Aderverkalking voorkomen zonder geneesmiddelen

Spread the love

Aderverkalking is een echte sluipmoordenaar, en is wereldwijd doodsoorzaak nummer één. Voorkomen is dus ook, in bij aderverkalking, veel beter dan genezen. Aderverkalking, of een verstopping van onze slagaders, geeft daar ook aanleiding tot veel voorkomende en in vele gevallen zelfs levensbedreigende aandoeningen. En toch kunnen we aderverkalking gemakkelijk voorkomen, zelfs zonder geneesmiddelen of operatief ingrijpen.


Hoe kunnen we aderverkalking voorkomen zonder geneesmiddelen?

Verontrustend bij dit alles is ongetwijfeld dat het aantal overlijdens door aderverkalking nog steeds sterk stijgt. Als we er tijdig bij zijn, is aderverkalking echter goed te behandelen, maar hier wringt meestal het schoentje. Velen lopen rond met verstopte aderen, zonder dat ze het zelf weten. Hoe langer een passende behandeling uit blijft, hoe groter ons risico op een operatief ingrijpen, en dat houdt altijd een risico in. Met een gezond voedingspatroon kunnen we echter veel zelf doen om onze aderen vrij te houden, of om ze weer schoon te maken.

Voedingsmiddelen die helpen tegen aderverkalking, zorgen voor bijkomende gezondheidsvoordelen.

Ons immuunsysteem wordt tegelijk versterkt en onze natuurlijke weerstand vergroot. Daardoor zijn we beter beschermd tegen de vrije radicalen. Deze dringen ons lichaam binnen, maken ons ziek en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces.

Aderverkalking resultaat van natuurlijk verouderingsproces en ongezonde voeding

Aderverkalking is moeilijk uit te sluiten.

Ons risico op aderverkalking groeit met ouder worden. Toch is een ongezond eet- en leefpatroon, met ongezonde voeding en te weinig lichaamsbeweging een andere, belangrijke oorzaak van aderverkalking. Tijdens ons natuurlijk verouderingsproces, ontstaat op bepaalde plaatsen een vernauwing van onze aderen. Deze vernauwing ontstaat door de afzetting van een vetachtige stof tegen de binnenwand van onze aderen.

Vroeg of laat krijgt iedereen van ons met aderverkalking te maken.

Daar kunnen we weinig of niets aan doen. Wat we wel kunnen is dit proces aanzienlijk vertragen. Dat doen we door gezond te eten en te leven. Met aderverkalking kunnen we lang rondlopen zonder daar iets van te merken. Als het dan zover is, zijn de gevolgen niet te overzien.

Aderverkalking hangt van vele factoren af

Aderverkalking hangt van heel wat factoren af.  De belangrijkste oorzaken van aderverkalking zijn ongetwijfeld:

  • Ongezonde voeding
  • Weinig of geen lichaamsbeweging
  • Een hoge bloeddruk
  • Diabetes
  • Een te hoge concentratie aan slechte LDL cholesterol
  • Roken

Veruit de belangrijkste oorzaak van aderverkalking is een onevenwicht tussen gezonde HDL- cholesterol en ongezonde LDL- cholesterol. In een gezond eetpatroon is de concentratie aan gezonde cholesterol uiteraard het grootst. Met onze ongezonde voeding rijk aan  verzadigde vetten en transvetten; suikers en snelle koolhydraten, is spijtig genoeg het omgekeerde waar. We kunnen hier toch makkelijk aan verhelpen door:

  • Zoveel mogelijk gezond en natuurlijk te eten
  • Voldoende te bewegen
  • Te stoppen met roken
  • Tijdig te ontspannen en stress zoveel mogelijk te vermijden

De mogelijke gevolgen van aderverkalking

Aderverkalking brengt onze gezondheid duidelijk in gevaar. Het is één van de belangrijkste oorzaken van ernstige aandoeningen waaronder vooral : 

  • Herseninfarct
  • Hart infarct
  • Spijsverteringsproblemen: waaronder buikkrampen, een opgezwollen buik, misselijkheid, braken en diarree
  • Etalage benen: is gelukkig niet levensbedreigend, maar wel erg pijnlijk, vooral tijdens het lopen

Aderverkalking voorkomen met deze gezonde voeding

Een gezond eetpatroon met hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en trage koolhydraten is een belangrijke stap in het voorkomen van aderverkalking zonder geneesmiddelen.

Deze gezonde voeding kan aderverkalking voorkomen, of de ontwikkeling ervan aanzienlijk vertragen:

  • Knoflook: zorgt voor zuivere aders en verlaagt onze ongezonde LDL- cholesterol. Knoflook is een belangrijke bron van sterke antioxidanten, en een natuurlijk antibioticum met antivirale eigenschappen. Knoflook is ook rijk aan vitaminen en mineralen en aan gezonde voedingsstoffen die ons immuunsysteem versterken en onze natuurlijke weerstand verhogen  en onze cholesterol weer in evenwicht brengen.
  • Haver: barst van de voedingsvezels met een opvallend hoog absorptievermogen, tot wel zeven keer hun gewicht aan water. Resultaten van wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat haver ervoor zorgt dat cholesterol minder aan de wand van onze aderen kleeft
  • Granaatappelsap: is uitzonderlijk rijk aan sterke antioxidanten. Het vermindert daardoor vetafzetting in onze aders, waardoor aderverkalking kan voorkomen worden

  • Appelen: is een belangrijke bron van pectine, een speciale soort van voedingsvezel die de slechte cholesterol verlaagt. Appelen zijn ook rijk aan flavonoïden. Deze verkleinen ons risico op levensbedreigende hart- en vaatziekten
  • Vette Vis: zoals wilde zalm, paling, makreel, tonijn, sardienen, forel, dorade, heilbot, haring en ansjovis bevatten een hoge dosis omega 3-vetzuren, die onze aderen zuiveren
  • Kurkuma: curcumine is een belangrijk bestanddeel van kurkuma of geelwortel. Curcumine bestaat uit polyfenolen, die ons hart en bloedvaten extra beschermen tegen ernstige beschadigingen. Curcumine voorkomt verstoppingen van onze slagaderen
  • Olijfolie: enkelvoudig onverzadigd vetzuur dat de hoeveelheid ongezonde cholesterol in bloed helpt verlagen
  • Avocado: is rijk aan gezonde vetten en andere gezonde voedingsstoffen die eveneens onze slechte cholesterol verlagen
  • Tomaten: brengen onze concentratie aan cholesterol in evenwicht dankzij zijn grote dosis sterke antioxidanten en de aanwezigheid van lycopeen
  • Spinazie: deze groene bladgroenten zorgt voor meer energie en vitaliteit, dankzij de aanwezigheid van grote hoeveelheden vitamine A en C
  • Noten: zoals amandelen, walnoten, hazelnoten, cashewnoten, beukennoten en kastanjes
  • Zaden: waaronder lijnzaad, sesamzaad en chiazaad
  • Pitten: pijnboom- en zonnebloempitten
  • Orgaanvlees: lever, niertjes en hersenen
  • Kruiden: manteldistel en daslook
  • Gezonde oliën: zoals rijstolie

Voldoende bewegen tegen aderverkalking Net als bij overgewicht, is gezond eten alleen niet voldoende om aderverkalking te voorkomen of te verbeteren. Voldoende lichaamsbeweging is minstens even belangrijk. Je moet daarvoor zelfs niet gaan trainen zoals een topsporter, wel integendeel. Een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen per dag op eigen tempo volstaat. Vanaf het ogenblik dat je lichaam is aangepast, kun je die trainingsarbeid nog altijd opvoeren. Dit gezond eet- en leefpatroon is niet alleen geschikt om aderverkalking te voorkomen.

Als je de richtlijnen uit dit artikel naleeft, zul je tegelijk meer vet verbranden, en dus makkelijker afvallen. [/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.