Vochtafdrijvers – Deze vochtafdrijvers helpen tegen oedeem!

Vochtafdrijvers helpen tegen oedeem of vochtophoping. Ons lichaam bestaat voor méér dan de helft uit water en ander lichaamsvocht.  Voor een goede gezondheid is een evenwichtige vochtbalans onmisbaar.  Dat is spijtig genoeg lang niet altijd het geval.  Als je lichaam teveel vocht vast houdt, heb je een ernstig gezondheidsprobleem waar dringend wat aan gedaan moet worden.  Teveel vocht in je lichaam merk je vooral aan opgezwollen benen, handen en/ of vingers, maar ook in je gezicht en op je buik. Oedeem of teveel vocht in je lichaam heeft vele oorzaken.

Oorzaken van oedeem of water vasthouden

  • Lekkende bloedvaatjes: onze kleine bloedvaatjes kunnen lekken, als gevolg van een beschadiging of bij een verhoogde druk. Ons lichaam geeft dan een signaal aan onze nieren om meer water vast te houden. Dat zorgt voor een verhoogde concentratie aan water in ons lichaam. Onze bloedvaatjes gaan zo meer lekken. Dat water wordt in onze weefsels opgeslagen, waardoor het weefsels opzwelt
  • Hartfalen: als één van onze hartkamers verzwakt is, waardoor het bloed onvoldoende kan circuleren, houdt ons lichaam meer vocht vast. Dat water blijft meestal vooral in onze benen, enkels en voeten
  • Levercirrose: of leverkanker vormt littekenweefsel in onze lever, waardoor dit orgaan niet goed meer functioneert. Onze hormonen en vocht regulerende stoffen geraken daardoor uit evenwicht, waardoor vocht zich ophoopt
  • Nierfalen: bij een gebrekkige werking van onze nieren, kan er onvoldoende vocht worden afgevoerd.  De druk in onze bloedvaten neemt dan toe, wat aanleiding geeft tot oedeem in onze benen, en rond onze ogen
  • Giftige afvalstoffen: zijn je kleine bloedvaatjes in je nieren beschadigd, dan kunnen giftige afvalstoffen en overtollig water onmogelijk tijdig afgevoerd worden. Zo verspreiden zich kleine hoeveelheden proteïne in onze bloedbaan, wat eveneens oedeem kan doen ontstaan
  • Chronische veneuze insufficiëntie of CVI: is een aandoening waarbij de kleppen in onze aders of onze aders zelf verzwakt of beschadigd zijn. Daardoor kan niet alle bloed van onze benen naar ons hart worden gepompt. Het achtergebleven bloed verhoogt de druk in onze bloedvaten en veroorzaakt zwellingen
  • Beschadigd lymfestelsel: gezond lymfestelsel helpt het overtollig vocht uit onze weefsel af te voeren. Beschadigde lymfeklieren maakt het draineren van alle lichaamsvocht moeilijker. Dat doet oedeem of vochtophoping ontstaan.
  • Oedeem of vochtophoping: kan ook veroorzaakt worden als gevolg van te lang stilzitten of stil staan, van een te groot zoutgebruik, van premenstruele klachten of van een zwangerschap. Sommige geneesmiddelen tegen bijvoorbeeld diabetes kunnen ook aanleiding geven tot oedeem

Hoe kan je oedeem voorkomen zonder geneesmiddelen?

We bestaan voor het grootste deel uit water. Mannen hebben een hoger vochtgehalte dan vrouwen. Vrouwen bestaan voor de helft uit water, terwijl het vochtgehalte bij mannen gemiddeld 65 procent bedraagt. Het lichaam van een baby bevat de grootste concentratie aan water, maar liefst 75 procent. De praktijk maakt veel duidelijk.

Iemand van zeventig kilo heeft dus tussen de 35 en 45 liter water aan boord. 

Dagelijks gaat een deel van dit water verloren. Dat kan door te transpireren tijdens een lichamelijke inspanning, tijdens het sporten of bij warm zomerweer. Een ander deel geraken we kwijt via onze urine.  Ons lichaam verliest gelukkig niet al zijn water. Zie je ons al zo’n 35 liter water per dag drinken?

Om te zorgen onze watervoorraad tijdig wordt aangevuld, raden diëtisten ons aan om minstens 2,5 liter per dag te drinken.

Natuurlijke vochtafdrijvers

Je kan veel zelf doen om oedeem of vocht ophoping te voorkomen of te behandelen.

Dat doe je met deze vochtafdrijvende voeding, vochtafdrijvende kruiden en/of vochtafdrijvende planten:

  • Knoflook: is rijk aan mosterd oliën die helpen ons lichaam te zuiveren van alle giftige afvalstoffen
  • Asperges: bevatten asparagine, een alkaloïde stof die de werking van onze nieren stimuleert, onze bloedcirculatie verbetert en extra afvalstoffen afbreekt
  • Spruiten: stimuleren vooral onze alvleesklier die hormonen met een schoonmakende werking vrijgeeft
  • Kolen: helpen ons lichaam te zuiveren. Kolen helpen je tegelijk ongezond buikvet te verliezen
  • Bieten: zijn sterk vochtafdrijvend, en stimuleren vooral onze lever en onze nieren
  • Wortelen: zijn rijk aan carotine, een soort vitamine A dat vet en afvalstoffen helpt te verwijderen
  • Selder: rauwe selder is rijk aan calcium, een mineraal dat de aanmaak van hormonen stimuleert
  • Komkommer: is een bron van sulfaten, mineralen die onze nieren aanzetten om extra urinezuur te verwijderen
  • Mierikswortel: breekt vet af en zuivert ons lichaam
  • Sla: is rijk aan ijzer en magnesium, mineralen die ons immuunsysteem versterken
  • Uien: bevatten mineralen en oliën die vet afbreken en onze stofwisseling stimuleren
  • Radijsjes: zuiveren onze lichaamsweefsels van opgehoopt vet
  • Tomaten: barsten van vitamine C, dat onze stofwisseling versnelt
  • Eet gezond: eet dagelijks minstens 300 gram verse groenten en en twee stukken fruit, granen, noten en eiwitten en beperk de consumptie van suiker en zout
  • Beweeg voldoende: en minstens een half uur wandelen, fietsen, joggen of zwemmen op eigen tempo

Gezond eten en meer bewegen is altijd de beste oplossing

Gezond, Praktisch én Lekker…

Waarschijnlijk weet je wel dat je lichaam een grote diversiteit aan gezonde voedingstoffen nodig heeft om er op je allerbest uit te zien. Je kunt sporten totdat je spreekwoordelijk een ons weegt, maar zonder deze bouwstoffen ga je nooit dat lichaam krijgen waar je al jaren van droomt.

Je lichaam heeft voldoende eiwitten nodig, maar ook de goede koolhydraten en de juiste vetten mogen niet ontbreken. Daar komt dan ook nog eens bij dat je al deze voedingsstoffen in de juiste verhouding hoort te eten voor het beste resultaat. De kans is groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet!

Wat is nou wel gezond en wat niet?

Met FitChef hoef jij je nóóit meer druk te maken over deze vraag. De recepten zijn met zorg samengesteld en bevatten de juiste verhouding qua eiwitten, koolhydraten én vetten.

De recepten zijn betaalbaar, simpel én snel te bereiden, maar zijn bovenal ook enorm smakelijk! Je zult niet of nauwelijks het gevoel hebben dat je aan een gezonder eet en leefpatroon werkt.

– Met dit receptenboek wordt een gezonde leefstijl een eitje! –

Meer informatie & Bestellen

Neem de proef op de som…

25 Gezonde Recepten!

Wil jij fitter worden, maar heb je geen inspiratie in de keuken?

Mijn GRATIS Receptenboek bevat praktische én gezonde recepten voor een fit én gezond lichaam!

*Je Naam: *Je Email:

U schrijft zich in voor de nieuwsbrief van leefnugezonder.be en ontvangt direct dit gratis e-book met gezonde recepten. Uw e-mail adres is veilig en zal nooit aan derden worden verstrekt.