Beter slapen zonder medicijnen maar met deze natuurlijke middelen

Beter slapen zonder medicijnen

Beter slapen zonder medicijnen maar met natuurlijke middelen is belangrijk voor zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid. En dat heel wat Nederlanders nood hebben aan een betere en gezondere slaap bewijst het groot aantal landgenoten dat kampt met slaapproblemen en slecht slapen. Meer dan 25 procent van alle Nederlanders ouder dan 25 kampen heeft last van ernstige slaapproblemen. En diegenen die slecht slapen worden almaar jonger. 

Welke natuurlijke middelen maken beter slapen mogelijk?

De meerderheid van hen grijpt massaal naar medicijnen om beter te slapen. Dat is lang niet altijd de beste oplossing. Gelukkig kun je zelf veel doen aan je slaapproblemen. En zeker niet met zware slaapmiddelen waar je relatief snel verslaafd aan wordt, maar met natuurlijke middelen. Onderstaande tips om beter te slapen zullen je zeker helpen. Heb je regelmatig last van slecht slapen, slaap je niet genoeg en word je ‘s morgens vermoeit wakker? Dan ben je zeker op zoek naar tips om beter te slapen. Tijdig ingrijpen is nodig om de problemen niet te verergeren. Hoe beter slapen? Volg deze tips om beter te slapen en je zult snel beterschap ondervinden.

Beter slapen: Wanneer slaap je te weinig?

Slecht slapen is voor iedereen verschillend en hangt van meerdere factoren af. Dat zijn vooral je leeftijd, geslacht, de duur en de intensiteit van je inspanningen. Terwijl de ene genoeg heeft aan enkele uren slaap, kan de andere nooit genoeg slapen. Therapeuten beschouwen acht uur slaap als een uitstekend gemiddelde.

Beter slapen: De oorzaken van slecht slapen

De oorzaken van slecht slapen zijn uiteenlopend. Ze kunnen zowel van lichamelijke als van geestelijke aard zijn. De meest voorkomende oorzaken van slecht slapen zijn:

  • Stress
  • Slechte eet- en leefgewoonten: met teveel suiker, zout, koffie en frisdrank(cafeïne), theïne (in thee) en te weinig beweging overdag
  • Te laat eten of zonder eten naar bed 
  • Te laat sporten of achter je PC of andere beeldschermen zitten
  • Trauma’s: zoals bij een ongeluk, een inbraak, een overlijden of een andere verlies
  • Leeftijd: hoe ouder je wordt hoe slechter en hoe minder je slaapt
  • Te veel roken of alcohol drinken 

Lees ook: Meer voeding met melatonine doet je beter slapen en sneller afvallen

Slaapproblemen herkennen?

Om tijdig in te grijpen is het belangrijk om slaapproblemen te herkennen. De belangrijkste symptomen zijn:

  • Gebrek aan energie
  • Vermoeidheid
  • Verhoogde prikkelbaarheid en plotse stemmingswisselingen
  • hoofdpijn
  • Concentratieproblemen

Chronisch slaaptekort zorgt voor:

  • Problemen met je geheugen en je concentratie
  • Tekort aan energie
  • Slecht humeur en plotse stemmingswisselingen
  • Reactiestoornissen
  • Hoofdpijn
  • Verzwakt immuunsysteem en lagere weerstand
  • Groter risico op veel voorkomende aandoeningen zoals verkoudheden, griep (influenza) corona, infecties (bronchitis en infecties van onze urinewegen)
  • Hoge bloeddruk
  • Depressie
  • Huidveroudering
  • Hart- en vaatproblemen
  • Diabetes type 2

Beter slapen zonder medicijnen: Met CBD- olie

Hoe beter slapen? CBD- olie om beter te slapen is veilig, betrouwbaar en werkt rustgevend. In het endocannabinoïde systeem in onze hersenen produceren we een soort lichaamseigen marihuana: endocannabinoïde 2- AG (arachidonoylglycerol). Deze stof wordt aangemaakt door eiwitten. Het heeft een vergelijkbare werking als THC, de actieve component in marihuana. Naast marihuana produceren onze hersenen een tweede soort lichaamseigen marihuana, namelijk anandamide. Deze bestanddelen regelen belangrijke lichaamsfunctie zoals eetlust, pijn, ons geheugen en onze angsten. Een tekort deze stoffen is vaak oorzaak van concentratiestoornissen, slapeloosheid en rusteloosheid.

Werking CBD

CBD- olie is gemaakt van de hennepplant en bevat allerlei rustgevende bestanddelen zoals cannabinoïden, die we ook zelf aanmaken. Daardoor nemen we de cannabinoïden uit hennep snel en makkelijk op. Dat doet je makkelijker in slaap vallen en langer doorslapen met een betere slaapkwaliteit. CBD- olie heeft een positieve invloed op je complete slaapcyclus. Het verhoogt je diepe derde slaapfase en vermindert de duur van je REM-slaap. Volgens kenners is deze derde slaapfase de belangrijkste. Een kortere REM-slaap vermindert ook de symptomen van depressie. Resultaten van meerdere grootschalige onderzoeken leerden ons dat diegenen die deze CBD- olie gebruiken meer ontspannen zijn, makkelijker inslapen, beter slapen en over meer energie beschikken.

Wellicht ook interessant: Slaap: verstoorde nachtrust even schadelijk dan slapeloze nachten

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.