Aderverkalking voorkomen

Aderverkalking voorkomen met de juiste voeding

Spread the love

Aderverkalking is wereldwijd doodsoorzaak nummer één. Voorkomen is dus ook hier beter dan genezen. Aderverkalking verstopt onze slagaders. Dat is oorzaak van veel voorkomende en in vele gevallen zelfs levensbedreigende aandoeningen. En toch kunnen we aderverkalking gemakkelijk voorkomen, zelfs zonder geneesmiddelen of een operatieve ingrijpen. Je doet dit in de eerste plaats met voeding rijk aan alle gezonde voedingsstoffen.

Hoe aderverkalking voorkomen zonder geneesmiddelen?

Het aantal overlijdens door aderverkalking neemt nog altijd sterk toe. Toch kunnen we veel doen om aderverkalking te voorkomen. Velen lopen rond met verstopte aderen zonder het te weten Hoe langer een passende behandeling uit blijft, hoe groter ons risico op een operatief ingrijpen, en dat houdt altijd een risico in. Met een gezond voedingspatroon kunnen we echter veel zelf doen om onze aderen vrij te houden, of om ze weer schoon te maken.

Aderverkalking voorkomen met deze gezonde voeding

Een gezond eetpatroon met hoogwaardige eiwitten, gezonde onverzadigde vetten en vetzuren (vooral omega-3 en minder ook omega-6) en trage koolhydraten kan aderverkalking zonder medicijnen.

Aderverkalking voorkomen met verse groenten

Aderverkalking voorkom je dus met een gezond en natuurlijk eetpatroon met veel verse groenten. Eet voortaan minstens 300 en liefst meer groenten per dag.

Avocado

Bevat vooral gezonde vetten en andere gezonde voedingsstoffen die ons cholesterolgehalte in evenwicht brengen

Tomaten

Deze zijn ook gunstig voor ons cholesterolgehalte. Tomaten bevatten namelijk veel sterke antioxidanten en lycopeen. Deze antioxidanten beschermen ons tegen de vrije radicalen. Die kunnen niet alleen onze weefsels beschadigen door oxidatieve stress. Ze kunnen ons ook ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces versnellen.

Spinazie

Dankzij een hoge concentratie aan vitamine A en C zorgt vooral spinazie maar ook alle andere groene bladgroenten voor meer energie en vitaliteit.

Vers fruit

Alle soorten vers fruit zijn gezond en beschermen ons tegen aderverkalking. Dat is vooral zo voor kersen en blauwe bessen. Die barsten van sterke antioxidanten, vooral vitamine C en E.

Appelen

Deze zijn een belangrijke bron van pectine, een speciale soort voedingsvezel die de slechte cholesterol verlaagt. Appelen zijn ook rijk aan flavonoïden. Deze verkleinen ons risico op levensbedreigende hart- en vaatziekten

Aderverkalking voorkomen met (verse) kruiden

Knoflook

Zuivert onze aders van ongezonde vetten en afvalstoffen en verlaagt de hoeveelheid ongezonde LDL- cholesterol. Het is ook een belangrijke bron van sterke antioxidanten, en een natuurlijk antibioticum met antivirale eigenschappen. Knoflook bevat veel gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen die ons immuunsysteem versterken en onze natuurlijke weerstand verhogen.

Andere kruiden die aderverkalking kunnen voorkomen zijn ook:

Volkorengranen

Vooral chiazaad en haver

Beide granen zijn aan gezonde voedingsstoffen, vooral voedingsvezels met een opvallend hoog absorptievermogen. Ze nemen maar liefst tot zeven keer hun gewicht aan water op. Daardoor kleeft cholesterol minder makkelijk aan de wand van onze aderen.

Onbewerkte noten

Die zijn ongezouten, ongebrand en niet geroosterd. Alle noten maar vooral amandelen, walnoten, hazelnoten, cashewnoten, beukennoten en kastanjes zijn doeltreffend tegen aderverkalking. Ze bevatten namelijk relatief veel gezonde vetten. Dat is ook zo met zaden waaronder lijnzaad, sesamzaad en chiazaad. Ook pitten(pijnboom- en zonnebloempitten) helpen je aderverkalking te voorkomen.

Granaatappelsap

Is uitzonderlijk rijk aan sterke antioxidanten. Het vermindert daardoor vetafzetting in onze aders, waardoor aderverkalking kan voorkomen worden

  • Vette Vis: zoals wilde zalm, paling, makreel, tonijn, sardienen, forel, dorade, heilbot, haring en ansjovis bevatten een hoge dosis omega 3-vetzuren, die onze aderen zuiveren
  • Olijfolie: enkelvoudig onverzadigd vetzuur dat de hoeveelheid ongezonde cholesterol in bloed helpt verlagen
  • Orgaanvlees: lever, niertjes en hersenen
  • Gezonde oliën: zoals rijstolie

Wat is aderverkalking?

Bij aderverkalking of atherosclerose verdikt de wand van onze aderen door verkalking. Dat veroorzaakt de zogenoemde spataderen. Wanneer niet wordt ingegrepen kan het verkalkte bloedvat vernauwen. Dat kan op zijn beurt de doorbloeding van organen en weefsels bemoeilijken. Aderverkalking is vaal oorzaak hart- en vaatziekten, hartinfarct, angina pectoris, een beroerte en van een TIA of perifeer vaatlijden of etalagebenen.

Aderverkalking symptomen

De aderverkalking symptomen hangen van meerdere factoren af, maar vooral van de plaats waar van aderverkalking optreedt.

Verkalking kransslagaderen van je hart

Dit soort aderverkalking zorgt voor een drukkende pijn midden op je borst. Die pijn straalt uit naar je kaak of naar je linkerarm. Overmatig transpireren misselijkheid zijn de belangrijkste symptomen.

Verkalking grote halsslagaderen

Dit soort verkalking herken je aan een halfzijdige verlamming, moeilijk praten en aan een afhangende mond.

Beenslagaderen

Aderverkalking doet zich ook voor in je benen. Dat zorgt uiteraard voor pijn tijdens het lopen.

Andere symptomen van aderverkalking zijn spijsverteringsproblemen zoals buikkrampen, een opgezwollen buik, misselijkheid, braken en diarree

Aderverkalking oorzaken 

Er zijn enkele factoren die de kans op het ontstaan van slagaderverkalking vergroten. De belangrijkste zijn:

  • Een ongezond eet- en leefpatroon
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Overgewicht
  • Diabetes
  • Hoge bloeddruk
  • Een verstoorde cholesterol
  • Erfelijk
  • Roken

Leeftijd vergroot risico op aderverkalking

Ons risico op aderverkalking groeit met ouder worden. Toch is een ongezond eet- en leefpatroon en te weinig lichaamsbeweging een andere, belangrijke oorzaak van aderverkalking. Tijdens ons natuurlijk verouderingsproces, ontstaat op bepaalde plaatsen vernauwingen van onze aderen. Deze vernauwing ontstaat door de afzetting van een vetachtige stof tegen de binnenwand van onze aderen. Vroeg of laat krijgt iedereen last van aderverkalking. We kunnen dit proces aanzienlijk vertragen. Aderverkalking voorkomen of de ontwikkeling ervan vertragen doe je door gezond te eten en genoeg te bewegen.

Onevenwichtig cholesterolgehalte

De belangrijkste oorzaak van aderverkalking is een onevenwicht tussen gezonde HDL- cholesterol en ongezonde LDL- cholesterol. In een gezond eetpatroon is de concentratie aan gezonde cholesterol het grootst. Maar onze moderne voeding os vooral rijk aan verzadigde vetten en transvetten en aan snelle koolhydraten zoals suiker en zetmeel. We kunnen hier makkelijk aan verhelpen door:

  • Zoveel mogelijk gezond en natuurlijk te eten
  • Voldoende te bewegen
  • Te stoppen met roken
  • Tijdig te ontspannen en stress zoveel mogelijk te vermijden

Voldoende bewegen tegen aderverkalking

Net als bij overgewicht, is gezond eten alleen niet voldoende om aderverkalking te voorkomen of te verbeteren. Voldoende lichaamsbeweging is minstens even belangrijk. Je moet daarvoor zelfs niet gaan trainen zoals een topsporter, wel integendeel. Een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen per dag op eigen tempo volstaat. Vanaf het ogenblik dat je lichaam is aangepast, kun je die trainingsarbeid nog altijd opvoeren. Dit gezond eet- en leefpatroon is niet alleen geschikt om aderverkalking te voorkomen.

Als je de richtlijnen uit dit artikel naleeft, zul je tegelijk meer vet verbranden en dus makkelijker afvallen

Aderverkalking behandeling

De uiteindelijke behandeling van aderverkalking hangt vooral af van het aantal risicofactoren dat er aan verbonden en van de ernst van de verkalking. Mogelijke behandeling zijn:

Dotteren

Dotteren kan helpen om de symptomen van aderverkalking verbeteren. is verwijden van de getroffen ader met een ballonnetje. In sommige gevallen wordt er ook een stent in de ader geplaatst. Het betreft een soort metalen veertje dat de vaatwand extra ondersteuning geeft. Het voorkomt dat de ader na het dotteren weer terugveert.

Medicijnen

Medicijnen kunnen ook aderverkalking voorkomen of verbeteren. Dat zijn dan vooral bloedverdunners, bloeddrukverlagers en cholesterolverlagers gecombineerd met een aangepaste looptraining onder begeleiding

Aderverkalking voorkomen

Het voorkomen van aderverkalking is makkelijker dan de behandeling. Gezond leven vermindert de kans op (ernstige) vernauwingen van de slagaders. Gezond leven betekent:

  • Zorgen voor een gezond gewicht
  • Gevarieerd en gezond eten met veel verse groenten, fruit, met onbewerkte noten, zaden en pitten, vette vis en mager onbewerkt vlees 
  • Dagelijks minstens een half uurtje bewegen
  • Stoppen niet roken en alcohol drinken 

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.