Afvallen  tips zijn onmisbaar voor al diegenen die op een verantwoorde manier iets aan hun overgewicht willen doen. Gezond afvallen is gebaseerd op natuurlijk eten en voldoende bewegen. Dat doe je met een gezond eetpatroon en niet met een of ander dieet. En zeker niet met een van de vele crash diëten. Die brengen zelfs je gezondheid in gevaar. 

Wat eet je best wel en wat niet om makkelijker en verantwoord af te vallen?

Onze afvallen tips zijn dan ook uitsluitend gebaseerd op gezonde voeding en voldoende bewegen. Alleen zo ben je in staat af te slanken en je streefgewicht te behouden. Ongezonde crash diëten beloven ons spectaculaire resultaten waar uiteindelijk niet van terecht komt.

Afvallen tips: gezond eten en niet afvallen 

Je weg richting gezond streefgewicht is bezaaid met vele valkuilen. Je denkt dat je gezond eet maar toch krijg je meer calorieën naar binnen dan het gebruikt? Zo lossen we ons gewichtsprobleem nooit op. Je gaat er wellicht van uit dat je minder en liefst zo weinig eet om makkelijker af te vallen. Wat je eet is veel belangrijk dan hoeveel je eet. Je dagelijkse voeding bevat wellicht te veel suikers, ongezonde, verzadigde vetten en transvetten en te veel calorieën. Gezond eten, niet teveel en niet te weinig. Alleen zo verliezen we ons overgewicht zonder het gevreesde jojo effect.

Lees ook: Gezonde levensstijl gemakkelijker volhouden doe je zo

Afvallen tips: Gezond eten niet genoeg om af te vallen

Gezond eten alleen is onvoldoende om af te vallen. Daar is ook voldoende lichaamsbeweging voor nodig. Een bezoek aan de fitness mag maar is niet eens nodig. Dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, lopen, fietsen of zwemmen volstaat. Val je ondanks je gezond eet- en leefpatroon toch niet af? Dan is de kans groot dat je hormonen verstoort zijn. Hormonen die een belangrijke rol spelen bij afvallen zijn vooral cortisol, ghreline en adrenaline. Is de concentratie van deze stresshormonen te hoog, dan verbrand je geen vet en kun je onmogelijk afvallen.

Lees ook: Hormonen in evenwicht brengen op een natuurlijke manier doe je zo

Afvallen tips: afvallen zit ook tussen je oren

Afvallen zit ook tussen onze oren. Zijn je verwachtingen té hoog gespannen? Sta je iedere dag op de weegschaal? Dat zijn evenveel factoren die afvallen in de weg staan. Dan gaat het te traag, je verliest je motivatie en valt niet af. Snel afvallen lukt niet. Dat heeft tijd nodig en doe je stap voor stap. Twee kilo per maand afvallen is uitstekend. Op die manier blijven de verloren kilo’s meestal ook weg.

Afvallen tips: snelle koolhydraten vermijden

Jij wilt toch ook gezond afvallen zonder jojo effect? Beperk dan zo veel mogelijk voeding met veel rijk aan snelle koolhydraten. Dat zijn vooral suiker en zetmeel. Beiden zorgen snel voor energie maar zorgen ook snel voor een energiedip. Zo heb je constant honger waardoor je letterlijk dag en nacht kunt eten. Snelle koolhydraten vergroten ook onze trek in zoete, calorierijke en ongezonde tussendoortjes.

Lees ook: Voeding met veel snelle koolhydraten vermijden voor betere gezondheid en snel afvallen

Afvallen tips: Trage koolhydraten en eiwitten voor een langdurig voldaan gevoel

Tegenover snelle koolhydraten staan trage koolhydraten. Die verteren moeilijk en in vele gevallen zelfs niet. Ze vragen dus veel energie (calorieën) en blijven langer in ons spijsverteringsstelsel. Daarnaast geven ons snel en langdurig voldaan gevoel. Zo krijg je minder snel honger en eet je minder. Hoogwaardige eiwitten zijn even goed onmisbaar. Ook zij zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen om gezond te functioneren en verlengen ons verzadigd gevoel.

Lees ook: Koolhydraten die je meer zou moeten eten om makkelijk af te vallen

Afvallen tips: Dit eet je in een gezond eetpatroon om gezond af te vallen

  • Veel verse groenten en vooral alle groene bladgroenten: alle groenten zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels en bevatten weinig of geen calorieën. Groenten eet je onbeperkt en dagelijks minstens 300 gram, bij voorkeur rauw of gekookt

  • Vers fruit: hoort uiteraard ook thuis in ieder gezond eetpatroon. Eet nooit meer dan drie verschillende stukken fruit vanwege de aanwezigheid van fruitsuikers

  • Peulvruchten: barsten van de hoogwaardige eiwitten en voedingsvezels. Eet wekelijks minstens een keer erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en kikkererwten

  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand

  • Mager vlees: zoals rosbief en  magere biefstuk maar vooral kip en kalkoen

  • Vette vis: een wekelijks minsten tweemaal wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sport, haring of ansjovis

  • Volkorengranen: haver, zemelen, boekweit, volkoren rogge en tarwe en quinoa

  • Volkorenproducten: alle soorten volkoren brood, volkoren deegwaren, zilvervliesrijst en bruine rijst

Lees ook: Natuurlijk afslanken zorgt ook voor een betere gezondheid

Afvallen tips: dit eet je niet in een gezond eetpatroon

  • Geraffineerde, witte suiker: die vind je vooral in snoep, koekjes, gebak en in chips

  • Geraffineerde witte deegwaren: zoals deegwaren, rijst en noedels

  • Brood: vooral alle soorten wit brood

  • Frisdranken: maar ook kant en klare fruit- en vruchtensappen uit de supermarkt. Die barsten van de toegevoegde suikers

  • Bewerkte voeding, kant- en klare gerechten en diepvriesmaaltijden:

  • Fastfood: hamburgers, pizza

Afvallen tips: eet uitsluitend gezonde vetten en eiwitten

Voeding met gezonde, onverzadigde vetten en hoogwaardige eiwitten verlengen je verzadigingsgevoel. Je denkt minder aan eten, je hebt veel minder vlug honger, en je trek in ongezonde tussendoortjes verdwijnt. Met als gevolg dat je minder eet, meer vet verbrandt en sneller afslankt.

Afvallen tips: gezonde, onverzadigde vetten vind je vooral in:

  • Gezonde oliën: en vooral olijfolie, kokosolie, en palmolie

  • Roomboter

  • Noten zaden en in pitten: walnoten, amandelen, hazelnoten, pistachenoten, chiazaad, lijnzaad, sesamzaad, in zonnebloem- en in pompoenpitten

  • Alle vette soorten vis

  • Groenten: broccoli, spinazie, andijvie, bloemkool, witte kool, groene kool of savooikool, spruitjes, selder, komkommer, sla, paddenstoelen, tomaten, uien

  • In vers fruit

Afvallen tips: je metabolisme versnellen door meer te bewegen

Je metabolisme is stofwisseling zorgt er voor dat de calorieën die je lichaam binnen krijgt, ook verbranden. Hoe sneller je stofwisseling werkt hoe meer vet je verbrandt. Je metabolisme versnellen doe je door meer te bewegen. Door te bewegen, zal je meer calorieën verbranden. Voldoende beweging zal je stofwisseling versnellen, zelfs in rust. Je moet daarvoor zeker niet trainen als een topsporter. Een half uurtje wandelen, fietsen, joggen en- of zwemmen op je eigen tempo volstaat.

Lees ook: Gezond bewegen, hoe pakken we dat best aan?