Home / Lichaam / Vrouw / Vrouw: voeding, kruiden en acupunctuur tegen opvliegers

Vrouw: voeding, kruiden en acupunctuur tegen opvliegers

Tijdens hun menopauze worden vrouwen geconfronteerd met zowel lichamelijke als geestelijke ongemakken. De meerderheid van al deze kwalen zijn gelukkig meestal onschuldig, maar daarom niet minder vervelend. Welke symptomen en de ernst ervan verschillen van vrouw tot vrouw, maar met opvliegers krijgt vrijwel iedereen in meer of mindere mate af te rekenen. Wat kun je zélf doen om deze storende opvliegers zoveel mogelijk te beperken en in sommige gevallen zelfs te voorkomen?

Opvliegers tijdens de menopauze zijn meestal onschuldig, maar wél erg vervelend

Wanneer vrouwen de leeftijd van hun overgang en menopauze naderen hebben ze allemaal de mond vol over deze opvliegers. Maar wat is nu eigenlijk de oorzaak ervan? Opvliegers zijn temperatuurschommelingen die onverwacht optreden. Sommigen worden er nauwelijks door gestoord, terwijl anderen er dagelijks worden mee geconfronteerd. Deze opvliegers liggen in vele gevallen aan de basis van hevige hooofdpijn, misselijkheid en braken en hartritmestoornissen. Opvliegers zijn dus niet alleen vervelend, maar zeker ook minder onschuldig dan gedacht.

VROUWELIJK HORMOON OESTROGEEN

Alles heeft te maken met een verstoorde hormoonhuishouding en een verminderde productie van het vrouwelijk hormoon oestrogeen. De controle over je hormonen verloopt in je hersenstam en dan vooral via de hypofyse die ook je hartslag, ademhaling en de gezondheid van je bloedvaten regelt. Deze thermostaat hangt in belangrijke mate af van de concentratie aan het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Het lichaam van vrouwen in de menopauze produceert minder hormonen. Daardoor wordt de hypofyse op een dwaalspoort gebracht. Ze krijgt zo immers verkeerde signalen vanuit je hersenen. Daar wordt op gereageerd met een verhoging van je lichaamstemperatuur. Het afkoelingsmechanisme van je lichaam aan het werk gezet. Je bloedvaten openen zich om meer bloed naar je huid te sturen. Je overtollige warmte wordt via je huid aan de omgeving afgestaan. Je zweeten en je lichaamstemperatuur daalt. Je huid wordt koud en klam en je hart klopt sneller. Opgepast, de opvliegers zijn er! Bij een aantal vrouwen zijn ze van voorbijgaande aard, bij anderen kunnen ze een half uur en langer duren. Zo gemakkelijk raak je van deze opvliegers niet af. Tien jaar na hun menopauze heeft nog steeds zo’n vijf procent van de vrouwen er geregeld last van. Stress en emoties zijn nadelig voor opvliegers. Als gevolg van stress komt er meer adrenaline vrij, waardoor het aantal en de frequenties aan opvliegers sterk zal verhogen.

VOEDING TEGEN OPVLIEGERS 

Deze opvliegers worden bestreden met hormoontherapieën en niet hormonale producten of met homeopathische middelen. Een aangepaste voeding kan ook hier veel verhelpen. Vooral voeding rijk aan fyto- oestrogenen heeft een gunstig effect. Deze plantaardige hormonen vind je vooral in :

Rode klaver wordt in vele middelen gebruikt om het aantal en de fraquenties aan hoogvliegers terug te dringen

  • Sojaproducten,
  • Noten en zaden: als amandelen, zonnebloem- en pompoenpitten en in lijnzaad.
  • Peulvruchten: kikkererwten, kidneybonen en linzen.
  • Graan: tarwe,maïs, haver, gerst en rogge.
  • Planten: rode klaver en luzerne.

Naast deze fyto- oestrogenen hebben vooral verse seizoensgroenten en fruit een positieve invloed:

  • Groenten: brocoli, koolsoorten en  rabarber.
  • Fruit: appelen, perziken, peren en mango’s.
  • Vetten en oliën: als roomboter, olijfolie, soja- olie, walnoot- en zonnebloemolie.
  • Zuivelproducten: yoghurt, sojamelk, karnemelk en kwark.
  • Vis: paling, zalm, makreel, sardines en haring.
  • Zoetstoffen: honing, kandijsuiker, ahorne- en dadelsiroop.

Tip van de diëtiste: in geval van opvliegers beperk je bij voorkeur het gebruik van gekruide gerechten, koffie, thee, allerlei (koolzuurhoudende) frisdranken, alcoholische dranken, vlees, gevogelte en bewaarmiddelen.

EXTRA TIPS TEGEN OPVLIEGERS

  • Acupunctuur: blijkt écht te helpen en wordt dan ook steeds meer en meer ingezet tegen opvliegers. De gunstige invloed is echter slechts tijdelijk, zodat deze behandeling regelmatig moet herhaald worden.
  • Acupressuur: verwant aan acupunctuur, maar in plaats van  naalden worden de vingertoppen gebruikt om de acupunctuurpunten te stimuleren. Het effect is vergelijkbaar met acupunctuur met dat verschil dat je dit zélf kunt doen.

Ook acu- en acupressuur worden regelmatig en succesvol ingezet tegen opvliegers

  • Het acupressuurpunt waarmee je de opvliegers kunt behandelen ligt juist boven het centrum van je enkel, op de rand van de binnenkant van je scheenbeen. De behandeling bestaat erin om enkele keren per dag en dit gedurende telkens zo’n twee minuten, een licht druk met je vingertoppen uit te oefenen op dit drukpunt.
  • Patches: ronde pleisters die op een acupunctuurpunt worden geplakt. Deze transparante patches bevatten een bestanddeel dat de lichaamseigen infrarood energie opvangt en volgens bepaalde frequenties terug stuurt naar het acupunctuurpunt. Dat wordt daardoor extra gestimuleerd en zal er voor zorgen dat je bloedsuikerspiegel en je hormoonhuishouding worden gestabiliseerd. Het aantal opvliegers en hun frequentie wordt hierdoor gunstig beïnvloed, je voelt zich minder gespannen en prikkelbaar.

KRUIDEN TEGEN OPVLIEGERS

Sommige kruiden hebben een gunstige invloed tegen opvliegers en de symptomen van de menopauze. Deze kruiden worden hoofdzakelijk gebruikt als thee of tinctuur (alcoholische aftreksels) en tabletten. Kruiden die opvliegers kunnen beperken zijn duizendblad, hop, yam, rode klaver, paardebloem en vitex. Je humeurigheid en prikkelbaarheid kun je gunstig beïnvloeden met valeriaan, Sint- Janskruid, haagdoorn, en damiana. Kruiden die helpen voor een gezonde slaap zijn valeriaan, en kamille. Rode klaver, brandnetel en heemswortel kunnen de ontwikkeling van osteoporose voorkomen of ten minste vertragen.

VOEDINGSSUPPLEMENTEN

Voedingssupplementen kunnen opvliegers soms de baas. Dat is het geval met magnesium en calcium. Vitamine D zal op zijn beurt je risico op botontkalking verkleinen. Hou je niet van voedingsmiddelen op basis van soja, dan kun je deze vervangen door voedingssupplementen op basis van isoflavonen  (rode klaver).

VOLDOENDE BEWEGING

Het is belangrijk om na de menopauze actief te blijven Wandelen, zwemmen en yoga zijn sterke aanraders. Daardoor wordt extra endorfine in  je bloed afgescheiden hetgeen resulteert in een gelukzalig en ontspannen gevoel. Endorfine wordt niet voor niets hét gelukshormoon genoemd. Yoga zorgt voor een gezonde geest in een gezond lichaam en voor soepele spieren. Het heeft verder een gunstige invloed op je stofwisseling en hormoonhuishouding en vermindert stress.

Gezondheid & psychologie boeken (468x60)

 

Zeg het door...
Ontvang gratis updates
Mis geen gezondheidsnieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen.

Laat een reactie na

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top