Artisjok gezond? Het is alvast een bittere groente en die zorgt voor de gezondheid van ons hart. Artisjokken gebruikt men vooral in de mediterrane keuken maar zijn nu ook bij ons populair. Niet alleen om hun lekkere unieke smaak maar vooral om hun vele voordelen op het vlak van onze gezondheid. Naast hun hoge concentratie aan vitaminen, mineralen en voedingsvezels zijn ze ook een belangrijke bron aan sterke antioxidanten. Vooral de bladeren van de artisjok hebben een sterke geneeskrachtige werking. Zo helpt artisjok tegen overgewicht en diabetes maar doet nog zoveel meer dan dat.

Kortom, wat kan artisjok ook voor jouw gezondheid betekenen? 

Artisjokken zijn oorspronkelijk afkomstig uit Ethiopië. Vandaag is wereldwijd Italië de grootste producent van deze groente. Ondertussen al eeuwen geleden ontdekten de Grieken en Romeinen dat de artisjok voor een betere spijsvertering zorgde. Fransen en Spanjaarden importeerden artisjokken naar de Verenigde Staten waar nu in Californië massaal artisjokken worden verbouwd.

Artisjok gezond want past in het mediterrane dieet

Het mediterrane dieet werd al enkele jaren achtereen uitgeroepen tot het meest gezonde dieet ter wereld. Artisjok neemt daarin een belangrijke plaats in. Deze groente is er oorzaak van dat in de regio rond de middellandse zee veel minder hart- en vaatziekten worden vastgesteld dan in om het even welke andere regio ter wereld. Het betreft hier meer een gezond en natuurlijk voedingspatroon dan om een dieet. Het is gebaseerd op gezonde plantaardige oliën, verse groenten (artisjokken) en fruit, noten en vis en helpt vooral tegen hart- en vaatziekten, overgewicht en tegen teveel buikvet. Ze worden veel gebruikt in de Griekse keuken en in andere landen rond de middellandse zee.

Lees ook: Goede cholesterol en gezond afslanken met het mediterraans dieet

Artisjok gezond dankzij deze gezonde voedingsstoffen

Artisjokken hebben een hoge voedingswaarde en zijn een belangrijke bron van:

  • Vitaminen: artisjokken zijn een belangrijke bron van foliumzuur (B11). Deze vitamine is erg belangrijke voor zwangere vrouwen of voor diegenen die dat snel willen worden. De stof voorkomt ook vroeggeboorten en ernstige geboorteafwijkingen zoals een open ruggetje of een hazenlip. Daarnaast vinden we in artisjokken ook vitamine B1, B2, B3, B6 en B12 maar ook vitamine C, E en K.

  • Mineralen: naast fosfor, magnesium en natrium bevat deze groente ook calcium, ijzer, jodium, koper, chroom, mangaan, selenium en zink

  • Sterke antioxidanten

  • Eiwitten

  • Koolhydraten

Lees ook: koolhydraten die je meer zou moeten eten om makkelijk af te vallen

 Artisjok gezond want rijk aan voedingsvezels


Omdat de meesten van ons te weinig groenten en peulvruchten eten kampen velen met een tekort aan voedingsvezels. Die vezels zijn een belangrijke bron van energie en geven ons een snel en langdurig voldaan gevoel. Zo hebben we minder vlug honger en eten we minder. Ingepast in een gezond eetpatroon helpen artisjokken je om makkelijker af te vallen.  Voeding met meer vezels eten:

  • Doet je makkelijker afvallen

  • Verbrandt meer vet

  • Beschermen tegen aderverkalking en tegen hart en vaatziekten

  • Zorgt voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel: daardoor maken we minder insuline aan en verbranden we meer vet. Insuline is een hormoon dat zowel onze vetverbranding als onze vetopslag regelt. Hoe meer insuline in je bloed hoe minder vet je verbrandt. Artisjokken zijn dus ook uitstekend voor diabetici

  • Cholesterol: brengt ons cholesterolgehalte weer in evenwicht door de goede HDL- cholesterol te verhogen en de slechte te verminderen

  • Spijsverteringsstelsel: verbetert onze spijsvertering, zorgt voor een gezonde darmflora en een regelmatige en vlotte stoelgang

  • Voorkomt hoge bloeddruk

  • Beschermt tegen diabetes

Lees meer: Laurier helpt tegen diabetes en doet je makkelijker afvallen

Artisjok gezond dankzij vochtafdrijvende eigenschappen

Artisjokken werken niet alleen sterk vochtafdrijvend. Ze zuiveren ons tegelijk van alle (giftige) afvalstoffen die zich in al onze lichaamsweefsels verzamelen, onze gezondheid bedreigen en ons moeilijker doen afvallen. Artisjok extract stimuleert de werking van onze lever.

Artisjok gezond want rijk aan eiwit en vet en cholesterolvrij

Artisjokken barsten van hoogwaardige eiwitten en bevatten van nature geen vet of cholesterol. Ook daarom in een gezond en natuurlijk eetpatroon, ook als je wilt afvallen. Je krijgt zo minder ongezonde verzadigde vetten en transvetten binnen waardoor je makkelijker je overgewicht verliest.

Artisjok gezond: het activeert je stofwisseling en doet meer vet verbranden 

Dankzij hun hoog vezelgehalte en hun zuiverende eigenschappen stimuleren artisjokken onze vetverbranding. Deze groenten helpt bij een opgeblazen gevoel na je (warme) maaltijd, een gebrek aan eetlust of bij constipatie (verstopping). Eet dan bij voorkeur enkele gekookte of gestoomde artisjokken. Die helpen ook bij allerlei ontstekingen, vooral bij darmontstekingen.

Lees ook: Natuurlijke ontstekingsremmers doen je ook snel afvallen

Artisjok gezond: versterkt ons immuunsysteem en verhoogt onze natuurlijke weerstand

Daardoor lopen we een kleiner risico op virusbesmettingen zoals verkoudheden, griep, corona, bronchitis en op andere infecties van onze luchtwegen.

Artisjok gezond dankzij een betere leverfunctie

Samen met onze huid, longen en nieren zuivert onze lever ons van alle afvalstoffen die zich in al onze weefsels opstapelen. Ze zijn het resultaat van ons ongezond eet- en leefpatroon, van de vele lichaamsprocessen en van onze slechte leef- en woonomgeving. Het eten van artisjokken herstelt onze cellen en stimuleert de aanmaak van gal. Verder verzachten artisjokken de symptomen van hepatitis, cirrose en verbeteren onze leverfunctie.

Artisjok verlaagt ons urinezuurgehalte

Een hoog urinezuurgehalte verstopt onze aders en slagaders en is niet alleen pijnlijk maar zelfs levensbedreigend als er niet onmiddellijk wordt ingegrepen. Dit giftige afvalzuur vormt zich tijdens de vertering van purinehoudend voedsel. Alle soorten vlees bevatten purines. Door regelmatig artisjokken te eten of te verwerken in een zelf gemaakte salade verlaag je dit urinezuurgehalte en voorkom je het ontstaan van jicht.

Lees ook: Eten zonder vet een goed idee als je gezond en makkelijker wilt afvallen?

Andere gezondheidsvoordelen van artisjokken

  • Beschermen tegen hart- en vaatziekten

  • Verzachten  hoofdpijn

  • Zorgen voor extra energie

  • Verkleinen de kans op pijnlijke galstenen

Artisjok gezond door het goed gebruik van Artisjok extract

Artisjok extract wordt steeds meer verwerkt in allerlei voedingssupplementen om makkelijker en sneller af te slanken. Het versnelt de aanmaak van gal waardoor je minder vocht vasthoudt en afvalstoffen tijdig afvoert. Je gebruikt het in thee.