier preventieve geneeskunde. In tegenstelling met de voedseldriehoek wordt hier de consumptie van rood vlees, aardappelen en melkproducten sterk afgeraden, maakt men onderscheid tussen goede en slechte vetten, tussen gewone en groene thee en tussen omega 3 en omega 6 vetzuren. De voedselzandloper geeft duidelijk aan wat ongezonde en gezonde voeding is. Wellicht het belangrijkste verschil met de voedingsdriehoek is dat de zandloper ook alternatieven aanbrengt voor ongezonde voeding.[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.