Afslanken met gezond eetpatroon

Afslanken met gezond eetpatroon in plaats van om het even welk dieet

Spread the love

Afslanken met gezond eetpatroon is de enige manier om blijven af te vallen zonder het gevreesde jojo-effect. Het overgewicht dat je zo verliest, ben je definitief kwijt en komt nooit meer terug. Het verbetert tegelijk zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid.

Wat eet je in een gezond eetpatroon om verantwoord af te slanken?

Met om het even welk dieet alleen val je niet af kan. Dat doe je alleen in een gezond eetpatroon met veel verse groenten, fruit, bonen, onbewerkte noten, zaden en pitten, volle granen en volkorenproducten, mager vlees en vette vis. Met gezonde voeding alleen bereik je nooit je doel. Dit is gemiddeld goed voor 70 procent van uw totale gewichtsverlies. De andere 30 procent komt van meer lichaamsbeweging. Je kunt zo’n gezond eetpatroon dit extra ondersteunen met natuurlijke voedingssupplementen.

Wat kun je in een gezond dieet eten om gemakkelijk af te vallen?

Wat eet je in een gezond eetpatroon om makkelijker af te vallen? Om al het overtollige overgewicht kwijt te raken, vervang je alle ongezonde voeding door gezonde natuurlijke voeding. Dit doe je niet van de ene op de andere dag, maar geleidelijk aan.

Niet altijd grote aanpassingen

Dit vereist niet altijd grote aanpassingen. Eenvoudige en kleine veranderingen kunnen je al heel wat helpen om je gezond gewicht te bereiken en te behouden. Hoe minder ingrediënten onze voeding bevat, hoe natuurlijker en gezonder. Natuurlijk voedsel bevat maximaal vijf verschillende ingrediënten. Daarom bevat de natuurlijkste voeding maar één ingrediënt.

Afslanken met gezond eetpatroon: realistische doelen

Stel geen onhaalbare, maar realistische doelen. Onrealistische doelen vergroten alleen maar je ontgoocheling. Hoeveel opgeslagen vet wil je verbranden. Je kunt je verbrandingsproces een handje helpen met het gebruik van een natuurlijke fat burner of vetverbrander. Dat vereist inspanningen en geduld. Alleen met volgehouden zul je je vooruitgang snel merken. Zowel op de weegschaal als aan je buikomtrek.

Afslanken met gezond eetpatroon zonder het gevreesde jojo-effect

Gezonde voeding om af te vallen zonder het gevreesde jojo-effect doe je niet met een streng dieet. Je valt dan de eerste dagen veel af, maar dat is gewoon waterverlies. Je verliest dus geen overtollig vet. Je lichaam gaat dan in spaarmodus. Het zal meer vet opslaan dan te verbranden. Dat maakt afvallen steeds moeilijker en uiteindelijk zelfs onmogelijk. Je kampt ook al vlug met een tekort aan gezonde voedingsstoffen.

Lees ook: Afvallen volhouden: Op wat moet je letten om je doel te bereiken

Afvallen door gezond te eten: weet wat je eet

Makkelijker afslanken met gezond eetpatroon doe je met een eetdagboek. Daarin schrijf je alles op wat je elke dag eet en drinkt. Bewustwording tijdens het afvallen is erg belangrijk. Zo begrijp je eetgewoonten en kun je tijdig je eetpatroon aanpassen.

Afslanken met gezond eetpatroon en deze natuurlijke voeding

Verse groenten

Alle verse groenten zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen, vooral vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Ze bevatten nauwelijks of geen calorieën. Je eet ze dus onbeperkt, vooral rauw of gekookt en minstens 250 gram per dag. Varieer zoveel mogelijk en een alle soorten groenten, met een voorkeur voor groene bladgroenten zoals spinazie, witlof, sla, spruitjes, diverse spitskool, spitskool, spitskool, broccoli, bloemkool, tuin- en waterkers.

Peulvruchten

Deze zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten en voedingsvezels. Voedingsdeskundigen raden aan om minstens één keer per week erwten, verschillende soorten bonen, groentekiemen, maïs, linzen of kikkererwten te eten.

Fruit

Bij afvallen met een gezond eetpatroon hoort zeker vers fruit. Dat is even gezond als groenten, maar je kunt niet onbeperkt eten. Het bevat van nature namelijk fruitsuikers. Die zijn veel gezonder dan toegevoegde suiker, maar het is nog altijd suiker. Eet daarom niet meer dan drie verschillende soorten fruit per dag. Als je makkelijker wilt afvallen zelfs nog minder.

Volle granen

Deze onbewerkte granen behouden hun volledige korrel waardoor je alle gezonde voedingsstoffen binnen krijgt. De gezondste soorten volle granen zijn haver, zemelen, boekweit, gierst en quinoa. Eet ook zoveel mogelijk volkorenproducten waaronder alle soorten volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst.

Mager vlees

Wil je afvallen met een gezond eetpatroon? Wees dan vooral zuinig met het eten van rood en bewerkt vlees, vooral vlees als broodbeleg (worst, salami, paté). Geef zoveel mogelijk de voorkeur aan kip en kalkoen en aan magere biefstuk en rosbief.

Vette vis

Eet minstens één keer per week wilde zalm, paling, tonijn, schar en schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardines, sprot, haring, en ansjovis.

Vervang zout door verse kruiden als smaakmaker

Afslanken met een gezond eetpatroon doe je met verse kruiden in plaats van zout als smaakmaker.

Lees ook: Slank worden en blijven op een gezonde manier met deze natuurlijke voeding

Tijdens je afslankkuur eet je best geen:

  • Bewerkte voeding
  • Rood vlees: vooral als broodbeleg.
  • Kant-en-klare gerechten, inclusief soepen en sauzen
  • Snoep, koekjes, gebak en chips
  • Gefrituurde gerechten
  • Diepvriesmaaltijden

Dagelijks voldoende bewegen

Afslanken met een gezond eetpatroon alleen is niet genoeg. Daarvoor is voldoende beweging ook onmisbaar.  Je moet daarom niet gaan bewegen zoals een topsporter. Dat heeft het tegenovergestelde effect. Je zult meer vet opslaan. Wanneer nodig zal dit opgeslagen vet aangesproken worden als energie. Een half uurtje wandelen, joggen, lopen of fietsen per dag volstaan, zeker als je tot dan toe weinig of niet bewoog. Later kun je die trainingsactiviteit nog altijd opvoeren.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.