Urinezuur – Teveel urinezuur in je bloed, en dan?

Urinezuur heeft een belangrijke invloed op onze gezondheid.  Onze concentratie aan urinezuur wordt vastgesteld met een eenvoudig bloedonderzoek.  Wanneer een te hoge concentratie aan urinezuur wordt vastgesteld, moeten we gezonder eten.  Dat is nodig, want teveel aan urinezuur zorgt voor heel wat aandoeningen. Pijnlijke nierstenen en jicht zijn de voornaamsten.

Wat is urinezuur en wat kunnen we er tegen doen?

Urinezuur is verantwoordelijk voor heel wat kwalen; zoals  jicht, nierstenen en een tekort aan zuurstof in onze spieren. Teveel urinezuur aanmaken is in vele gevallen erfelijk bepaald. Een ongezond eetpatroon is een andere belangrijke oorzaak.

Hoe ontstaat urinezuur?

Urinezuur is een afvalproduct van het metabolisme van purine. Purines zijn een bestanddeel van bepaalde voedingstoffen, nodig is voor de opbouw van onze chromosomen. Een deel van dit urinezuur wordt teruggevonden in ons bloed, een andere deel wordt uitgescheiden via onze urine. In normale omstandigheden blijft de concentratie urinezuur in ons bloed nagenoeg constant. Wordt er meer urinezuur aangemaakt, of minder uitgeplast, dan stijgt de dosis urinezuur in ons bloed.

Een teveel aan eiwitten, suikers en purine houdende voedingsstoffen zorgen voor die overproductie.

Eet je teveel ongezonde, onverzadigde vetten en transvetten, dan wordt er minder urinezuur uitgeplast. Dit teveel aan urinezuur vormt kristallen. Die zetten zich vooral vast in onze gewrichten, nieren en lichaamsweefsels.

Teveel urinezuur veroorzaakt jicht

Het tijdig opsporen van een te hoog urinezuur gehalte is noodzakelijk.

Naast jicht kan een teveel aan urinezuur zelfs hart- en vaatziekten kan veroorzaken. Een te hoog urinezuur gehalte kan ook hyperuricemie veroorzaken. Daarbij worden urinezuur kristallen gevormd in onze nieren, waardoor zowel het nierweefsel als de nierfunctie worden aangetast.

Hoe ouder, hoe meer urinezuur

Naarmate we ouder worden, stijgt het urinezuur gehalte in ons bloed. Ziektes die in verband worden gebracht met hyperuricemie, treden bijgevolg het vaakst op bij mannen tussen 40 en 60 jaar, en bij vrouwen in de menopauze.

Overgewicht zorgt voor meer urinezuur

Er bestaat een oorzakelijk verband tussen jicht en zwaarlijvigheid. Dat werd wetenschappelijk aangetoond. Een aangepast dieet doet de uricemie waarden dalen. Vasten daarentegen is zeer slecht. Dat veroorzaakt immers een verminderde uitscheiding van urinezuur en bijgevolg een stijging van onze uricemie waarden. Via onze voeding krijgen we dagelijks gemiddeld 400 milligram purines naar binnen. Een purine- arm dieet is aangewezen bij een te hoge concentratie aan urinezuur.

Urinezuur stenen zijn er het pijnlijke gevolg van.

Ze gaan gewoonlijk een jichtaanval vooraf. Eén op vijf patiënten met jicht hebben ook last van nierstenen.

  • Jicht: is een chronische aandoening, gekenmerkt is door periodes van artritis. Jicht is het gevolg van neerslag van urinezuur kristallen ter hoogte van je gewrichten, vooral in de grote teen, de knie en de enkel. Na enige tijd hopen de urinezuur kristallen zich zodanig op dat ze jichtknobbels vormen. Bij een jichtaanval wordt telkens slechts één gewricht getroffen. Het gewricht ziet rood, is opgezwollen en doet vreselijk pijn. Bij mannen komt hyperuricemie vijfmaal meer voor dan bij vrouwen.

Purine- arm dieet tegen teveel urinezuur in je bloed

In een purine- arm dieet tegen een te hoge concentratie aan urinezuur, geven we de voorkeur aan voeding met een laag purine gehalte.

  • Voeding met een hoog purinegehalte: zijn voedingsmiddelen die meer dan 150 mg purine per 100 gram bevatten. Het gaat hierbij vooral om ansjovis, haring, makreel, mosselen, sardines en spiering, kip met vel, orgaanvlees (zoals lever en niertjes) om gistrijke producten
  • Toegelaten voeding tegen teveel urinezuur: beschikt over een maximum purine gehalte van 150 mg per 100 gram
  • Toegelaten vlees in een purine- arm dieet: kalfsvlees, schapenvlees, wild en bacon
  • Toegelaten vis : forel, kabeljauw, schelvis, zalm en bokking
  • Alcoholische dranken: de consumptie ervan zoveel mogelijk beperken.

Deze voeding is in beperkte mate toegelaten in een purine- arm dieet:

  • Vlees: rundvlees, varkensvlees, eend, kip zonder vel, leverworst en tong.
  • Vis: Baars, garnalen, heilbot, krab, kreeft, oester, paling en schol.
  • Groenten: asperges, bloemkool, peulvruchten, sperziebonen, spinazie en champignons.

Deze voedingsmiddelen kunnen onbeperkt gegeten worden. Wel is het aan te raden om een diëtiste je te laten adviseren over de mate van gebruik van deze voedingsmiddelen.

Voeding met het laagste purine gehalte:

  • Groenten: alle groenten behalve, bloemkool, peulvruchten, sperziebonen, spinazie en champignons
  • Drank: melk en melkproducten, water, vruchten-, tomaten- en groentesappen.

Hoe urinezuur verlagen?

Urinezuur is een afvalproduct, en in hoge concentraties zelfs giftig.

De consumptie van purinerijke voeding moeten we dan ook zoveel mogelijk beperken.

Urinezuur verlagen kan op deze natuurlijke manieren:

  • Natuurlijk mechanisme: in eerste instantie zal je lichaam zelf proberen het teveel aan purine te verwijderen. Dat is echter niet altijd mogelijk. We moeten er dan ook voor zorgen de aanmaak van purines te verlagen en beter nog, te voorkomen
  • Natriumbicarbonaat: is in je bloed aanwezig om het een evenwichtige zuur- base graad te bezorgen. Je bloed mag immers niet verzuren, dat kan fatale gevolgen hebben voor je organen. Het natriumbicarbonaat zal het urinezuur aan zich binden en omzetten in een neutrale molecule die veilig kan afgevoerd worden
  • Via je nieren: je nieren filteren het urinezuur uit je bloed, en wordt eveneens via de urine naar buiten gebracht. Dagelijks drie liter water drinken is noodzakelijk om je nieren schoon te spoelen en te voorkomen dat de gevormde urinezuur kristallen zich kunnen vastzetten in je urinewegen waardoor er nierstenen worden gevormd
  • Via je ontlasting: een klein gedeelte van het urinezuur komt in je darmen terecht en wordt via de stoelgang naar buiten gebracht wanneer de urinezuur productie zeer hoog is.

Andere richtlijnen binnen het purine- arm dieet

Een aangepast dieet is dikwijls voldoende om de aanmaak van urinezuur terug te schroeven.

  • Purinerijke voeding: voedingsmiddelen met een hoge concentratie aan purine stimuleren de aanmaak van urinezuur. We kunnen deze indelen in drie niveaus.
  • Voedsel met hoog purine gehalte:  wild, gans, sardienen, haring, ansjovis, forel, zalm, kabeljauw, zeevruchten (kreeft, mosselen, oesters) orgaanvlees, peulvruchten en spinazie zoveel mogelijk beperken.
  • Voedsel met een gemiddeld purine gehalte: zoals konijn, schaap, rund, kalf, duif, kalkoen, eend, schaaldieren, asperges, paddenstoelen en bloemkool.
  • Voedsel met weinig of geen purines: fruit, melk, kaas, groene bladgroenten, eieren, rijst, deegwaren, granen, brood, aardappelen en jam of confituur.
  • Drink voldoende water: drink dagelijks minstens drie liter water, dat spoelt je lichaam schoon
  • Gesuikerde en koolzuurhoudende frisdranken: en de light verhogen het urinezuur in je bloed
  • Vitamine C: uit de resultaten van recente wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat een dagelijkse inname van amper 500 milligram vitamine C per dag voldoende is om het urinezuur in je bloed drastisch te verlagen
  • Kersensap: is uitstekend om de aanmaak van urinezuur te verlagen zonder spierkrampen te veroorzaken. Dat geldt uitsluitend voor ongezoet kersensap of extracten in capsulevorm
  • Basisch of alkalisch water: bevat geen giftige stoffen en kan door iedereen gebruikt worden. Basisch water is bovendien een zeer krachtig antioxidant dat de zuurtegraad van je bloed constant op een gezond niveau houdt. Water met een pH waarde van meer dan 7 is basisch of alkalisch. Het heeft een sterk anti- oxiderende werking, gaat veroudering tegen en brengt je zuurtegraad in evenwicht. Basisch of alkalisch water zorgt tevens voor extra energie
  • Geneesmiddelen: wanneer geen enkel van deze natuurlijke middelen je urinezuurgehalte in voldoende mate verlaagd, resten je enkel nog geneesmiddelen. Dergelijke geneesmiddelen zijn niet geschikt voor lever- en/of nierpatiënten.

GRATIS E-BOOK:

25 Gezonde Recepten!

Wil jij fitter worden, maar heb je geen inspiratie in de keuken?

Mijn GRATIS Receptenboek bevat praktische én gezonde recepten voor een fit én gezond lichaam!

[bftpro-form-start 2]

*Je Naam:[bftpro-field-static name] *Je Email:[bftpro-field-static email] [bftpro-submit-button 2 “Downloaden”] [bftpro-form-end 2]

U schrijft zich in voor de nieuwsbrief van leefnugezonder.be en ontvangt direct dit gratis e-book met gezonde recepten. Uw e-mail adres is veilig en zal nooit aan derden worden verstrekt.