PeulvruchtenPeulvruchten maken nog altijd veel te weinig deel uit van ons gezond eetpatroon. Volgens diëtisten zijn deze ze nochtans zo gezond dat we er dringend meer moeten van eten. Minstens 250 gram per week.

Dat mag je ook verdelen en dagelijks een handjevol peulvruchten eten. Variëren is ook hier erg belangrijk.

Peulvruchten barsten van alle mogelijke gezonde voedingsstoffen en hebben daar bovenop weinig weinig of geen calorieën.

Ze zijn daardoor voor iedereen van ons gezond, zelfs voor diegenen die meer vet willen verbranden en iets aan hun overgewicht willen doen.

Wat doen deze peulvruchten met onze gezondheid en hoe kunnen ze ons helpen ons gezond streefgewicht te bereiken én te behouden?

Peulvruchten zijn de zaden van vlinderbloemige planten zoals bruine bonen, erwten en linzen en zelfs pinda’s. Sommige van deze peulen zijn zelfs geschikt om zowel de zaden als de vrucht ervan te eten. Deze vrucht bevindt zich rond de vrucht. Dat is zo bij sperziebonen en sugarsnaps.

Er bestaan verschillende soorten peulvruchten. We beschouwen ze allemaal als groente, maar dat is eigenlijk alleen het geval voor groene en verse peulvruchten.

JA! ik wil meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Anderen peulvruchten zoals bonen en linzen behoren tot de koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Beide groepen zijn niettemin even gezond.

Als gevolg van hun grote hoeveelheid gezonde voedingsstoffen hebben peulvruchten een hoge voedingswaarde gecombineerd met weinig of geen calorieën.

Wil jij op een verantwoorde en dus gezonde manier iets aan je overgewicht doen? Eet dan voortaan wekelijks minstens één maal peulvruchten. Varieer daarbij zoveel mogelijk.

De meest bekende peulvruchten zijn:

  • Erwtjes
  • Verschillende soorten bonen
  • Groentekiemen
  • Kapucijnen
  • Linzen
  • Alfalfa
  • Kousenband
  • Sugarsnaps

Alle peulvruchten zijn rijk aan:

  • Vitaminen: vooral vitamine A, B1, B3, B6 en B12 en vitamine D
  • Mineralen: vooral natrium, kalium, calcium, magnesium, koper, ijzer en zink
  • Eiwitten
  • Voedingsvezels
  • Gezonde koolhydraten
  • Sterke antioxidanten

Om maximaal van alle gezondheidsvoordelen te genieten eet je wekelijks zo’n 250 gram peulvruchten. Varieer daarbij zoveel mogelijk.

Sommige peulvruchten zijn erg rijk aan koolhydraten. Deze worden daarom gezien als koolhydraat(vervanger).

JA! ik wil meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Dat is vooral het geval met: 

  • Bruine en witte bonen
  • Erwten en kapucijners
  • Linzen

Peulvruchten ondersteunen je natuurlijke afslankkuur

Als je iets aan je buikje en je overgewicht wilt doen dan eet je voortaan 25o gram peulvruchten. Die mag je in een keer eten of verdelen over één week. Varieer daarbij zoveel mogelijk en combineer ze met onbewerkte noten, zaden en pitten. Het effect hiervan zul je vlug merken aan je buikomtrek en op de weegschaal.

Alle peulvruchten bevatten een grote hoeveelheid voedingsvezels. Ook die zijn onmisbaar om gewicht te verliezen. Ze verteren niet of nauwelijks en vragen veel energie. Daardoor blijven ze lange tijd aanwezig in ons spijsverteringsstelsel.

Dat zal je verzadigingsgevoel maximaal verlengen waardoor je automatisch minder eet en je dus ook minder calorieën binnen krijgt. 

Daardoor blijft ook je bloedsuikerspiegel stabiel . Zo maakt je pancreas of alvleesklier minder insuline aan. Dat heeft als gevolg dat je meer opgeslagen lichaamsvet zult verbranden.

Peulvruchten zorgen voor een gezonde spijsvertering

Naast een goede spijsvertering zorgen peulvruchten voor een goede darmflora en een vlotte stoelgang. Terwijl een gezonde darmflora de basis is van een goede gezondheid zorgt een vlotte stoelgang voor een zuiver lichaam vrij van giftige afvalstoffen. Zo een schoongemaakt lichaam activeert je vetverbrandingsproces.

Daardoor kunnen peulvruchten veel voorkomende aandoeningen voorkomen waaronder:

  • Ongezond buikvet
  • Overgewicht
  • Een verstoort cholesterolgehalte
  • Aderverkalking
  • Levensbedreigende hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk
  • Osteoporose of botontkalking dankzij hun hoge concentratie aan hoogwaardige eiwitten
  • Veel voorkomende soorten kanker zoals darm- , borst- en prostaatkanker

JA! ik wil meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Eet peulvruchten nooit rauw

Eet dagelijks een kleine hoeveelheid peulvruchten, maar nooit rauw. Ze bevatten van nature lectine.  Een giftige stof die door het koken van peulvruchten verdwijnt.

Peulvruchten uit pot en blik zijn voorgekookt. Je moet ze dus niet verwarmen zodat je ze onmiddellijk kunt gebruiken.

De kooktijd van gedroogde peulvruchten verschilt van soort tot soort. Zo doe je er best aan zowel bonen als en (kikker)erwten een nachtje te laten ‘weken’ en ze pas daarna gedurende gemiddeld een tweetal uur te koken.

Peulvruchten als gezonde vleesvervanger moeten vooral veel vitamine B1, ijzer en hoogwaardige eiwitten bevatten.

Peulvruchten die je als gezonde vleesvervangers kunt gebruiken zijn vooral:

  • Soja en sojaproducten zoals sojabonen, tofu en tempeh
  • Veldbonen
  • Lupine

Gezonde recepten met peulvruchten

JA! ik wil meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Salade met linzen, tomaten en pistachenoten

Ingrediënten voor 4 personen: 400 gram linzen, 8 tomaten, een handjevol onbewerkte pistachenoten (ongezouten, niet geroosterd en ongebrand), 1 halve eetlepel balsamico azijn, 1 halve eetlepel olijfolie, een snuifje chili vlokken, zwarte peper en zeezout

Bereiding:

  • Maak de linzen schoon. Spoel ze af en laat uitlekken
  • Snijd de tomaten in plakken
  • Doe de linzen, de tomaten en pistachenoten in een schaal  
  • Voeg er een scheutje en olijfolie bij en breng op smaak met de chili peper en zout en peper

Burger van zwarte bonen pompoen en knoflook

Ingrediënten voor zes hamburgers: een kleine oranje pompoen, 400 gram zwarte bonen , 2 eieren, 2 teentjes knoflook, 1/halve theelepel chilipoeder, een snufje kaneel, 150 gram havermout (+ meer voor het maken van de burgers), zes broodjes zout en peper, sla naar keuze, zes tomaten, augurken, saus van mosterd en ketchup

Bereiding:

  • Verwijder de pitten van de pompoen en snijd deze in grote schijven
  • Rooster de pompoen gedurende minuten in een oven van 200 graden tot deze helemaal zacht is
  • Laat alles afkoelen
  • Spoel de zwarte bonen onder stromend koud water en laat uitlekken
  • Doe de zwarte bonen samen met de zachte pompoen in je blender of keukenmachine
  • Doe er de eieren, de knoflook, chili poeder en kaneel bij
  • Breng op smaak met peper en zout
  • Doe alle ingrediënten in je blender en mix fijn
  • Voeg 50 gram havermout aan toe om er voor te zorgen dat het mengsel wat dikker wordt zodat je er burgers van kan maken
  • Verwarm je oven voor op 180 graden
  •  Maak met je handen een burger en haal die even met beide zijden losjes door de havermout
  • Leg de burger in een ovenschaal
  • Zet de schaal in de oven voor gedurende een twintigtal minuten en draai halverwege de burgers om
  • Snijd de broodjes doormidden
  • Leg een blaadje sla en plakjes tomaat op de onderkant van de burger
  • Hier komt een burger en wat augurk op
  • Maak af met je favoriete saus

Een betere gezondheid en lichaamsgewicht krijg je ALLEEN met een gezond eetpatroon met uitsluitend natuurlijke voeding. 

Dan is het Simpel Slank Programma iets voor jou. 

Simpel SlankHet Simpel Slank programma bestaat uit:

  • Het Simpel Slank e-boek
    Balanceer in 5 simpele stappen je hormonen en val gemiddeld 2 kilo af per week. Door stap 4 toe te passen verbrand je direct onderhuids vet en ongezond buikvet
  • Het Simpel Slank kookboek
    Het boek bevat 3 uitgebreide weekmenu’s en meer dan 70 recepten en gezonde snacks. Geschikt voor iedereen die 5, 12 of meer dan 20 kilo wilt afvallen. Eet 3 dagen volgens het kookboek en (vr)eetbuien behoren tot de verleden tijd
  • Online Afslankhulp
    Als je Simpel Slank hebt besteld, staan wij klaar voor al je vragen! Zo ben je ervan verzekerd dat je het Simpel Slank programma foutloos volgt en val je gegarandeerd af.