Afvallen met hardlopen of met meer te fietsen?

Afvallen met hardlopen

Afvallen met hardlopen of met meer te fietsen?

Afvallen met hardlopen of met fietsen? Wat is onze beste keuze om meer vet te verbranden en gemakkelijker af te vallen? Voldoende bewegen  is immers even onmisbaar als gezond eten om ons doel, ons gezond streefgewicht, te bereiken én te behouden.

Naast snel afvallen is meer bewegen ook erg interessant om onze algemene gezondheid te verbeteren. Aan activiteiten en mogelijkheden geen gebrek.

Steeds meer zwaargewichten voelen zich aangetrokken tot hardlopen. Anderen fietsen om eindelijk van hun buikje definitief verlost te geraken.

Wat is nu onze beste keuze om gemakkelijker af te vallen, hardlopen of fietsen?

Er zijn vele manieren om af te vallen door voldoende te bewegen. Afvallen met hardlopen kent steeds meer en meer aanhangers, maar ook fietsen blijft populair. Toch zal je een keuze moeten maken. Gezond, evenwichtig en gevarieerd eten blijft de basis om af te slanken.

De meerderheid die zijn of haar overgewicht wil verhelpen, kiest voor hardlopen. Maar is dat wel onze beste keuze. Hardlopen valt immers niet te onderschatten. Hopelijk is het resultaat in verhouding, maar is dat effectief ook zo?

Zorgt een hoog tempo voor het beste resultaat, of doen we het beter rustiger aan?

Hardlopen is effectief om gewicht te verliezen, als we het op de juiste manier aanpakken, en dat laat dikwijls veel te wensen over. Om voldoende af te vallen zonder het bekende jojo effect moeten we met enkele belangrijke factoren rekening houden.

Om afvallen met hardlopen mogelijk te maken, houden we er best rekening mee dat:

  • Je inspanningen geleidelijk opbouwt: en niet hals over kop start aan een hoog tempo. Dat vergroot ons risico op spier- en/of gewrichtspijn en blessures
  • Stabiele hartslag: omdat je niet vertrouwd bent met afvallen met hardlopen, gaat je hartslag razendsnel de hoogte in, waardoor je minder opgeslagen lichaamsvet verbrandt
  • Je de inspanningen lang genoeg kan volhouden: zo zorg je ervoor dat je lichaam verplicht is zijn vetreserves aan te spreken. Onvoorbereid lukt je dat niet lukken

Afvallen is naast gezond, evenwichtig en gevarieerd eten en bewegen, ook een zaak van meer vet verbranden

koffie afvallen

Wil je sneller afvallen?  Dat betekent dat je in de eerste plaats meer lichaamsvet moeten verbranden. Dan is het Vet Verliezen 1.0 Programma zeker iets voor jou.

Het Vet Verliezen 1.0 programma van Mark Van Oosterwijck is geen wondermiddel.

Zonder inspanningen lukt het je met zijn programma ook niet om meer vet te verbranden.

Met de nodige discipline en motivatie is het wel een uitstekende manier om op een verantwoorde en dus gezonde manier meer vet te verbranden.

Geraak je, ondanks gezond eten en voldoende beweging niet van je laatste vet verlost, en ben je voldoende gemotiveerd om meer spieren te kweken en je laatste vet te verliezen?

Weet je zeker dat je dit langer dan twee weken kunt volhouden? Dan is het Vet Verliezen 1.0 programma wellicht iets voor jou!

Een uitgebreide en onafhankelijke review over Het Vet Verliezen 1.0 programma, lees je HIER

Afvallen met hardlopen

Bij afvallen met hardlopen noteren we een groot verschil tussen het verbranden van calorieën en van opgeslagen lichaamsvet. Dat is lang niet hetzelfde.

Hoe meer calorieën we verbranden, hoe gemakkelijker en sneller we afvallen, toch?

Stevig wandelen op een loopband gedurende 30 minuten, is goed voor 180 calorieën. Daarvan zijn welgeteld 108 calorieën aan vetverbranding toe te schrijven.

Met hardlopen gedurende eenzelfde periode, verlies je 400 calorieën, waarvan 120 via vetverbranding.

Een hoge inspanning, of een hoge hartslag bij hardlopen zorgt voor een hogere verbranding van calorieën. Toch zorgt dit verrassend genoeg niet voor het verbranden van meer lichaamsvet, wél van meer koolhydraten.

Afvallen met hardlopen met het beste tempo

Afvallen met hardlopen is mogelijk. Het beste tempo voor afvallen met hardlopen is gelijkmatig en rustig. Dat houd je langer vol, zodat je maximaal vet verbrandt.  Als je met een een hoog tempo start, verbrandt je alleen suikers en koolhydraten, en weinig of geen vet.

Door boven je tempo te lopen val je minder gemakkelijk af, en word je sneller moe. Zo val je niet alleen minder snel af, je wordt ook sneller moe. 

Hoe starten met afvallen met hardlopen?

Afvallen met hardlopen start je niet zonder een goede voorbereiding. Als je nog nooit aan hardlopen deed; of als het al lang geleden is, start je bij best op een rustige manier. Met één met minuut rustig joggen, afgewisseld met één minuut stevig wandelen. Hou dit zeker twintig minuten vol, anders heeft het geen enkele zin.

Als je dit aankan en lang genoeg kunt volhouden, kun je de duur en de intensiteit langzaam opbouwen naar twee minuten hardlopen, gevolgd door twee minuten wandelen, twee minuten hardlopen en één minuut wandelen. Verleng de duur van 20 naar 25 minuten, 30 minuten.

Voor een maximaal resultaat voor afvallen met hardlopen houd je dit na twaalf weken 45 minuten vol.

Zorg er ook voor dat je:

leefnugezonderbuttonGROENEVDrink voldoende water voor- en na je inspanningen: zo zal je gemakkelijker en sneller afvallen met hardlopen.

leefnugezonderbuttonGROENEVEen hartslagmeter gebruikt tijdens het hardlopen: dat helpt je om je ideale tempo te bereiken tijdens het hardlopen

leefnugezonderbuttonGROENEVVoorkom kramp tijdens het hardlopen: door niet teveel te eten, voordat je gaat hardlopen. Heb je toch een flinke maaltijd naar binnen gewerkt? Wacht dan minstens 2 uur, zodat deze maaltijd verteerd is

Afvallen met hardlopen, of met fietsen?

Naast afvallen met hardlopen, kan je ook fietsen om af te vallen. Slagen hangt af van de manier waarop je dit doet. Met enkele kleine ritjes per week, zal je zeker niet snel en veel afvallen. Om je doel te bereiken, moet je de duur en de intensiteit opdrijven.

Zoals je overgewicht er niet van de ene dag op de andere is gekomen, zo zal je de overtollige kilo’s ook niet in een handomdraai kunnen wegwerken. Ook niet met te fietsen.

Om gemakkelijk af te vallen, komt het erop aan om zoveel mogelijk calorieën te verbranden.

Dat hangt van verschillende factoren af. Vooral van je lichaamsgewicht, de duur en het tempo waarop je fietst.  Weeg je 60 kilo, en fiets je op een normaal tempo gedurende 30 minuten, dan verbrand je gemiddeld 120 calorieën.

Weeg je 90 kilo, dan zal je in dezelfde periode en met hetzelfde tempo ongeveer 180 calorieën verbranden.

Fietsen kun je echter veel langer volhouden dan hardlopen. Het resultaat is dan ook in verhouding.

Naast de vele voordelen, heeft fietsen toch ook enkele nadelen:

  • Met fietsen train je nauwelijks je bovenlichaam
  • Je verbrandt slechts langzaam calorieën, maar dat betekent ook dat de kilo’s met fietsen definitief kwijt bent en dus nooit meer terug komen
  • Voor maximaal resultaat moet je dagelijks gedurende 30 minuten de baan op

Als je dat niet gewoon bent, moet je aanvankelijk zeker niet gaan trainer zoals een top wielrenner. Fiets op je eigen tempo. Eens je lichaam daaraan gewend, kun je deze inspanningen langzaam opbouwen.

Tijdens het fietsen zijn het vooral je beenspieren die het meeste werk leveren. In ruststand zal je daardoor ook meer calorieën verbranden. Onze spieren verbruiken immers constant energie, zelfs in rust.

Met intervalfietsen of spinnen neem je verschillende houdingen aan, waardoor je meer vet verbrandt, en sneller afvalt.

Conclusie: afvallen met hardlopen of met fietsen?

Wat is nu je beste keuze, afvallen met hardlopen of met fietsen? Fietsen is alvast erg gezond, kun je lang volhouden, en is dan ook te verkiezen boven afvallen met hardlopen.

Met fietsen krijg je meer en sterkere spieren, en een strakke en slanke lijn. Hou je niet van fietsen en/of hardlopen? Geen probleem, zoek een sport die je leuk vindt, zo hou je dit het langste vol. Zwemmen, joggen, roeien, touwtje springen… zijn  goede alternatieven om af te vallen.

 Voeding blijft het belangrijkste om meer vet te verbranden en af te vallen

Afvallen doe je met een combinatie van gezond, evenwichtig en gevarieerd eten en voldoende bewegen. Vergeet hierbij echter niet dat gezond eten nog steeds veruit het belangrijkste is.

Afvallen komt voor 70% uit gezonde voeding en voor 30% uit beweging. Met dus alleen sporten en bewegen zonder aanpassing van je voeding, val je niet af.

Wil jij sneller afvallen? Dan zal je meer vet moeten verbranden door gezond te eten

Voeding blijft dus veruit het allerbelangrijkste als je je overgewicht definitief kwijt wilt. Je zal hoe dan ook je eet- en levensstijl grondig moeten aanpassen. 

Gezond afvallen, is naast gezond eten en voldoende bewegen, ook een zaak van meer vet verbranden. Dat doe je ongetwijfeld met het Vet Verliezen 1.0 Programma van voedingscoach Marc Van Oostenrijk. Met dit exclusieve programma geraakten ondertussen al meer dan 10000 Nederlanders en bijna evenveel Belgen definitief van hun overgewicht en ongezond buikvet verlost.

Ben jij de volgende?

vetverliezenbanner

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.