Bronchitis – Voeding die de vervelende symptomen van bronchitis verzacht

BronchitisBronchitis kan ons in alle seizoen te pakken krijgen. Deze infectie van onze luchtwegen slaat echter vooral tijdens de natte herfst- en kille wintermaanden toe.


Deze aandoening is niet alleen erg vervelend, ze mag zeker niet verwaarloosd worden.

Wordt deze veel voorkomende aandoening van onze luchtwegen niet tijdig behandeld, dan kunnen er meer ernstige aandoeningen zoals een longontsteking optreden.

Deze infectie van onze luchtwegen voorkomen is zo goed als onmogelijk.

Met een de juiste voeding kunnen we de vervelende symptomen ervan wél verzachten, en het genezingsproces gevoelig verkorten.

Wat moeten we eten om zo vlug mogelijk van een bronchitis verlost te geraken?

 COPD of ‘Chronic Obstructive Pulmonary Disease’ is de verzamelnaam voor allerlei infecties van je luchtwegen zoals chronische bronchitis en longemfyseem. 

Daarbij is sprake van een blijvende vernauwing van onze kleine luchtwegen, met kortademigheid en hevig hoesten als gevolg.

Bij een bronchitis, hebben we het haast constant benauwd.

Daardoor wordt een chronisch bronchitis dikwijls verward met astma, maar beiden zijn duidelijk niet hetzelfde. 

Hierbij gaat het om een ernstige ontsteking van onze bronchiën of luchtweg vertakkingen. Deze vormen de verbinding tussen onze luchtpijp en onze bronchiën. 

Die vormen steeds kleiner wordende vertakkingen, die uiteindelijk uitmonden in onze luchtblaasjes.

JA! ik wil kennismaken met Aloë Vera om mijn gezondheid te verbeteren en bronchitis te voorkomen!

Ontstoken bronchiën produceren groen, taai ze slijm.

Dit taaie slijm bemoeilijkt het opnemen van zuurstof, wat onze ademhaling sterk bemoeilijkt.

De belangrijkste oorzaken van bronchitis

  • Virusinfectie: een acute bronchitis ontstaat meestal als bijwerking van een of andere virusinfectie, vooral als gevolg van een verwaarloosde griep of van een zware verkoudheid
  • Bacteriële infectie: ligt in vele gevallen aan de basis van een acute bronchitis,  als gevolg van een ontsteking van je amandelen, van een keelontsteking en sinusitis. acute bronchitis kan in sommige gevallen ook veroorzaakt worden door bacteriën
  • Milieuverontreiniging: acute bronchitis als gevolg van het inademen van fijn stof, CO- 2 uitstoot of van chemische uitwasemingen van de industrie
  • Chronische bronchitis: het genezingsproces duurt veel langer en duikt regelmatig weer op. Chronische bronchitis is vooral het gevolg van (mee) roken
  • De belangrijkste symptomen: voortdurend en hevig hoesten, een verhoogde aanmaak van slijm, hevige koorts, spierpijn, slijm en soms ook bloed ophoesten, een drukkend en benauwd gevoel in je borststreek en een piepende ademhaling  
  • De belangrijkste symptomen van een chronische variant: hevige hoestbuien vooral bij de minste fysieke inspanning, ophoesten van taai en gekleurd slijm, een verminderde longcapaciteit, meervoudige infecties van je luchtwegen en een blauwe huidskleur als gevolg van ernstig zuurstoftekort
JA! ik wil kennismaken met Aloë Vera om mijn gezondheid te verbeteren en bronchitis te voorkomen!

Bronchitis en vrije radicalen

Hierbij spelen de vrije radicalen een belangrijke rol. Die bedreigen onze gezondheid,  zowel van binnen als van buiten ons lichaam.

Het betreft afvalstoffen van ons metabolisme of stofwisseling. Ze ontstaan bij het omzetten van eiwitten, bij onze celdeling, energieproductie en bij al onze lichaamsprocessen.

Milieuvervuiling, smaak- , kleur- en bewaarmiddelen in onze voeding, alcoholgebruik, en stress verhogen de concentratie aan vrije radicalen.

Om ze zoveel mogelijk te beperken, is gezonde voeding rijk aan antioxidanten onmisbaar.

Voeding rijk aan antioxidanten

Het zal wellicht niemand verwonderen dat ook hier groenten en fruit de lijst aanvoeren:

  • Fruit: goji bessen, gedroogde pruimen, granaatappels, rozijnen, bosbessen, aardbeien, frambozen, pruimen, sinaasappelen en druiven
  • Groenten: boerenkool, spinazie, spruitjes, broccoli, bieten, rode peper, (rode) uien, mais, aubergines en wortelen
  • Noten: walnoten, paranoten, hazelnoten en amandelen
  • Zaden: lijnzaad, chiazaad, hennepzaad en pompoenpitten en pompoenpitten
  • Kruiden: kaneel, komijn, gember, kurkuma, saffraan, kruidnagel, steranijs, bieslook, kamille, munt, rozemarijn, oregano, peterselie, salie, laurier, en chilipeper

Deze gezonde voedingsstoffen helpen tegen bronchitis

  • Voeding rijk zijn aan vitamine A: vlees en vleeswaren, vis, lever, levertraan, palmolie, zuivelproducten, en eidooier. Deze vitamine wordt ook toegevoegd aan margarine, halvarine en aan bak- en braadproducten.
  • Vitamine D: ondersteunt je longfunctie, en wordt door je huid aangemaakt onder invloed van de zon
  • Voeding rijk zijn aan vitamine D: vis en visolie, levertraan, gist, groene bladgroenten, vlees en zuivelproducten
  • Vitamine E: verkleint je risico op longaandoeningen en bronchitis. Deze vitamine beschermt je longen tegen ontstekingen en beschadiging van de longweefsels
  • Voeding rijk aan vitamine E: plantaardige oliën, sojabonen, groene bladgroenten, broccoli, spinazie, noten, volkorenproducten, eieren en margarine
  • Omega 3 vetzuren: hebben nu ook een gunstige invloed op allerlei ontstekingen van je luchtwegen
  • Voeding rijk aan omega 3 vetzuren: vette vissoorten zoals zalm, paling, makreel, forel, tong, sardienen, haring en ansjovis
JA! ik wil kennismaken met Aloë Vera om mijn gezondheid te verbeteren en bronchitis te voorkomen!

Mineralen met een gunstig effect op bronchitis: 

  • Voeding rijk aan zink en selenium: pruimen, appelen, druiven, bessen, mandarijntjes, uien, alle koolsoorten, en bonen
  • Voeding rijk aan zink: rund- , varken- en lamsvlees, kip en kalkoen, noten, pitten en zaden, volkorenproducten, granen, en schaaldieren en schelpdieren

Gezonde voedingstips tegen bronchitis

  • Deze gezonde voeding helpt het genezingsproces van bronchitis te versnellen
  • Eiwitrijke voeding: vooral de consumptie van vlees en bereide vleeswaren zoveel mogelijk beperken
  • Voeding rijk aan pro- vitamine A: zoals fruit, groene bladgroenten, wortelen en alle oranje groenten
  • Vitamine C: vooral aanwezig in citrusvruchten, kiwi’s, groenten en aardappelen
  • Gezonde salades: met mierikswortel, waterkers, en/of Oost- Indische kers
  • Kruidenthee: met voorrang voor guldenroede, jeneverbes, berkenblad, peterselie, brandnetels, rozenbottels, salie en tijm
  • Zoete melkproducten: het gebruik van verse, volle melk beperken, ze bevorderen de slijmproductie
  • Zure zuivelproducten: zoals karnemelk, yoghurt en kwark zijn toegestaan

Aloë Vera voorkomt ontstekingen en verzacht de vervelende symptomen

Aloë Vera voorkomt allerlei ontstekingen en verzacht de vervelende symptomen van deze infectie van onze bovenste luchtwegen. Dat heeft deze geneeskrachtige plant te danken aan de aanwezigheid van minstens 6 antiseptische, namelijk lupeol, salicylzuur, phenol, ureumstikstof, kaneelzuur en zwavel.

Daardoor is Aloë Vera in staat zowel in- en uitwendige infecties te genezen.

Heb jij regelmatig last van ontstekingen zoals bronchitis? Maak dan vrijblijvend kennis met de vele gezondheidsvoordelen van deze heilzame plant.

JA! ik wil kennismaken met Aloë Vera om mijn gezondheid te verbeteren en bronchitis te voorkomen!